گزارش و تحلیل

نقشه گیتی

© Photo / ESA/Hubble & NASAکهکشان
کهکشان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تهیه نقشه گیتی به تقصیر آلمان به تعویق افتاد.

تاریخ استارت رصدخانه  منحصربفرد  مداری روسیه به نام « اسپکتر — ار.گ»  که توسط کرپراسیون بین المللی  ساخته شده است  دوباره به تعویق افتاد.  انستیتوی آلمانی  فیزیک  نجومی « ماکس  پلانک»  دوباره تحویل  تلسکوپ eRosita را به تعویق انداخت، از اینرو  پرتاب « اسپکتر»  بهار سال 2018 میلادی انجام خواهد شد.

 قرار بود  در ماه نوامبر این تلسکوپ به مسکو  رسانده شود. شرکای آلمانی  اتحادیه علمی — تولیدی  به نام « لاوچکین» را از تاریخ مطلع کردند که رصدخانه مداری در آنجا مونتاژ می شود. پیتر پِرِدِل  رهبر علمی  پروژه eRosita در این خصوص گفت: « ما در حال آزمایش  نهایی تلسکوپ هستیم که باید در  ماه دسامبر به پایان برسد.  سپس انتقال آن به  روسیه را  آغاز خواهیم کرد».

دانشمند روسیه گفت که هیچگونه مشکلی با مجوز صادراتی بروز نخواهد کرد ، اما به دلیل  تعطیلات کریسمس  ابتدا در آلمان و بعد در  روسیه — انتقال تلسکوپ به روسیه  در ماه ژانویه  صورت خواهد گرفت.

از تلسکوپ eRosita برای پژوهش کهکشان  و سوراخ های سیاه و دریافت اطلاعات در باره ماده سیاه  استفاده خواهد شد.  تحویل آن چند بار به تعویق افتاده است-  ابتدا قرار بود تلسکوپ در سال 2013 به روسیه  تحویل داده شود ، سپس سال های 2014 و 2015 و 2016 میلادی اعلام شد.

در انستیتوی  پژوهش های فضایی  آکادمی علوم روسیه  گفته شد که حالا شاید بتوان تاریخ استارت « اسپکتر — ار.گ» بهار سال 2018 میلادی اعلام کرد.

میخائیل پاولینسکی  معاون  مدیر  انستیتوی پژوهش های فضایی  آکادمی علوم روسیه  در این  خصوص گفت: «  ما این دستگاه را به نقطه 12 (نقطه لاگرانژ) پرتاب می کنیم که در فاصله یک میلیون و 500 هزار کیلومتری از زمین قرار دارد. ما باید در تماس دائمی با این دستگاه در خاک روسیه باشیم.  برای  تأمین ارتباط دائمی با  دستگاه بالستیکی  پیشنهاد می شود  « اسپکتر — ار.گ»  یا در بهار و یا پاییز پرتاب شود.  به دلیل به تعویق افتادن  مکرر  تاریخ تحویل تلسکوپ به روسیه،  نزدیک ترین تاریخ ارسال — بهار سال 2018  اعلام می شود.  شاید تا این تاریخ بتوانیم  تلسکوپ را دریافت کنیم».

شایان ذکر است که مهمترین وظیفه  رصد خانه مداری  « اسپکتر — رنتگن — گاما» — تهیه نقشه  گیتی است.  روی آن محل قرار داشتن  دسته های بزرگ کهکشان  به ثبت خواهد رسید.  یکی از  سوالات اصلی که « اسپکتر — رنتگن — گاما» باید به آن پاسخ بدهد — چگونگی تکامل کهکشان هاست.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала