طی یک سال اخیر ابتلایان به ایدز بیشتر شده است

© Fotolia / FrancovolpatoЛабораторный тест на ВИЧ
Лабораторный тест на ВИЧ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طی آمارهای یک سال گذشته ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی بسیار افزایش یافته است

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: طی آمارهای یک سال گذشته ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی بسیار افزایش یافته است و علاوه بر آن حدود 70 درصد از مبتلایان کشور از ابتلای خود به این بیماری آگاهی ندارند این 2عامل بیشترین درصد سرایت بیماری به دیگران را به خود اختصاص داده اند.

«مهار همه گیری ایدز با اطلاع رسانی ،پیشگیری ، تشخیص زود هنگام ،درمان و حمایت از مبتلایان» شعار امسال بیماران ایدز در کشور است. 10 آذر روز جهانی «ایدز» بهانه ای شد تا در رابطه با وضعیت این بیماران در کشور با رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفت و گویی انجام دهیم.

وضعیت آمار ایدز در کشور تا خرداد سال جاری 32670نفر است که این آمار را 84درصد مرد و 16درصد زن تشکیل داده اند. که به طور کلی 68.2درصد از طریق اعتیاد تزریقی ، 18.5 درصد از طریق روابط جنسی و 1.5 درصد از مادر به فرزند منتقل می شود.البته در موارد جدید ابتلا در یک سال گذشته 39 درصد از طریق اعتیاد تزریقی ، 41درصد از طریق روابط جنسی و بالای 3 درصد از مادر به فرزند منتقل می شود که 66درصد مرد و 34 درصد زن هستند. آمار جدید در مراسم روز جهانی ایدز اعلام می شود.

وی افزود: طی آمارهای یک سال گذشته ابتلا به این بیماری از طریق روابط جنسی افزایش یافته است که بخشی از این انتقال از طریق عدم آگاهی فرد مبتلایی است که بیماری را به همسرش منتقل کرده لازم به ذکر است درصد عمده ای از خانم های مبتلا به ایدز از این طریق درگیر این بیماری شده اند به هرحال آنچه که آمار ها نشان می دهد این است که انتقال از طریق اعتیاد تزریقی رو به کاهش است چرا که برنامه های گسترده ای در این محور صورت گرفته است به عبارتی از سال 83 در رابطه با کاهش آسیب ، راه اندازی مراکز کاهش آسیب ، توزیع سرنگ و سوزن ، راه اندازی کلینیک های متادون کمک قابل توجهی به کاهش این آمار کرده است.

حدود 35 تا 40 درصد از زنان باردار ویروس را می توانند در طول بارداری و شیردهی به فرزند خود منتقل کنند اما اگر خانم باردار مبتلا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد این خطر به 2 درصد و حتی کمتر از آن کاهش پیدا می کند همان طور که گفتیم مشکل اساسی آن دسته از افراد مبتلا هستند که از بیماری خود بی اطلاع اند.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت متذکر شد: شیوع مصرف مواد محرک مانند شیشه در کشور رو به افزایش است یکی از ویژگی های مخرب این مواد محرک بروز آسیب های جنسی در جامعه هست و از طرفی آگاهی در رابطه با سلامت جنسی و باروری در جامعه از سطح پایینی برخوردار است و از آن بدتر جوانان و نوجوانان اطلاعات را از کانال های نامعتبر دریافت می کنند لذا همین مسئله باعث بروز مشکلاتی دیگر شده و همچنین عدم آگاهی در بحث انتقال جنسی یکی از دلایل گسترده و مهم این بیماری تلقی می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала