کاهش بودجه فضایی در ایرانی

© Photo / ESA/Hubble & NASAСкопление звезд в Малом Магеланновом Облаке
Скопление звезд в Малом Магеланновом Облаке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فناوری فضایی در بودجه پیشنهادی سال ۹۶ که از سوی دولت به مجلس ارائه شده حدود ۲ هزار میلیارد ریال ردیف اعتبار دارد که کاهش بودجه را نسبت به سال ۹۵ نشان می دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، دولت ایران به موضوع فناوری فضایی در بودجه سال ۹۶ مبلغی حدود ۲ هزار میلیارد ریال اختصاص داد. این درحالی است که فناوری فضایی در لایحه بودجه سال ۹۵ بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار دریافت کرد.

فناوری فضایی در بودجه پیشنهادی سال ۹۶ که از سوی دولت به مجلس ارائه شده حدود ۲ هزار میلیارد ریال ردیف اعتبار دارد که کاهش بودجه را نسبت به سال ۹۵ نشان می دهد. چرا که در سال ۹۵ فناوری فضایی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار دریافت کرد که این مبلغ علاوه بر هزینه کرد سازمان فضایی و مرکز ملی فضایی، به توسعه کاربردهای فضایی نیز اختصاص یافت.

در لایحه بودجه امسال، دولت در چند بخش مربوط به مرکز ملی فضایی، سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه فضایی و پژوهشگاه هوافضا، بودجه های مجزا برای حوزه فناوری فضایی پیش بینی کرده است.

براین اساس از محل بودجه وزارت ارتباطات به سازمان فضایی ایران مبلغ ۱۴۳ میلیارد ریال و به پژوهشگاه فضایی ایران یکهزار و ۲۵۸ میلیارد و ۵۶۰ میلیون ریال اختصاص می یابد.

در همین حال از برآورد اعتبارات ردیفهای متفرقه نیز هزینه فعالیتهای فضایی سازمان فضایی ۱۴۰ میلیارد ریال درنظر گرفته شده است.

پژوهشگاه هوافضا از محل اعتبارات وزارت علوم از بودجه دستگاههای اصلی، مبلغ ۲۸۴ میلیارد و ۳۵۸ میلیون ریال بودجه می گیرد.

این درحالی است که به بخش فضا از محل اعتبارات سیاستهای کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بودجه جداگانه ای اختصاص یافته است. به این معنی که پژوهشگاه هوافضا ۳۰۰ میلیارد ریال و پژوهشگاه فضایی ۳ میلیارد ریال از این محل، بودجه دریافت می کنند.

برای مرکز ملی فضایی نیز از محل اعتبارات اصلی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری مبلغ ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بودجه درنظر گرفته شده است.

بودجه فناوری فضایی برای سازمانهای مربوطه در سال ۹۶ در حالی تعیین شده که سال ۹۵ در ردیف اعتبارات متفرقه بودجه نیز به سازمان فضایی ایران برای فعالیت های فضایی ۱۷۰ هزار میلیون ریال و برای توسعه فناوری و کاربردهای فضایی ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه تعلق گرفت. همچنین در این ردیف بودجه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز برای حفظ نقاط مداری و ماهواره ۶ هزار میلیارد ریال بودجه کسب کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала