گزارش و تحلیل

نخست وزیر ترکیه: درجه تفاهم میان مسکو و آنکارا هیچ وقت بهتر از این نبود

اشتراک
بن علی یلدیریم تخست وزیر ترکیه در جریان بازدید از مسکو با اسپوتنیک مصاحبه کرده گفت که کشور وی قصد دارد در آینده هم برای قطع خونریزی در جمهوری عربی کوشش کند و حالا برای خروج شبه نظامیان از حلب سوریه اقدام می‌کند. وی همچنین در باره چشم انداز مبادرت روسیه به محاسبات به پول‌های ملی صحبت کرد. یلدیریم در باره بازدید گفت

«من بر آن هستم که انجام این بازدید سطح عالی پس از حادثه ناگوار ماه نوامبر سال 2015 بسیار مهم بود. روند بازسازی مناسبات ما رساندن آن‌ها تا سطح قبل از بحران پس از زنگ تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به پرزیدنت اردوغان شروع شد. در این صحبت تلفنی پوتین علیه تلاش کودتا در کشور ما اظهار نظر کرده گفت که وی از حکومت قانونی طرفداری می کند. پیشتر ما با دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه این موضوع را بررسی کردیم که به چه ترتیبی ما می‌توانیم مناسبات مان در همه رشته‌ها، در تجارت، گردشگری، انرژتیک را هر چه زودتر به سطحی برسانیم که تا 24 نوامبر 2015 وجود داشت. قرار گذاشتیم که گردش کالا فی ما بین تا 100 میلیارد دلار برسد و ما سعی خواهیم کرد تا روند عادی سازی مناسبات مان تسریع شود. ما قصد داریم برای برداشته شدن کل محدودیت‌های اعمال شده در این دوره هر چه بیشتر کار کنیم».

در مذاکرات مسکو همچنین مسایل مربوط به سوریه مطرح شدند. بن علی یلدیریم معتقد است که روسیه و ترکیه موفق شدند کاری کنند تا مواضع دو کشور در مورد سوریه بهم دیگر نزدیک شوند. وی گفت: «بدون شک ما حالا بهتر از پیش هم دیگر را می‌فهمیم و در تدوین چگونگی رفع بحران در سوریه برخورد مشترکی داریم».

فدراسیون روسیه و ایالات متحده آمریکا در حال مذاکرات در باره حل مساله سوریه از جمله در خصوص مکانیسم خروج همه شبه نظامیان از حدود حلب هستند. به گفته یلدیریم، ترکیه نیز در حال حاضر مشغول این مساله است. وی افزود:

«از همان ابتدا هدف از سعی و کوشش ما این بود که کاری کنیم تا گروه‌های تروریستی از حلب خارج شوند. کسانی که به نمایندگی از ارتش آزاد سوریه عمل می‌کنند بخاطر رهایی کشور از عناصر بدردنخور مبارزه می کنند. ما در اشتراک با هم دیگر باید عناصری را نابود کنیم که در آنجا حضور دارند. منظور — داعش، جبهه النصره،حزب اتحاد دموکراتیک. باید دقیقاً تفکیک شود که کدام کسانی به خاطر آزادسازی کشور خود مبارزه می‌کنند و کدام از آن‌ها عضو سازمان های شناخته شده تروریستی می باشند. ما در این راستا تمام هم خود را بکار می بریم».

در آنکارا گفتند که یکی از هدف‌های بازدید نخست وزیر ترکیه از روسیه مذاکرات در باره راه اندازی معاملات به پول‌های ملی بود. یلدیریم ذکر کرد:

«در حقیقت امر ما این مساله را بررسی کردیم. طرف روسیه نیز در حل این مساله ذیعلاقه است. بانک های مرکزی دو کشور هم اینک این موضوع را مطالعه می‌کنند که این کار را چطور می‌توان عملی کرد. برای اجرای این کار باید برخی مسایل فنی بررسی و اجرایی شوند. البته نگاه همه مان به چشمانداز حل این مساله مثبت است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала