گزارش و تحلیل

آرشیوهای قدیمی

© Sputnik / Vladimir Vyatkinبالشوی تئاتر مسکو
بالشوی تئاتر مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسناد آرشیوی «بالشوی تئاتر» در اینترنت منتشر می شوند.

هر علاقمندی  می تواند با تاریخ کار « بالشوی تئاتر» مسکو آشنا شود.  در فصل هنری کنونی، انتشار اسناد مربوط به  240 سال بیوگرافی تئاتر در  سایت ویژه بالشوی تئاتر آغاز می شود.  موزه تئاتر مهمترین گنجینه مجازی خواهد بود  اما از شرکت داوطلبانی که اسناد و اطلاعاتی در باره این تئاتر در اختیار دارند و مایل به معرفی آنها هستند، استقبال می شود. متخصصان بتدریج اسناد  کلکسیون را در اینترنت  منتشر خواهند کرد.  در جریان  این کار تدقیق اسناد و مدارک  و تکمیل آنها صورت  می گیرد.

کلکسیون « بالشوی تئاتر»  شامل 48 هزار آگهی  و 120 هزار  برنامه  و بیش از 100 هزار  عکس است.  بعلاوه طرح های بسیار زیاد دکوراسیون  نقاشان و  دفاتر نت با  توضیحات  رهبران مشهور ارکستر… هدف از اجرای این پروژه  ایجاد امکانی برای دیدن آرشیوی است که قبلا دسترسی به آن برای  عموم ممکن نبود.

ولادیمیر اورین  مدیر « بالشوی تئاتر»  در این خصوص گفت:  ما حتی نمی توانستیم تصورش را بکنیم که درخواست آشنایی با « بالشوی تئاتر»  و دریافت اطلاعات صحیح در باره این تئاتر چقدر زیاد است.  سوالات در باره این تئاتر متفاوت و از طرف افراد مختلفی مطرح می شوند.  به عنوان مثال،  مستندسازان  که فیلم هایی در باره  تاریخ بالشوی تئاتر می سازند و یا  موسیقی شناسان و کارگردانان تئاتر و ژورنالیست ها  و  بسیاری دیگر.  طی 240 سال جمع آوری کلکسیون ،  اسناد  زیادی از ارزش تاریخی برخوردارند  و  انتشار آنها می تواند جنجال به پا کند.

آشنایی با برنامه های تئاتر، اوپرا ها و باله هایی که روی صحنه این تئاتر  اجرا شدند و جزئی از برنامه های  قرن 19 و یا سال های جنگ جهانی دوم بودند ، موفقیت ها و شکست هایی  که نوابع در این تئاتر از سر گذراندند…همه اینها هیج کس را  بی تفاوت نخواهد گذاشت.

 برای دوستداران لهستانی، سفر هنری  گروه تئاتر اوپرای لهستان  به مسکو حتما جالب خواهد بود.  در سال 1985 و  دسامبر  سال 2002  که همه دوستداران اوپرا  راهی « بالشوی تئاتر» شدند تا  صدای  شیمانوفسکی — « سلطان اوپرا»  از لهستان را بشنوند.  موفقیت هنرمندان ورشو آنقدر زیاد بود  که « بالشوی تئاتر» در صدد سفر هنری جوابیه برآمد و  تصمیم گرفت نمایش « عشق به سه پرتغال»  ساخته پروکوفیف را  در آنجا به نمایش بگذارد.  هنرمندان روسیه نیز با تحسین شورانگیز تماشاچیان  ورشو  روبرو شدند.  دفاتر نت، آگهی تبلیغاتی،  عکس هایی از تمرینات  اوپرای  موتزارت  که  روبرت  ساتانوفسکی رهبری کرد گواه مستند  همکاری موفق  روسیه و لهستان است که در موزه  « بالشوی تئاتر» حفظ شده است. قبل از آن اوپرای  مانوشکو به نام « گالکا»   در سال  1949  اجرا شد. در آن زمان ستارگان اوپرا مانند  ماریا  ماکساکووا و سرگی لِمِشِف  و ستارگان باله —  اولگا لِپِشینسکایا و گالینا اولانووا روی صحنه تئاتر درخشیدند.

لیدیا خارینا مدیر موزه « بالشوی تئاتر»  گفت که تا کنون لباس ها و وسایل شخصی آرتیست های مشهور در موزه تئاتر نگهداری می شوند.

—  فکر می کنید چند بار  لِمِشِف  نقش « لنسکی» را بازی کرد؟  500 بار!  در 500-مین  نمایش  در سال 1965  او در لباسی روی صحنه ظاهر شد  که تا کنون در موزه تئاتر  نگهداری می شود.   حالا از امکان نشان دادن آن به عموم برخوردار می شویم.  همین موضوع در رابطه با دیگر  لباس ها مثلا  5 لباس اصل  قرن 18 صدق می کند.  اهالی مسکو پس از آتش سوزی سال 1853  میلادی ، وقتی فهمیدند نه فقط  ساختمان تئاتر بلکه اکثر  وسایل و  لباس ها از  بین رفتند، آنها را به تئاتر   هدیه کردند.  ماکت دکور های تئاتر   که توسط نقاشان مشهور روسیه  — گالووین و کارووین انجام شدند برای  علاقمندان  جالب است.  نمایش مجازی این دکور ها  امکانی برای بیننده ایجاد می کند تا خود را  در این دکور  روی صحنه در کنار پرسوناژ های نمایش حس کند.  عکس ها نیز ارزش زیادی دارند. تاریخ   اولین عکسی که  به یک شیء موزه ای مبدل شد   سال 1851 میلادی است!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала