پیوند مبارک «بازی تاج و تخت» با کمپانی «گراهام بل»

© Photo / Youtube/Epified Mahabharata meets Game of Thrones
Mahabharata meets Game of Thrones - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قرارداد ۸۵ میلیارد دلاری کمپانی ای‌تی‌اندتی(AT&T) به‌عنوان دومین کمپانی بزرگ ارتباط از راه دور در ایالات متحده با کمپانی قدرتمند رسانه‌ای تایم وارنر چه دورنما و پیامدهای رسانه‌ای دارد؟

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از گروه فرهنگ مهر- چندی پیش خبر رسید، در قراردادی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار، کمپانی ای‌تی‌اندتی (AT&T) بعنوان دومین کمپانی بزرگ ارتباط از راه دور بی‌سیم در ایالات متحده، قبول به خرید کمپانی قدرتمند رسانه‌ای «تایم وارنر» کرده است.

این قرارداد که یکی از بزرگترین قراردادهای خرید و ادغام در تاریخ رسانه‌ است، برندهای محتوای تایم وارنر (Time Warner) از جمله اچ بی او، سی‌ان‌ان، برادران وارنر و دی‌سی کامیکس را با پورتفولیوی خدمات موبایل، برادبند و تلویزیون ماهواره‌ای AT&T مخلوط می‌کند.

باید به این نکته اشاره کرد که تایم وارنر بیش از ۱۳۰ میلیون مشتری موبایلی و ۲۵ میلیون مشتری تلویزیون اشتراکی پولی از طریق سرویس دیرک تی‌وی (DirecTV) دارد. AT&T سرویس دیرک تی وی را سال ۲۰۱۵ به ارزش ۵۰ میلیارد دلار خرید.

طبق این قرارداد که مورد تایید هیات مدیره هر دو کمپانی هم قرار گرفته، یک کمپانی تلفنی تاریخی که سابقه آن به بیش از ۱۳۰ سال پیش و الکساندر گراهام بل یعنی مخترع تلفن بازمی‌گردد را با تهیه‌کننده برخی از محبوب‌ترین فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی از جمله «بازی تاج و تخت»، «هری پاتر» و «بتمن» متحد می‌کند.

دنیای توزیع و محتوا دارد با هم تلاقی پیدا می‌کند

رندال استیونسون مدیر عامل AT&T که رهبر شرکتی خواهد بود که از ترکیب این دو به وجود می‌آید، گفت این قرارداد به دو کمپانی اجازه می‌دهد در دنیایی که مردم بیشتر و بیشتر در گوشی‌های همراه خود به محتوا دسترسی پیدا می‌کنند، عملکرد سریع‌تر و بهتری داشته باشند. او گفت: «دنیای توزیع و محتوا دارد با هم تلاقی پیدا می‌کند و ما باید سریع‌تر عمل کنیم و اگر می‌خواهیم کاری حقیقتا خاص انجام بدهیم، باید محتوا را متفاوت ارایه کنیم، برای این پس زمینه‌های موبایلی محتوا را در فرمت دیگری در اختیار بگذاریم. همه چیز درباره حرکت داشتن است.»

او در حین اعلام خبر شکل‌گیری این قرارداد گفت: «ما بر این باوریم که محتوای پرمیوم همیشه برنده می‌شود. این مسئله روی پرده بزرگ و صفحه تلویزیون حقیقت دارد و ما باور داریم که روی صفحه موبایل هم حقیقت خواهد داشت. وقتی محتوای تایم وارنر را با گستره عملیاتی و توزیعی خودمان مخلوط کنیم، چیزی واقعا خاص خواهیم داشت.»

آکشای شارما، تحلیلگر کمپانی گارتنر می‌گوید AT&T می‌خواهد با این قرارداد هوشمندتر شود. او اضافه کرد: «به جای اینکه آن‌ها یک تامین کننده معمولی ابله باشند، حالا می‌خواهند همه چیزشان درباره محتوا و تجربه کاربر باشد.»

ترامپ مخالف و هیلاری طرفدار این ادغام است

با این حال این قرارداد منتقدانی هم داشته که می‌گویند ممکن است این روند باعث کاهش انتخاب مشتریان، قیمت‌های بالاتر و از بین رفتن تنوع رسانه‌ای شود. این انتقادها بیشتر از نوع سیاسی بوده‌اند. روز شنبه، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه دونالد ترامپ قول داد که اگر رییس جمهور شود، جلوی عملی شدن این قرارداد را می‌گیرد چون «دموکراسی را نابود خواهد کرد» و کسی که در صورت پیروزی هیلاری کلینتون معاون اول او خواهد شد یعنی تیم کِین هم گفته «طرفدار رقابت» است.

ترامپ در سخنرانی‌اش در گِتیزبرگ واقع در ایالت پنسیلوانیا گفت این قرارداد به کمپانی‌ای که شکل می‌گیرد «تمرکز بیش از حد قدرت» می‌دهد. ترامپ در ادامه صحبت‌هایش در مورد نبرد خود با «رسانه‌های ناصادق» اضافه کرد: «آن‌ها با درماندگی سعی دارند رای‌های من و صدای مردم آمریکا را سرکوب کنند. به عنوان مثال برای سازه قدرتی که من با آن می‌جنگم، AT&T می‌خواهد تایم وارنر و در نتیجه CNN را بخرد و این قراردادی است که من در دولتم آن را تایید نخواهم کرد چون قدرتی بیش از حد را در دستان تعدادی بسیار کم از افراد قرار می‌دهد.»

ترامپ همچنین گفت در نظر دارد بزرگترین قرارداد رسانه‌ای دیگر که خریداری NBC یونیورسال توسط کام کست در سال ۲۰۱۳ است را از میان ببرد و اضافه کرد: «قراردادهایی مثل این‌ها دموکراسی ما را از بین می‌برند.»

هیلاری کلینتون به سرعت جواب نداد، اما قول داده که شرکت‌های بزرگ را تحت فشار و بررسی بیشتری قرار دهد. اوایل این ماه او گفته بودم «من قانون‌گذاری ضدانحصار را قوی می کنم و واقعا قراردادهای ادغامی و خریداری بزرگ را زیر ذره‌بین قرار می‌دهم تا بزرگ‌ها بزرگ‌تر و بزرگ‌تر نشوند.»

کین هم به ان‌بی‌سی گفت: «من طرفدار رقابت هستم. به نظرم در کل تمرکز کمتر در یک نقطه بیشتر کمک می کند، مخصوصا در صنعت رسانه.»

پیش از تایید نهایی، به احتمال زیاد وزارت دادگستری ایالات متحده و کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا هم این قرارداد را بازبینی خواهند کرد.  AT&T و تایم وارنر مجبورند ثابت کنند که می‌توانند به مشتریانش به اندازه محتوای خود، فرصت دسترسی به محتوای رقبا را هم بدهند. در این خصوص، مدیران اجرایی کمپانی از جمله کسانی بودند که شخصا خواستار «بازبینی قانونی بسیار دقیق» این قرارداد شدند.

استیونسون که گفته امیدوار است این قرارداد تا سال آینده نهایی شود، اضافه کرد که انتظار ندارد قانون گذاران چالش قابل توجهی برای او ایجاد کنند چون AT&T یک رقیب مستقیم را خریداری نمی‌کند، بلکه با خریدن یک تامین کننده، به تجارت خود اضافه می‌کند. او گفت: «این یک قرارداد افقی نیست. این یک ادغام عمودی است. نمی توانید مثال‌های زیادی از قراردادهای ادغامی عمودی پیدا کنید که بلوکه شده باشند.»

تجمیع قدرت رسانه‌ای زیر یک چتر

اما از سوی دیگر، کریگ ارون رییس شرکت حامی حقوق مشتری فری پرِس (Free Press) می‌گوید این قرارداد «مقدار زیادی قدرت رسانه‌ای را زیر یک چتر سازمانی جمع می‌کند» و احتمالا باعث می شود مخاطبان انتخاب‌های کمتری داشته باشند و با قیمت‌های بالاتری مواجه شوند. او به گاردین گفت: «ما در ماه‌های آینده درباره مزیت‌های ادعاشده این قرارداد خواهیم شنید، اما تاریخ نشان داده که ابرقراردادهایی مانند این منجر به قیمت‌های بالاتر، انتخاب‌های کمتر و قدرت زیاد در دست تعداد کم می‌شوند.»

او اضافه کرد: «وال استریت حامی این قراردادهاست تا غول‌های کوتاه‌مدت به وجود بیایند، اما در نهایت آن‌ها برای تجارت، رشد بزرگتر اقتصادی و مخصوصا خالقان و مصرف کنندگان محتوا بد هستند. این قرارداد آزمونی بزرگ برای رییس جمهور بعدی خواهد بود که آیا واقعا حامی ضد انحصار هست یا خیر. اگر باشد، باید این قرارداد را بلوکه کند.»

ریچارد گرین فیلد، تحلیلگر رسانه و تکنولوژی کمپانی بی‌تی‌آی‌جی(BTIG) می‌گوید این قرارداد نشان می‌دهد که تایم وارنر بر این باور است که «میراث دنیای رسانه در کل به سوی رکود سکولار پیش می‌رود.» او اضافه کرد که جف باوکس، رییس هیات مدیره و مدیرعامل تایم وارنر به‌عنوان «هوشمندترین مدیر عامل صنعتی» در یادها باقی خواهد ماند که «می‌دانست کی بفروشد و بیش از حد نیاز یک جا نماند تا ارزش برای سهامداران به حداکثر برسد.»

باوکس که دو سال پیش یک قرارداد خرید از سوی کمپانی قرن بیست و یکم فاکس را به ارزش ۸۵ دلار برای هر سهم رد کرده بود، اعلام کرده بود کمی دیگر هم با این کمپانی می‌ماند و بعد استعفا می‌دهد. او همچنین گفته بود انتظار دارد تمام مدیران بخش خلاقیت و تجاری هم «چند سال دیگر» باقی بمانند.

این قرارداد در حالی از راه رسیده که کمپانی‌های ارتباط از راه دور با درماندگی سعی دارند محتوای سرگرمی را خریداری کنند تا خودشان را از رقبا متمایز کنند و نگذارند به یک بازیکن معمولی دیگر تبدیل شوند که محتوایش را از کمپانی‌های دیگر می‌گیرد. به طور مثال، وریزون (Verizon) که بزرگترین رقیب AT&T است، در حال حاضر در مراحل مذاکره به سر می برد تا یاهو را بخرد و از همین حالا موفق به خریداری ای‌اوال (AOL) شده که صاحب هافینگتون پست است.

با این حال قرارداد AT&T در یک سطح دیگر قرار دارد و استیونسون می‌گوید این کمپانی به نخستین کمپانی تلفن همراه آمریکایی تبدیل خواهد شد که به طور مستقیم با ارایه مجموعه‌ای از محتوای آنلاین که مشابه با یک پکیج تلویزیون پولی است، با کمپانی‌های تلویزیون کابلی رقابت خواهد کرد. در بیانیه اعلام خبر این قرارداد، این دو کمپانی گفتند: «این قرارداد مدل سرگرمی سنتی را تغییر می‌دهد و مرزهای در دسترس بودن محتوای موبایلی را جلو می‌برد تا به سود مشتری تمام شود.»

پیامدهای ادغام برای مصرف‌کنندگان

یکی از نگرانی‌های اصلی این است که کمپانی ادغام شده جدید ممکن است از شبکه توزیع غول آسای خود (مشتریان دیرک تیوی و خدمات بی‌سیم و برادبند) استفاده کند تا به محتوای خودش برتری غیرمنصفانه بدهد و آن را طوری ارایه کند که نسبت به رقبایش سرعت و دسترسی بهتری داشته باشد. البته این کار قوانین بی‌طرفی اینترنتی را زیر پا می‌گذارد؛ قوانینی که می‌گوید تامین کنندگان خدمات اینترنتی نباید هوادار محصولات یا وبسایت خاصی باشند یا محتوای آن‌ها را بلوکه کنند.

AT&T برای انجام این کار فرم خاص خود را دارد. این کمپانی از همین حالا این امکان را به مشتریان بی‌سیم خود داده که «دیرک تی‌وی» را بدون اینکه دخالتی در قرارداد داده‌های اینترنتی‌شان داشته باشد مورد استفاده قرار دهند. این استراتژی به این معنی است که استریم کردن دیرک تی‌وی ارزان‌تر از استفاده از دیگر خدمات از آب درمی‌آید. بعد از قرارداد تایم وارنر، AT&T می‌تواند این استراتژی را بر «بازی تاج و تخت»، فیلم‌های «هری پاتر» یا مسابقات فوتبال ان‌اف‌ال در تی ان تی (TNT) اعمال کند.

این خبر خوبی برای مشتریان خود AT&T است، اما ممکن است به عنوان مزیتی غیرمنصفانه در رقابت با رقبایی از جمله اسلینگ تی وی (Sling TV) یا شرکت‌های دیگری از جمله نت فلیکس و هولو به چشم بیاید، البته مگر اینکه آن‌ها به AT&T پول بدهند تا بتوانند چنین استراتژی را مخصوص خودشان هم اجرا کنند.

جیم نیل تحلیلگر از کمپانی فارستر ریسرچ می‌گوید: «حالا چه اینکه موقعیت شبکه باشد یا پیشنهادهایی که روی صفحه نمایش تان دریافت می کنید، توزیع کننده مسلما این قابلیت تکنیکی را دارد تا کاری کند محتوای ساخت خودش بیشتر از رقبا دیده شود.»

نتیجه نهایی این است که دیگر تامین‌کنندگان محتوا سخت‌تر می‌توانند برای جلب توجه مشتری رقابت کنند. در طولانی مدت این ممکن است کلا به معنای رقابت کمتر باشد و منجر به قیمت‌های بالاتر شود. البته همه این را قبول ندارند. مثلا کرگ موفت تحلیلگر می‌گوید: «در واقعیت، محدودیت‌های قانونی به این معنی هستند که استفاده از محتوایی که مالکیت آن به صورت عمومی است به نفع توزیع‌کننده تقریبا غیرممکن خواهد بود و به همین اندازه هم غیرممکن است که بتوان از توزیع خاص به نفع محتوایی که مالکیت آن عمومی است استفاده کرد.»

این نوع قرارداد باید به AT&T اجازه دهد تجربه بهتری برای کاربر خلق کند چون آن‌ها در سراسر مجموعه‌ای از دستگاه‌ها از جمله گوشی همراه، تبلت و تلویزیون به محتوا دسترسی خواهند داشت و این تجربه‌ای است که استفاده از آن در گذشته برای کاربران سخت بوده است. شارما می‌گوید: «در حالیکه محتوا از پرده بزرگ به سمت لپ تاپ و اسمارت فون و تبلت حرکت می کند، آن‌ها می‌توانند نقطه‌ها را به هم متصل کنند. AT&T می‌تواند اطلاعات مرتبط با موقعیت، دستگاه‌ها و رفتار کاربر را به دست بیاورد تا محتوای درست را در زمان درست و با کاربری هر چه تمام‌تر به او ارایه کند. این باعث می شود تجربه کاربر بسیار کامل‌تر شود و نوآوری‌های بیشتری به نفع مصرف‌کننده شکل بگیرد.»

جایگاه تبلیغات در ادغام دو غول رسانه

چه دلمان بخواهد چه نه، تبلیغات قسمت اعظم پولی را شکل می‌دهند که حامی ساخت محتوای مصرفی مخاطبان است. ادغام AT&T و تایم وارنر می‌تواند به معنی تبلیغات بیشتر باشد. ای‌تی اندتی از همین حالا تبلیغات تلویزیونی متمرکز را آغاز کرده که طبق آن خانه‌هایی که یک برنامه مشترک را از طریق دیرک تی‌وی نگاه می کنند تبلیغات متفاوتی می‌بینند. این برخورد می تواند حالا در تمام محتوا و پلتفورم‌های این کمپانی شکل بگیرد.

شارما می‌گوید: «می‌دانم بعضی مواقع تماشا کردن تبلیغات تلویزیونی می‌تواند دردناک باشد، اما آن‌ها ضروری هستند چون پول تامین می‌کنند. تبلیغات موضوعی یعنی که یک پزشک ممکن است تبلیغی برای مرسدس و بی‌ام دبلیو ببیند، در حالی که فرزند او ممکن است با تبلیغاتی برای پپسی، کوکاکولا یا بازی‌های ویدیویی مواجه شود.»

با خریدن تایم وارنر، AT&T می‌تواند در عمل هزینه یک بسته استریمینگ که در حالت معمول بالاست را خرد کند. برای مشتریان، این به این معنی خواهد بود که مثلا به جای پرداخت ۱۴.۹۹ دلار در ماه برای اچ‌بی‌او ناو (HBO Now) یا ۱۶ دلار در ماه برای لیگ ان‌بی‌ای، ممکن است بتوانند اچ‌بی‌او، بسکتبال، اخبار سی ان ان و مجموعه‌ای از فیلم های سینمایی برادران وارنر را در قالب یک بسته منفرد دریافت کنند و تنها یک بار برای تمام آن در ماه پول بپردازند.

ای‌تی اند تی می‌تواند یک مرحله جلوتر هم برود و این بسته استریمینگ را در قالب یک پکیج همراه با خدمات موبایلی اش جفت کند و به هر کسی که از خدمات موبایلی‌اش استفاده می کند آن را با تخفیف ارایه کند. حالا اینکه محصولات AT&T می‌توانند با مشتریان ارتباط برقرار کنند یا خیر را باید صبر کرد و دید.

این کمپانی تا اینجا کار خاصی در زمینه خلق اپلیکیشن‌ها و خدماتی که مشتریان را کامل راضی کند نداشته، حداقل نه آنطور که نت فلیکس، هولو یا اچ‌بی‌او ناو این کار را انجام داده‌اند. اما در عین حال اگر مشتریانی که پیش از این نمی‌توانستند پول اچ‌بی‌او را بدهند حالا بتوانند به خاطر تبلیغات آن را روی موبایل‌شان با قیمتی کمتر تجربه کنند، خیلی ساده می‌توان تصور کرد که گروهی بزرگ از مشتریان علاقه مند خواهند بود و سخت می‌توان گفت پیشنهاد دادن چنین چیزی به آن ها ممکن است برای بازار در حالت کلی بد تمام شود.

اما این نسخه نیمه پر لیوان ماجرا برای مصرف‌کنندگان است. این طرح جدید از ارتباط از راه دور و رسانه می‌تواند راهی پیدا کند تا محتوای استریمینگ خود را به مردمی ارایه کند که پیش از این توان خریداری آن را نداشته‌اند و اگر این اتفاق بیفتد، رقبایی مثل وریزون، کام کست و نت فلیکس هم مجبور می‌شوند چیزهای بیشتری ارایه کنند. استیونسون می‌گوید: «در نهایت، ما فکر می‌کنیم می‌توانیم رو در رو با کمپانی‌های کابلی با یک پیشنهاد بی‌سیم رقابت کنیم. می‌توانیم در همان بازه قیمتی این محتوا را هم اضافه کنیم که به نظرمان هیجان‌انگیز است.»

منتقدان نمی‌دانند چه می‌گویند

استیونسون در جدیدترین صحبت‌هایش، به دفاع از قرارداد ادغامی کمپانی‌اش پرداخت و گفت منتقدانی که ادعا می‌کنند این قرارداد قیمت‌ها را بالا می‌برد «بی‌اطلاع» هستند. به عنوان مدرک این حرفش، او اعلام کرد که دیرک تی وی به زودی یک سرویس استریمینگ به نام دیرک تی وی ناو (DirecTV Now) به راه می‌اندازد که قیمتش تنها ۳۵ دلار در ماه خواهد بود.

او در پاسخ به سوالی از سوی، خبرنگار وال استریت ژورنال گفت: «من از انتقادها تعجبی نمی‌کنم. آن‌ها ناشی از بی‌اطلاعی هستند. هرکسی که بگوید این قرارداد وسیله‌ای برای بالا بردن قیمت هاست مسئله اصلی کاری که ما می‌خواهیم انجام بدهیم را نادیده گرفته است.»

بلومنستین مشخصا درباره انتقادها نسبت به این ادغام از سوی دونالد ترامپ، تیم کین، وزارت دادگستری و کمیسیون ارتباطات فدرال اشاره کرد که پیش از این هم نسبت به ابرقراردادهای ادغامی و مسائل ضد انحصاری اظهار نگرانی کرده بودند. سناتور ال فرانکن از مینسوتا و سناتور برنی سندرز نامزد پیشین ریاست جمهوری حزب دموکرات از ایالت آیووا هم از جمله کسانی هستند که گفتند این قرارداد منجر به قیمت‌های بالاتر برای مشتریان آمریکایی خواهد شد.

استیونسون در پاسخ به این سوال دوباره به پکیج ۳۵ دلاری دیرک تی وی ناو اشاره کرد و گفت قیمت‌ها بالا نمی‌روند. او اضافه کرد: «این در حقیقت راهی است برای کاهش قیمت‌ها در بازار.»

با این حال او مشخصا نگفت که چرا خریدن تایم وارنر برای پیشنهاد این پکیج ضروری بود چون AT&T نقشه‌هایش برای شکل دادن به دیرک تی‌وی ناو را نزدیک به هشت ماه پیش اعلام کرده بود. با این حال استیونسون گفت بعد از عملی شدن قرارداد ادغامی، تایم وارنر به توزیع محتوای خود به صورت «گسترده و فراگیر» ادامه خواهد داد و مجبور نیست دسترسی اختصاصی به AT&T بدهد؛ به طور مثال، به گفته او بخش‌های خبری این کمپانی از جمله سی‌ان‌ان استقلال حرفه‌ای خواهند داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала