گزارش و تحلیل

جعبه دفن عیسی مسیح

© AP Photo / Dusan Vranic/National Geographicآرامگاه عیسی مسیح در اورشلیم
آرامگاه عیسی مسیح در اورشلیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا جعبه دفن عیسی مسیح باعث تعجب شد.

باستان شناسانی که به  مطالعه مقبره عیسی مسیح در اورشلیم  مشغول بودند، پس از آنکه  برای اولین بار طی 450 سال  ممنوعیت برداشتن تخته سنگ مرمر از روی آن رفع شد ، مشخص شد  که تابوت  عیسی مسیح سالم مانده است.

باستان شناسان 26 ماه  اکتبر  تخت سنگ مرمر را از روی  جعبه دفن  عیسی مسیح در « یدیکوله» — نمازخانه بر مقبره  عیسی مسیح  در  کلیسای رستاخیز مسیح  در اورشلیم  برداشتند که  در قرن 16  بر جعبه سنگی  گذاشته شده بود و تا کنون  دست نخورده بود.  قرار دادن تخته سنگ مرمر بر جعبه دفن به دلیل آنکه بسیاری از زائران در صدد کندن و بردن قطعه ای از این مقبره با خود بر می آمدند روی جعبه دفن سنگی قرار داده شد. به گزارش تاس،  پس از برداشتن  تخته سنگ، محققان تکه  سنگ های زیادی را در  زیر آن  پیدا کردند.

پس از جمع آوری این سنگ ها، باستان شناسان تخته سنگ دیگری دیدند که نقش صلیب روی آن حک شده بود  که به عقیده دانشمندان در  زمان لشگرکشی های صلیبی  این تخته  سنگ  روی جعبه دفن گذاشته شده بود.  این جعبه سنگی و تخته سنگ روی آن هیچگونه آسیبی ندیده است، با وجود آنکه  دیوار غار ، محل قرار داشتن آن  همراه  اولین کلیسای  عیسی مسیح  اوایل قرن 11  به دستور خلیفه  حکیم  که در آن زمان در  اورشلیم حکومت می کرد  ویران شد.

 محققان  این یادبود باستانی  را طی 60 ساعت مورد  بررسی قرار دادند  تا اینکه 28 ماه اکتبر  تخته سنگ دوباره بر روی جعبه سنگی دفن قرار داده شد.  طی این مدت دانشمندان به بررسی و مطالعه  مقبره  پرداختند و از آن عکس گرفتند  و یافته ها را برای مطالعه بعدی  طبقه بندی کردند.  بنا به اطلاعات کلیسای روسی در اورشلیم ترمیم و بازسازی  آرامگاه توسط  متخصصان  دانشگاه  فنی  آتن  همراه با کارمندان  دانشگاه فلورانس  و  متخصصان ارمنستان انجام می شود.

دانا بهاتا کارشناس  اسرائیلی  در رشته  باستان شناسی  با استناد  به  گفته  « نشنل جغرافی»  گفت: « ما نمی توانیم  با  اطمینان کامل بگویئم که جای قرار داشتن آرامگاه عیسی مسیح همان  محل دفن  عیسی مسیح است. اما جای دیگری وجود ندارد  که تا این حد  دقیق  با محل مقبره وی مطابقت داشته باشد، از اینرو نمی توانیم  صحت آن را انکار کنیم».

فردریک گیبرت  باستان شناس از  انجمن  ملی جغرافیا  گفت: «  من واقعا شوکه شدم. زانوانم  به لرزه افتادند. انتظار دیدن چنین چیزی را نداشتم.  البته با اطمینان 100 درصد نمی توانیم  اظهار نظر بکنیم، اما  آنچه دیدیم گواه آن  است که  جعبه سنگی  تغییری نکرده است».  به گزارش « اینترفاکس»، این سوالی بود که  چند دهه  فکر دانشمندان را بخود مشغول کرده بود».

پروفسور آنتونیا ماروپولو رهبر اصلی علمی و هماهنگ کننده  کارهای حفظ و احیای آرامگاه در این خصوص گفت: «  این همان سنگ مقدسی است  که طی چند سده مومنان به زیارت آن می آمدند.  اما ما  حالا آن را برای خود کشف کردیم».

محل دفن  عیسی مسیح سه قرن  پس از به صلیب کشیده شدن امپراطور روم کنستانتین توسط فرستادگان که مسیحیت را دین رسمی کشور اعلام کرد،  کشف شد.  غار محل  قرار داشتن  مقبره عیسی مسیح، محل ساخت معبد  بت پرستان بود  که به فرمان  امپراطور آدریان  ساخته شد. او دستور ساخت  شهر جدیدی به جای اورشلیم را صادر کرد  که در  سال 70  میلادی توسط رومی ها ویران شده بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала