افزایش روزانه قیمت دلار در ایران

© Fotolia / Pakhnyushchyyبازداشت تاجر ایرانی در فلوریدا
بازداشت تاجر ایرانی در فلوریدا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در هفته‌ای که چند روز آن تعطیل بود و انتظار می‌رفت بازار‌ها رونق چندانی نداشته باشند افزایش قیمت دلار که حتی تا ۳۹۰۰ تومان هم رسید شوک تازه‌ای به فعالان بازار ارز و بانک‌ها وارد کرد. روند افزایشی قیمت دلار روز سه شنبه نیز ادامه یافت تا کارشناسان درباره دلایل آن به گمانه زنی بپردازند و تبعات آن را بررسی کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از صبحانه- در حالی که برخی کارشناسان همچنان بر این باورند که دلار به صورت خود خواسته و برای جبران کسری بودجه گران می‌شود، مسئولان دولتی از جمله رئیس بانک مرکزی هر گونه دستکاری در قیمت دلار را رد می‌کنند.

فرودوسی، چهار راه استانبول و دیگر مراکز خرید و فروش دلار در هفته نیمه تعطیل رونق زیادی داشتند. دلار حتی در مواردی ۳۹۰۰ تومان قیمت خورد تا رویای ثبات در بازار ارز دست نیافتنی جلوه کند. بعد از اینکه دولت ماه‌ها نوسانات بازار دلار را کنترل کرده بود با اعلام نتایج انتخابات آمریکا شاهد افزایش قیمت دلار بودیم. این افزایش قیمت در هفته جاری به اوج رسید و بازار گمانه زنی‌ها درباره دلایل آن را داغ کرد. علاوه بر تاثیر انتخاب ترامپ از سفر‌های اربعین به عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت ارز یاد می‌شود.

در کنار این مساله اما همچنان گرانی برای جبران کسری بودجه گمانه مهمی است که بسیاری از کارشناسان روی آن تاکید دارند، اما مسئولان دولتی این موضوع را تکذیب می‌کنند. این در حالی است که به اذعان ابراهیم رزاقی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در صورتی که هیچ پشت پرده‌ای برای افزایش نرخ ارز از سوی رانت جویان وجود نداشته باشد، افزایش قیمت دلار به نفع اقتصاد کشور ایران است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала