ایران، ترکیه و اسرائیل، مراکز جدید قدرت خاور میانه اند

© Fotolia / Zerophotoایران، ترکیه و اسرائیل، مراکز جدید قدرت خاور میانه اند
ایران، ترکیه و اسرائیل، مراکز جدید قدرت خاور میانه اند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برچیده شدن سیستم دول در برخی از کشورها ی جهان عرب منجر به این شد که کشورهای غیر عربی مانند ایران، ترکیه و اسرائیل به مرکز جدید نیروها در خاور میانه تبدیل شوند.

پروفسور ویتالی نااومکین، دکتر علوم تاریخ، استاد آکادمی علوم روسیه و رئیس دانشکده خاورشناسی این آکادمی چنین نظری دارد.
نااومکین در سخنرانی خود در اجلاس بین المللی « خوانش پریماکوف» گفت: « در ابتدای این قرن برچیدگی سیستم های دول خاور میانه آغاز شد… عواقب آن ممکن است بسیار جدی و حتی تا تغییر مرزها باشد، در خصوص آنچه که بسیاری نیز هم عقیده اند. من معتقدم که این فاجعه ای برای خاور میانه است.
به گفته ی این کارشناس ، امروز چندین دولت در زمره ی دول به اصطلاح ناموفق و از هم پاشیده هستند یعنی سوریه، لیبی، مصر، بخشی از عراق و سودان جنوبی.
نااومکین خاطر نشان کرد: «بحران شدید هویت در جریان است، بحرانی که با دلایل بسیار عمیق درونی و همچنین مداخله ی خارجی مرتبط است.»
به عقیده وی ، انحلال دول و تشکیل دولت های جدید دو چهارچوب بحران موجود ، چیزی نیست که امروز کشورهای خاور میانه به آن نیاز دارند.
نااومکین گفت: « آنچه که ما امروز می بینیم، جابه جایی مرکز نیروها در منطقه است، اگر قبلا سه ستون جهان عرب همیشه مصر، سوریه و عراق بودند ، امروز همگی ضعیف شده اند، مرکز ثقل جابه جا شده است ممکن است این جابه جایی کامل نباشد اما بخشی در جهت سایر کشورهای عربی ، از جمله عربستان سعودی است یا خارج از جهان عرب در خاور میانه در دست سه دولت که جزء کشورهای عربی نیستند یعنی ایران، ترکیه و اسراییل که امروز قدرتمند ترند.»
این کارشناس خاطر نشان کرد که در این کشورها نیز مشکلات حل نشده ای وجود دارد مانند درگیری اسرائیل و فلسطین و مشکلات کردها در ترکیه.
نااومکین خاتمه داد: « اوضاع نامشخص و غیر قابل پیش بینی در خاور میانه بدون شک با فاکتور و حقیقت مشخصی همراه است که باید روی آن کار کرد و به این نتیجه می رسیم که باید در مسائل گوناگون و پیش از همه در مبارزه با تروریسم همکاری کنیم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала