گزارش و تحلیل

تدریس زبان روسی

© Sputnik / Andrey Iglovکتاب زبان روسی
کتاب زبان روسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روش جدید تدریس زبان روسی برای خارجیان آزمایش می شود.

 انتشاراتی روسی « Prosvesheniye » (روشنگری) به سازماندهی  مرکز آموزش  معلمان زبان روسی در تاجیکستان کمک خواهد کرد.  این مرکز در  دانشگاه ملی  دایر خواهد شد.  انتشاراتی روسیه  به چاپ کتب درسی  برای  محصلان و دانشجویان در تاجیکستان  خواهد پرداخت.

عالم فصح الدینوف خبرنگار  « اسپوتنیک» در تاجیکستان در این خصوص گزارش می دهد.

 همکاری  دانشگاه ملی  تاجیکستان و  انتشاراتی  روسی « پروسوِشنیه» بر اساس موافقت نامه ای که چندی پیش  در مسکو به امضا رسید اجرا می شود.  کارشناسان  تاجیک این قرارداد را  موفقیت بزرگی برای کشور نامیدند.

 خسرو شامبزاد  رئیس دانشگاه  اسلاوی روسیه — تاجیکستان در مصاحبه  با رادیو « اسپوتنیک» گفت: ما خوشحالیم که  دانشگاه ملی تاجیکستان که  بزرگترین دانشگاه کشور است  با انتشاراتی معروف روسیه  به توافق رسید.  به عقیده من نتایج این همکاری خیلی خوب خواهد بود.  بهر حال تدریس زبان روسی در تاجیکستان پیشرفت خواهد کرد».

قرارداد  همکاری دانشگاه  ملی تاجیکستان و  انتشاراتی معروف روسیه  حیطه وسیعی از کارهای مشترک را در برمی گیرد.  اما دو جهت اصلی — انتشار  کتب درسی  زبان روسی برای  محصلان تاجیک و  راه اندازی  مرکز ویژه  آموزش حرفه ای  معلمان — زبان شناسان در دوشنبه — حائز اهمیت خاص است.  این مرکز دومین مرکز  از این نوع در تاجیکستان خواهد بود. طرفین  از برنامه های آموزشی  طراحی شده  در « آکادمی  روشنگری»  و  متخصصان  و دانشگاه های تاجیکستان  در این مرکز  استفاده خواهند کرد.  این برنامه ها حاوی تئوری کمتر و  تمرین بیشتر است.

—  تغییراتی نیز در روش تدریس زبان روسی و برنامه های  آموزش زبان روسی در مدارس  و موسسات  تخصصی متوسطه  و دانشگاه ها   وارد شده است. هم اکنون روش تدریس  زبان روسی جنبه برقراری تماس با کمک زبان روسی را  در نظر دارد. حال باید  به مردم صحبت به زبان روسی را آموخت.  لازم نیست وقت زیادی صرف آموزش تئوری زبان شود. مهم آن است که مردم  صحبت به زبان روسی را بیاموزند.  به نظر من تغییر در جهت  مکالمه و گفتار به زبان روسی صحیح تر است».

شایان ذکر است  که مطابق با نتایج  نظرخواهی اجتماعی  که جندی پیش توسط  متخصصان  دانشگاه های تاجیکستان انجام شد، 96 درصد  ساکنان تاجیکستان  معتقدند  که دانستن زبان روسی  برای آنها مهم است. از جمله دلایل  توجه به زبان روسی را تمایل به برقراری ارتباط با ساکنان  کشورهای  جامعه همسود  و مهاجرت کاری به روسیه و خواندن مطبوعات  و ادبیات روسی نامیدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала