گزارش و تحلیل

زنان کارمند

© Fotolia / Gpointstudioکارمند زن در اداره
کارمند زن در اداره - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زنان از شانس زیادی در ریاست برخوردارند.

متخصصان  دانشگاه  اروپایی در فلورانس  که از سال 2011  تا 2016 روی پروژه « eduLIFE» کار کردند و محققان  دانشگاه ملی تحقیقات « مدرسه عالی اقتصاد»  در چارچوب پروژه  ـ جهات  آموزشی و شغلی» به این نتیجه رسیدند که در روسیه  شانس زنان برای  احراز مقام ریاست 1,4 بار بیش از مردان است. با وجود اینکه  زنان طی  چند دهه از نظر تحصیلات عالی  از مردان جلو زده اند  اما شکاف جنسیتی در انتصاب آنها در  مقامات عالی محسوس است. 

متخصصان اعلام کردند که در استونی و غرب آلمان،  شانس زنان برای احراز مقام های بالا 40 درصد کمتر از  مردان است.  در سوئیس   شانس زنان برای  دستیابی به سمت های عالی 20 درصد کمتر از مردان است.  اما در روسیه، زنان از امتیاز  حرفه ای بیشتری برخوردارند.  در فدراسیون روسیه به دلیل سطح بالای  تحصیلات  شانس زنان جهت احراز  مقام های ریاست 1,4 بار بیشتر از شانس مردان است.

دمیتری کوراکین  مدیر مرکز فرهنگ- جامعه شناسی دانشگاه  ملی تحقیقات مدرسه عالی  اقتصاد در این خصوص گفت: « پدیده ای  که ما به ثبت رساندیم نشانگر آن است  که زنان به  دلایلی  نمی توانند و یا نمی خواهند  برتری خود در تحصیلات را  در  بازار کار بکار ببرند».

 وی گفت در اتحاد شوروی  به علت ممنوعیت « انگلی زیستی»  بر طبق استانداردهای جهانی  سهم زنان در بازار کار رکورد  و 90 درصد بود. پس از فروپاشی  اتحاد شوروی ، بسیاری از زنان کار خود را از دست دادند.  گذار به  اقتصاد بازاری  به کاهش بخش  دولتی  منجر شد.  این امر ضربه سنگینی به شاغلان بودجه ای بود که زنان بخش اعظم آنها را تشکیل می دادند.  تا حدودی این وضعیت با افزایش  بخش خدمات  جبران شد. در این بخش مردان  که کار خود در  کارخانه های دولتی را  از دست داده بودند، جا را برای زنان تنگ کردند.  از سال 1991  تا 2005 میلادی  بسیاری از کودکستان ها تعطیل شدند، زنان نمی توانستند کاری برای خود دست و پا کنند ، چون مجبور بودند از کودکان خود نگهداری کنند. مرخصی  زایمان نیز طولانی تر شد.

زنان در اتحاد شوروی و پس از  فروپاشی آن  دستمزد  کمتری دریافت می کردند و در مقایسه با مردان از امکانات کمتری برای  رسیدن به مقامات عالی برخوردار بودند.

ماریا  ایگناتووا  رئیس خدمات پژوهشی « شکار مغزها»  در مصاحبه با روزنامه روسی « ایزوستیا»گفت که در بین  تقاضانامه های  مدیران عالی  سال 2016 میلادی ، 30 درصد تقاضاها سهم زنان است.

« برای کارفرما در جهان ایده آل،  جنسیت نباید  هیچگونه اهمیتی داشته باشد.  تصمیمات باید  فقط بر اساس خصوصیات کاری،  دانش و سابقه کار  متقاضی اتخاذ شوند. اما متأسفانه  در همه جا این  امر در نظر گرفته نمی شود و در  بعضی از شرکت ها مردان  ترجیح داده می شوند».

وی همچنین متذکر شد که  در تقاضانامه دریافت کار  نباید به جنسیت متقاضی  اشاره کرد. کارفرمایان  در توضیح  استفاده از  فیلتر جنسیتی در بررسی  تقاضای نامزدها  گفتند که « در شرکت ما، تمام روسا مرد هستند، کار در چنین محیطی برای زنان دشوار خواهد بود».

 به گفته  محققان، فرهنگ یکی دیگر از عوامل نابرابری جنسیتی  در بازار کار است. حتی  مردان « پیشرفته»  هرازگاهی  از دستمزد بالای همسر خود ناراحت می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала