گزارش و تحلیل

سیاستمداران غرب و روسیه

© Sputnik / Anton Denisovولادیمیر پوتین در همایش والدای
ولادیمیر پوتین در همایش والدای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عقاید سیاستمداران غرب هر چه بیشتر «پولاریزه» می شود.

روزنامه ایتالیایی « لا استامپا» مقاله « وقت اعتماد به روسیه  فرا رسیده است، جبهه مشترک  بر ضد ترور» را منتشر کرد.  این مقاله شامل ترجمه بخشی از  سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  در همایش « والدای» در خصوص  مسائل بین الملل است.

همایش «والدای» از 24 تا 27  ماه اکتبر در « کراسنا پولیانا» سوچی روسیه برگزار شد.  رئیس جمهور روسیه   متذکر شد که  سیستم کنونی  مناسبات بین الملل «  تب آلود»  شده است و اصول سیاست و اقتصاد  بطور مدام بُر می خورد و به نفع منافع  « قدرتمند ترین کشورهای جهان»  تغییر می کند. در عین حال،  تعدادی از شرکای  روسیه  در حل و فصل  مسائل واقعی جهان  تلاشی به خرج نمی دهند.  به عنوان نمونه، سازمان ناتو  که در زمان جنگ سرد تشکیل شد، با وجود اعلامیه های زیاد،  هنوز با شرایط  جدید وفق نیافته است.

رئیس جمهور فدراسیون روسیه در سخنرانی خود  توجه خاصی به — تروریسم — به عنوان یکی از  خطرات اصلی  نظام  کنونی جهان  مبذول داشت. وی متذکر شد که  در عمل باید  با تروریسم و افراط گرایی  مبارزه کرد  و نه در حرف  و فقط با اتحاد نیروها می توان به پیروزی رسید.

ولادیمیر شاپووالوف  کارشناس سیاسی و معاون رئیس  انستیتوی تاریخ  و  سیاست معتقد است  برخورد غرب نسبت به روسیه تغییر می کند.

—  شایان ذکر است  که اوضاع تغییر می کند، آنهم در جهت خوب  برای  مناسبات متقابل روسیه و غرب.  جو عمومی در غرب تغییر می کند. باید توجه داشت  که موضع روسیه تغییر نمی کند، بلکه تفسیر  موضع روسیه  و برخورد نسبت به آن تغییر می کند.  به نظر من این تغییر، یک عامل  بسیار مثبت  است که پیامد  تغییر قابل ملاحظه  دیدگاه های طبقه سیاسی  و افکار اجتماعی در غرب است. این تغییر  با این نکته در ارتباط است که  در  غرب بطور فزاینده به این درک می رسند که روسیه  یک کشور مهاجم و تخریب کننده نیست ، بلکه از منافع خود دفاع می کند  ولی این منافع در تضاد با  منافع دیگر کشورهای جهان قرار ندارد».

به عقیده کارشنان روس، عقاید  سیاستمداران  غربی  در رابطه با روسیه  در این اواخر  هر چه بیشتر « پلاریزه»  می شود.

—  با توجه به اینکه  برخورد نسبت به روسیه منفی است و  به روحیات ضد روسی دامن زده می شود،  مواضع منتقدان اروپایی  و آن سیاستمداران و  شخصیت های اجتماعی  که از دیدگاه دیگری در خصوص روسیه، غرب و  مناسبات در  خود غرب  برخوردارند،  تقویت می شود.  این سیاستمداران  خواهان  بازنگری  مناسبات در داخل اتحادیه اروپا  و  بین غرب و روسیه هستند».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала