گزارش و تحلیل

فناوری – جاسوسی

© Fotolia / Viesturs Kalvansوب کم
وب کم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نظارت بشکل خاص در وسایل نقلیه روسیه.

وزارت حمل و نقل روسیه  پیشنهاد نصب  « جعبه های سیاه» در اتاقک کامیون های روسیه را مطرح کرد. اوایل ماه اکتبر  خبر  اینکه  دولت  قصد دارد  تمام خودروهای جدید را مجهز به این نوع  تجهیزات کند پخش شد.

اگر  اینگونه نوآوری ها  به عقیده  طراحان باعث  رعایت بهتر  قوانین راهنمایی و رانندگی در جاده ها شود، تا حدودی استفاده از فناوری مدرن  نظارت بر  صاحبان  هر نوع گجتی  را حتی بدون  در نظرداشت منافع آنها  ممکن خواهد ساخت.

کی و چگونه با کمک  دستاوردهای  فناوری مدرن  ما را تحت نظر قرار می دهند.  در برنامه ویژه « اسپوتنیک» در این خصوص براتیان تعریف می کنیم.

شو دوربین کامپیوتر

ادوارد اسنودن یکی از اولین کسانی بود که در سال 2013 میلادی  اعلام کرد با کمک دوربین های کامپیوتر میتوان افراد را تحت نظر قرار داد، هر چند در آن زمان  استفاده  از این فناوری توسط سرویس ویژه مطرح شده بود.  در سال 2014 میلادی،  سایت هایی ظاهر شدند  که برنامه های زیادی  را بطور مستقیم  با استفاده از دوربین های کامپیوتری  در سراسر جهان پخش می کردند. سازنده سایت جمع آوری اطلاعات،  اعلام کرد  که این سایت هیچگونه ارتباطی با  سرویس ویژه ندارد  و  او حتی  مجبور نشد  به شکستن رمز عبور دست بزند  زیرا اکثر کاربران  رمز عبور « وب کم  های رایانه»   نصب شده در کارخانه  ها را تغییر نداده بودند  و  هکر  توانست براحتی  به آن ها دسترسی پیدا کند.  سایت بزودی  فیلتر شد و  تولید کنندگان دوربین های رایانه ای  بی سیم اعلام نمودند که تنظیمات را تغییر دادند و از این به بعد کاربران نمیتوانند  بدون تغییر رمز عبور کارخانه  کار را شروع کنند.

سیستم عامل — « جاسوس»

تقریبا بلافاصله پس از  آغاز کار سیستم عامل « ویندوز 10»  در ماه اوت سال 2015، کاربران متوجه شدند  که تنظیمات کارخانه ای مربوط به « خواب رایانه» ، دسترسی دائمی  به اطلاعات  شخصی کاربر را  در نظر می گیرد. اطلاعات جمع آوری شده  از جمله  مکاتبات  کاربر  توسط سیستم عامل   به میکروسافت   ارسال می شود که مانند  هر  شرکت بزرگ « آی. تی»  بخش اعظم این اطلاعات را  به  شرکت های تبلیغاتی می فروشد.

بعلاوه  نصب سیستم عامل جدید در  کامپیوترهای  شخصی،  بعضی از والدین  بطور غیرمنتظره ای  گزارش کار  بچه های خود با کامپیوتر  را دریافت کردند که اصلا قصد نداشتند آنها را تحت نظر قرار بدهند.

حتی وقتی  کاربران  متوجه فعالیت زیاده از حد  سیستم  شدند و  بخشی از تنظیمات آن را  قطع کردند،  معلوم شد  « ویندوز —10»  مثل گذشته بطور مستقل  با آدرس های  « آی. پی»  میکروسافت ارتباط برقرار می کند  و این کار را چند هزار بار در روز انجام میدهد.  یکی از کاربران  اینترنت مخصوصا دست به آزمایشی زد  که معلوم شد سیستم عامل جدید  به جاسوسی  در رابطه با صاحب  رایانه ادامه میدهد و حتی بعد از دریافت دستور توقف هر نوع نظارت به این کار ادامه می دهد.

شبکه های اجتماعی

 شبکه های اجتماعی  فعال تر از  سیستم های عامل به جمع آوری اطلاعات در باره کاربران می پردازند.  در سال 2010 میلادی،  دانشجویی از دانشکده حقوق  از سایت « فیس بوک» درخواست کرد تمام  اطلاعات جمع آوری شده  در رابطه با « آکونت» او را  برای او بفرستد.  او از  شبکه اجتماعی سندی  در 1200 صفحه  از جمله اطلاعات در باره  تمام « آکونت» های او در شبکه های اجتماعی  و  تمام کاربرانی را دریافت کرد که  با آنها گفتگو کرده بود (  هر کاربری  در صورت تمایل میتواند از این امکان استفاده کند).  سند ارسالی برای دانشجو شامل تمام  پیامک ها و « پست» هایی بود که او قبلا  پاک کرده بود.

 در ماه ژانویه سال 2015 میلادی، فیس بوک   قرارداد جدید کاربری را  معرفی کرد که بر طبق آن این شرکت می تواند  به جمع آوری اطلاعات در باره کاربران و  استفاده از  آنها برای اهداف  تجاری و غیر تجاری  بپردازد. این اطلاعات میتواند شامل عکس،  محل زندگی  و دیگر سایت هایی باشد که او از آنها دیدن کرده است.

در آن زمان مشخص شد که این شرکت به جمع آوری اطلاعاتی دست می زند که  کاربر اصلی صفحه نیست  ولی زمانی  سری به صفحه کاربر اصلی زده است  و طی دو سال از زمان  اولین دیدن صفحه کاربر تحت نظر قرار   گرفته است.

 آسیب پذیری دائمی  اطلاعاتی  باعث آن می شود که کاربر به تأمین امنیت خود بپردازد و در  شبکه اینترنت از روش های گوناگونی صحبت می شود که گویا مانع از  شنود مکالمات  خواهد شد و یا می توان بموقع  از این کار جلوگیری کرد.  یکی از نشانه های شنود و نظارت را ، گرم شدن  شدید  باتری و یا از کار افتادن آن، سر و صداهای عجیب و غریب و پارازیت در گوشی  هنگام صحبت می نامند.  اما متخصصان می گویند که  همه اینها  با اشکالات گوشی در ارتباط است  و نه « شنود مکالمات». تنها راه  تضمین امنیت ، خودداری استفاده از تلفن است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала