اطاعت از چشم

© Sputnik / Anton Denisovکلاه واقعیت مجازی
کلاه واقعیت مجازی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دستورات چشم فوری اجرا می شوند.

نظامیان روسیه کلاه منحصربفرد  واقعیت مجازی را دریافت خواهند کرد که به آنها کمک می کند میدان نبرد را از طریق دوربین پهپاد ببینند و فقط با چرخاندن سر  و  نگاه آن را هدایت کنند. کلاه جدید واقعیت مجازی به نام « سواروگ- Svarog» در مرکز تجربی  علمی — پژوهشی فناوری ربات  وزارت دفاع  روسیه و دانشگاه دولتی «ماری»  اختراع شده است. این اولین  کلاه جنگی  واقعیت مجازی  در ارتش روسیه خواهد بود.

اصول کار کلاه واقعیت مجازی  ساده است — اکران ویدئویی نه چندان بزرگی  که به دو قسمت تقسیم شده روی صورت قرار می گیرد. این اکران  تصویر جداگانه ای را برای هر یک از چشمان شخص طوری به نمایش می گذارد که احساس حجیم بودن تصویر ایجاد می شود. این دستگاه  مجهز به گیرنده هایی است که حرکت چشم و زاویه  سر را تحت نظر دارد.  این امر تقلید دقیق تر   حوادث را برای کلاه مجازی ممکن می سازد.

 آلکسی پِچکین  کارمند علمی  دانشگاه دولتی «ماری»  تعریف کرده گفت: « هم اکنون کلاه واقعیت مجازی « سواروگ» آزمایشات داخلی  را سپری می کند و در سال 2017 میلادی  به وزارت دفاع روسیه تحویل داده خواهد شد.  هم اکنون  کار روی بهبود کار کلاه  ادامه دارد  و ما در رابطه با خصوصیات  لنز ها  آزمایشاتی انجام می دهیم. اکران از امکاناتی بهتر از نوع  خارجی  برخوردار شده است. زاویه دید  نیز بهتر است  که برای « سواروگ» حیطه دید طبیعی  اوپراتور را  تأمین می کند».

کلاه روسی بر خلاف  نوع خارجی «  VR » و عینک های  واقعیت مجازی  که در  ارتش کشورهای  عضو ناتو مورد استفاده قرار می گیرند  به دو دوربین ویدئو مجهز است.  از اینرو  حیطه کار « سواروگ»  وسیع تر است  و  لبه های آن  10 سانتیمتر  از سر اوپراتور بیشتر است.  با وجود ظاهر بزرگ آن ، وزن آن  400 گرم است که وزن استاندارد برای کلاه های واقعیت مجازی است.  همانا این نوآوری —  اکران جداگانه برای هر یک از چشم ها —  امکان آن را برای مخترعان « سوارگ» فراهم کرد تا  این دستگاه را به سطح 5120x2180 پیکسل برسانند که 4 بار بیش از  شاخص  مونیتور استاندارد کامپیوتر است. بدین ترتیب اوپراتور قادر خواهد بود  از پهپاد،  محل مورد نظر را  زیر نظر بگیرد و  از ارتفاع زیاد  تمام جزئیات  صحنه نبرد را ببیند- تانک ، ماشین های زرهی و  سربازان.

دستگاه جدید « سواروگ» می تواند از پهپاد    بر اوضاع نظارت کند و  با کمک  حرکات ساده  آن را هدایت کند. اوپراتور می تواند با بلند کردن و پایین آوردن سر،  ارتفاع پرواز  پهپاد را تغییر بدهد. سنسورهای ژیروسکوپی  بر حرکت کلاه نظارت کرده و  وابسته به  اطلاعات دریافتی،  پهپاد را  مجبور می کند  ارتفاع پرواز خود را کم یا زیاد کند.

 دو گیرنده دیگر  که  وضعیت مردمک چشم را  ثبت می کنند  به اوپراتور  امکان  تصحیح  جهت پرواز  پهپاد با نگاه را می دهد- کافیست فقط به  سمت  مورد نظر نگاه شود و پهپاد فورا به سمت  نگاه اوپراتور خواهد چرخید.

ماکسیم چیژوف  مدیر توسعه شرکت «  هوش و نوآوری»  و کارشناس در  عرصه « VR » گفت: « استفاده از کلاه واقعیت مجازی برای  هدایت پهپاد اکتشافی  در مقایسه با  اکران ها و جویستیک های سنتی از  خصوصیات بمراتب بهتری برخوردار است.  کلاه واقعیت مجازی مدرن  به اوپراتور پهپاد حس پرواز بر فراز میدان نبرد را منتقل می کند. از اینرو اوپراتور می تواند فورا تصمیماتی اتخاذ کند و  بشکل صحیحی پهپاد با سرعت زیاد را هدایت کند.»

به گفته  کارشناس،  هم اکنون در ارتش های کشورهای عضو ناتو  چنین دستگاهی وجود ندارد و تنها جایی که می توان آنها را دید — مسابقات ورزشی برای اوپراتورهای  پهپادهاست که آن را می توان  یک گرایش جدید در بین خلبانان پیشرو دانست.  عدم وجود چنین دستگاه نظامی  و شاخص عالی  کلاه واقعیت مجازی ساخت روسیه  حتی در مقایسه با  طرح های مدنی، « سواروگ» را بهترین کلاه نظامی واقعیت مجازی در جهان می سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала