دولت شیطانی

© Fotolia / Nikhgنیمه حلال مسجد
نیمه حلال مسجد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهتر است سازمان تروریستی « دولت شیطانی» نامیده شود.

آیا خبرنگاران  حق دارند  سازمان تروریستی  که خود را در تضاد  با جامعه اسلامی قرار داده است، « دولت اسلامی»  بنامند؟  اسلام شناسان مشهور  و   شخصیت های روحانی  مسلمان  معتقدند که چنین فرمولبندی، گمراه کننده است.

 هم اکنون  جهانیان با چالش های  جدی روبرو هستند.  رادیکال هایی منشأ این چالش ها هستند که لباس های اسلامی به تن می کنند  اما  هیچگونه  وجه مشترکی  با  این دین  بزرگ ندارند و به خود اجازه  می دهند بطور خودسرانه حق تفسیر اصول اسلام را  غصب کنند.

 رادیکال ها  با استفاده از « تکفیر»  سعی می کنند در صفوف  مسلمانان ایجاد هرج و مرج کنند.  اما به گفته کارشناسان، اسلام  به دیگر ادیان  و  مذاهب احترام می گذارد و  این نکته مهم باید در رسانه ها   یادآوری شود.

ویتالی نائومکین عضو وابسته آکادمی علوم روسیه  و مشاور ارشد  نماینده  سازمان ملل در امور سوریه در این خصوص گفت: «  هم اکنون جهادگرایان  از  مناطق مختلف روسیه و کشورهای آسیای مرکزی در سوریه می جنگند. همانا به این دلیل،  حفظ  وحدت  مسلمانان  و عدم دخالت  در  مناظرات داخلی مهم است.  هم اکنون بیش از هر زمان دیگری رد قاطعانه  و اکید افرادی  ضروری است که به  نقض  ارزش های  اساسی  شریعت  و دین، زندگی  و  خرد و کرامت می پردازند، رد کسانی که به  زورگویی فرامی خوانند و از  حکومت قانونی نافرمانی می کنند  و عمدا بین مسلمانان تفرقه می اندازند».

 پایه اصلی  باید  اسلام سنتی باقی بماند. اما سمتگیری در این جهت به معنای  یکسانی و یکنواختی مطلق  در درک  ارزش های اسلامی  نیست.

 افراط گرایان با نامیدن خود به عنوان « سلفی»ها، پایه و بنیان اعتقادات  جوانان را به لرزه می اندازند.  خبرنگاران به استفاده از فرمولبندی هایی دست می زنند که  تروریست ها  رواج می دهند  و بطور غیرعمد از  ایده  «قدیس بودن» افرادی حمایت می کنند که مرتکب جنایات خونین می شوند.  کارشناسان معتقدند که جهل و نادانی  منشأ تمام  مصیبت هاست.  درک نادرست  و تفسیر ناصحیح  باعث  رواج اخبار دروغین می شود.

 فقط تحت یک شرط می توان  به آشکار شدن حقایق دست یافت —  باید  حقایق به نام های اصلی آنها نامیده شوند: وهابیون — وهابی، افراط گرایان — افراط گرا، تروریست ها  — تروریست.

اسلام شناسان  با این نکته موافقند که نباید  از ترکیب لغوی «  افراط گرایی اسلامی» استفاده کرد، زیرا در بین نمایندگان دیگر ادیان  نیز جنایتکاران وجود دارند، اما  خبری در باره  افراط گرایان  مسیحی و یا بودایی از رادیو و تلویزیون پخش نمی شود.  در اسلام سنتی، افراط گرایی و تروریسم وجود ندارد- اسلام دین  صلح و  نیکی است.

 نباید  سازمان تروریستی را « دولت اسلامی» نامید.  مطابق با  موازین قوانین اسلامی،  چنین فرمولبندی  ممکن نیست.  به عقیده  اسلام شناسان ،  برای  دوری از گمراه کردن  مردم باید دست کم از عبارت « باصطلاح»  استفاده شود. عنوان « دولت شیطانی»  می توانست بهترین تعریف برای رادیکال های  افراطی باشد.

 صالح حاجی  مژییف مفتی چچن در این خصوص گفت: «  هیچ کس این موضوع را نفی نمی کند  که   در اسلام، اختلاف نظر همیشه وجود داشته و خواهد داشت.  اما مسائل  واقعی  با  ظاهر شدن فرقه هایی مرتبط است که مسلمانان دیگر را  کافر می نامند.  هم اکنون  وحدت آگاهانه  مهم تر از هر زمان دیگر است».

 شخصیت های روحانی  مسلمان  به فقدان  منابع خبری و اطلاعاتی اشاره کردند که می توانستند  ارزش های  اسلامی  از نوع متفاوت را محکوم کنند.  انفجار و یا  قتل عام —  خبری است که  تمام رسانه ها  به آن توجه می کنند، اما در باره  ارزش های واقعی اسلام  متأسفانه  خبری پخش نمی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала