گزارش و تحلیل

سیستم آموزشی افغانستان

© AP Photo / Muhammed Muheisenآموزش کودکان افغانی
آموزش کودکان افغانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هند به افغانستان کمک خواهد کرد.

در ماه دسامبر در « امریتسار» هند  کنفرانس نوبتی « قلب آسیا» برگزار خواهد شد  که نارندرا مودی، نخست وزیر هند میزبان آن است. در قالب تهیه مقدمات  اجلاس  نمایندگان عالیرتبه 14 کشور، از جمله چین و پاکستان،  پاکت پیشنهادات آماده شد.

مطابق با آن  هند باید  در رشد و توسعه  عرصه آموزش و پرورش در افغانستان نقش اصلی را بازی کند.  ایفای نقش مهم در زیربنای منطقه به چین پیشنهاد می شود.  به ویژه با توجه به نقش مهمی که پکن در این رشته بازی می کند.  به ایران پیشنهاد می شود یکی از  ردیف های  عالی در  تجارت و سرمایه گذاری  را بخود اختصاص بدهد. به گزارش «Indian Exress» ، این پیشنهادات باید در چارچوب  اجلاس «  قلب آسیا» بررسی شوند.

به گفته  دیپلمات عالیرتبه افغان، افغانستان از طرف خود، « استراتژی دقیق  ضد تروریستی منطقه ای» را پیشنهاد می کند  تا با  خطرات در عرصه امنیت در منطقه مقابله  شود.

دیپلمات افغان گفت: «  ما پیشنهاد کردیم  استراتژی دقیق  ضد تروریستی  منطقه ای  به تصویب برسد تا با کمک آن  بتوانیم امنیت افغانستان را تأمین و  ثبات در منطقه با اقتصاد مرتبط را برقرار  سازیم.

طرح استراتژی به هند داده شد و ما  انتظار داریم که این طرح در  اجلاس آینده « قلب آسیا»  در «امریتسر» به تصویب برسد. در صورت تصویب، این استراتژی کشورها را موظف می سازد  از ارائه پناهگاه به تروریست ها و زیرساخت های  تروریستی خودداری ورزند.

شیدا محمد ابدالی سفیر افغانستان در هند چندی پیش  گفت که  دول کشورهای  شرکت کننده در اجلاس «  قلب آسیا» به این توافق رسیدند که اجرای  اصل عدم دخالت در امور داخلی افغانستان  « مقاومت قاطعانه در مقابل تروریسم  و نابودی پناهگاه های  تروریست ها و  قبول این موضوع که  تروریسم  خطری برای صلح و ثبات منطقه است» را در نظر می گیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала