خبرگزاری اسپوتنیک- برای برگزاری نمایشگاههای پرهزینه ای منجمله نمایشگاه هوایی انرژی و منابع مادی هنگفتی صرف می گردد. امسال ایران با فاصله زمانی کمتر از یک ماه دو نمایشگاه هوایی را برگزار می کند که بی تردید اهمیت برگزاری و سود حاصل از این رویدادها در فضای پرچالش صنعت هوافضای ایران جای تردید دارد. هزینه سنگین برگزاری نمایشگاه در کیش به ویژه از سوی بخش خصوصی انتقادی را به همراه داشت که در پی آن برخی رسانه ها نیز این موضوع را مورد نقد و بررسی قرار دادند. در این خصوص خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو با بیژن بنکدار- دبیرکل برگزاری نمایشگاه بین المللی هوایی ایران-کیش به گفتگو پرداخت.
بیژن بنکدار به اسپوتنیک گفت: امسال برای اولین بار نیست که نمایشگاه هوایی در جزیره کیش برگزار می گردد و پانزده سال پیش هم چنین نمایشگاهی در کیش برپا شد.
هشتمین نمایشگاه بین المللی هوایی در کیش فرصت خوبی در فضای پسابرجام و پس از تحریم های بین المللی بر علیه ایران بحساب می آید. اکنون شاهد فضای سیاسی متفاوت از گذشته هستیم و علاوه بر آن بحث خرید هواپیما از سوی ایران مطرح می باشد. به هر حال برگزاری نمایشگاه هوایی ایران یکی از مهم ترین اتفاقات صنعت هوانوردی کشور است که هر دو سال یکبار رخ می دهد و فرصت خوبی است تا ایران در بحث تولید و تعمیر و نگهداری از هواپیما و تجهیزات هوایی توانایی های خود را به نمایش بگذارد.
بنکدار در ادامه افزود، از دیگر موضوعات قابل توجه در این نمایشگاه استراتژی توسعه ناوگان هوایی کشور و همچنین موضوع قراردادهای هوایی ایران با سایر کشورها و سرمایه گذاری در توسعه فرودگاهها می باشد.
شرکتهایی از کشور ژاپن، سنگاپور، مجموعه های مهمی از روسیه، ایتالیا، لیتوانی، آلمان، ترکیه، کانادا، برزیل و همچنین از شرکتهایی از کشور فرانسه برای حضور در نمایشگاه اعلام حضور نموده اند، و تلاش می کنیم تا تعاملات بین المللی خوبی را ایجاد نماییم.
وی در خصوص انتقاداتی که از سوی برخی سازمانها به نمایشگاه هوایی کیش صورت گرفته، توضیح داد: صنعت هوایی ایران بیشتر در بخش دولتی متمرکز شده و بیش از 95 درصد از شرکتهای دولتی هستند که در عرصه هوانموردی و صنعت هوایی حرفی برای گفتن دارند. شرکتهای خصوصی و به طور مشخص اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران هرساله نمایشگاههای خود را برگزار می نمایند و اعتقادی هم به برگزاری نمایشگاه هوایی کیش ندارند، چراکه فکر می کنند تنها حضور آنها می تواند در عرصه صنعت هوایی کشور تاثیر گذار می باشد.
بخش خصوصی نمی تواند با ایده هایی که مطرح می نمایند نمایشگاه هوایی کیش را یک رویداد ثبت شده است، کمرنگ نمایند.
بنکدار مهمترین ویژگی نمایشگاه کیش را برگزاری آن در منطقه استراتژیک خلیج فارس که در کانون توجه جهان است، دانست و افزود، برای بسیاری از شرکتهای خارجی حضور در جزیره کیش آسان تر است چون منطقه آزاد توریستی بحساب می آید و نیاز به اخذ ویزا ندارد، حتی شرکتهای آمریکایی هم می توانند به راحتی حضور یابند.
امید است که با تحولات ناشی از فضای پسا تحریم ایران به وسیله این نمایشگاه هوایی بتواند جایگاه خود را عرصه صنعت هوافضای جهان تثبیت نموده و تعریف مشخص تر ارائه دهد. شرکتهای داخلی ایران نیز قوی ظهور خواهند کرد و قرار است که از طرحهای زیادی رونمایی گردد.
بنکدار خبرداد، امسال برای اولین بار شاهد حضور پررنگ شرکتهای روسی خواهیم بود و یک تیم آکروبات هوایی متشکل از 5 فروند هواپیمای سوخوی 27 روسی برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب اسلامی ایران در این نمایشگاه حضور خواهند یافت. در ضمن یک روز نیز به کشور روسیه اختصاص داده ایم که سمبل همکاریهای هوافضایی ایران و روسیه خواهد بود و نمایندگان کشور روسیه در محل کنفرانسها موضوعات همکاری دوجانبه را بررسی خواهند نمود.