گزارش و تحلیل

نظر:حرف های آقای ماکفل راجع به رسانه های فدراسیون روسیه، عواقب "دردهای تخیلی" باخت خانم کلینتون است

© Sputnik / Evgeny BiyatovПосол США в России Майкл Макфол
Посол США в России Майкл Макфол - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایکل ماکفل، سفیر اسبق ایالات متحده در فدراسیون روسیه، فکر چگونگی ثبت Sputnik و کانال تلویزیونی RT مانند عاملین خارجی را به مقامات آمریکایی پیشنهاد کرده است. سفیر اسبق، رسانه های گروهی را در پشتیبانی از دونالد ترامپ، کاندید جمهوریخواهان متهم کرده است.

سفیر پیشین در مقاله ای که روزنامه Washington Post آن را نشر کرده، می نویسد:" خبر داریم که رسانه های گروهی مانند RT و Sputnikکه از طرف حکومت روسی کنترل می شوند، آشکار از دونالد ترامپ، کاندید جمهوری خواهان پشتیبانی می کردند. ما دارای قوانین هستیم که مانع کمک مالی توسط دول خارجی به کاندیدان انتخابات می باشند. شاید لازم است ما قوانین مبنی بر عدم پشتیبانی غیر مالی هم داشته باشیم؟".
قانون کنونی، کمک مالی به کاندیدان ریاست جمهوری توسط عاملین خارجی منع می نماید ولی بطور خاص فعالیت رسانه های گروهی را طبق اصلاح اول قانون اساسی آمریکا در باره آزادی بیان، محدود نمی کند.
آنچنان که سفیر سابق خاطر نشان کرد، به رغم آن که چنین تنظیم رسانه ها، مغایر اصلاح اول قانون اساسی می باشد وی قانون گذاران را ،به رسیدگی این مسئله فرا خوانده است. در ضمن آقای ماکفل دلایل خاص پشتیبانی رسانه ها از ترامپ را ذکر نکرده است.
در سالهای 2012-2014 آقای ماکفل سفیر ایالات متحده آمریکا در روسیه بود. در حال حاضر وی پست رسمی نداشته و به حیث استاد دانشگاه استنفورد مصروف تدریس است. قبلاً در وزارت امور خارجه روسیه اظهار کردند که وی به خاطر زیان هدفمندانه به روابط مسکو و واشنگتن شامل لیست اشخاص نامطلوب گردیده است. در وزارت خارجه روسیه تأکید کردند که اقدام مزبور، تدبیر بالمثل می باشد.
میخائیل نیژماکوف، رئیس مرکز تحلیل سیاست خارجی دانشکده جهان شمولی و نهضت های اجتماعی در مصاحبه با رادیو Sputnik خاطر نشان ساخت که آقای ماکفل به تیم باراک اوباما، رئیس جمهور دمکرات کنونی تعلق دارد. به نظر کارشناس مزبور، نتیجه انتخابات کنونی در ایالات متحده آمریکا، اظهارات سفیر اسبق اثر گذار معینی دارد. کارشناس مزبور در تفسیر خود می گوید: 


"در حال حاضر آقای ماکفل کدام پست رسمی ندارد. و وی موضوع رسانه های روسی را با انتخابات آمریکا که در آن دونالد ترامپ پیروز شده بود مرتبط ساخته است. باور ناکردنی است که تیم ترامپ چنین توصیه ها را عملی کند. آقای ماکفل در این تیم نیست. به این خاطر، ما بیشتر با "درد های تخیلی" باخت خانم کلینتن و پیروزی ترامپ مواجه هستیم. بنابرین دور از واقعیت است که اظهارات وی، به اعمال واقعی کارمندان دولتی تبدیل شوند".


کارشناس مزبور ذکر کرد که استدلال آقای ماکقل چندان قوی نمی باشد. ولی موضوع ضدروسی در ایالات متحده کاهش نمی شود. مفسر مذکور در ادامه تفسیر خود می گوید: 


"به نظرم،جمع کردن شواهد کاذب در این مورد و حمله ور شدن به رسانه های روسی کار آسانی نیست.ولی مرحله وار این موضوع را مطرح خواهند کرد. پیروان چنین ایده ها، انگیزه های بطورعملی دارند. آشکار است که دستگاه های ویژه آمریکا که در جبهه ضدروسی فعال می باشند، دنبال چنین باصطلاح "فعالیت خصمانه ای" با هدف دریافت خزینه اضافی برای کار خود می گردد. و رسانه های روسی مانند تحدیدی، برای آنها بهانۀ مناسب می باشد. حد اقل فرصتی برای مجسم ساختن دشمن تخیلی مهیا می شود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала