گزارش و تحلیل

یک سیاست شناش نظامی: برای آمریکا شهروندان خودی و غیر خودی وجود دارند

© AFP 2023 / Bulent KilicБеженцы в ожидании раздачи продуктов питания в Кайяре, Ирак
Беженцы в ожидании раздачи продуктов питания в Кайяре, Ирак - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش ستاد کل نیرو های مسلح روسیه بر اثر بمباران در ناحیه موصل بوسیله ائتلاف بین‌المللی ده‌ها نفر از اهالی بی‌دفاع کشته شدند از جمله دبیرستان دخترانه هدف این حمله قرار گرفت

به گفته سرگئی رودسکوی رئیس اداره کل ضربتی ستاد کل ارتش روسیه در طول سه روز اخیر بیش از 60 نفر از ساکنان بی‌دفاع جان باخته و حدود 200 نفر جراحاتی بر داشتند.

بنا به داده‌های وزارت دفاع روسیه 21 اکتبر یک جنگنده آمریکایی به دبیرستان دخترانه واقع در جنوب موصل ضربه وارد آورد. روز بعد خلبانان نواحی مسکونی در نزدیکی قری کوش و حزنه در شرق موصل بمباران کردند و 23 اکتبر آمریکایی ها بر قری خراب و الشوری بمب پرتاب کرده و چند مؤسسه تخریب کردند

عملیات آزادسازی موصل از لوث داعشی ها از 17 اکتبر ادامه دارد و در آن نظامیان عراقی، بسیج محلی و پیشمرگه کرد و نیز نیروی هوایی ائتلاف به فرماندهی آمریکا شرکت می کنند.

سازمان عفو بین‌المللی گزارش داد که بر اثر ضربات هوایی ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا به مواضع تروریست ها در طول دو سال در سوریه ممکن است 300 فرد بی‌دفاع کشته و صد ها نفر مجروح شده باشند.

اولگ گلازونف کارشناس اتحادیه سیاست شناسان نظامی و دانشیار ارشد کرسی سیاست شناسی و جامعه شناسی دانشگاه اقتصادی پلخانوف مسکو در مصاحبه با اسپوتنیک تأکید کرد که روسیه در انجام عملیات در حلب در درجه اول در فکر افراد بی پناه است، بر خلاف ائتلاف غربی که در موصل عمل می کند. او گفت:

«هجوم به موصل به معنای نبرد ها در داخل شهر است. در نبرد های شهری تشخیص افراد خودی و غیر خودی دشوار است و از این رو از جنگنده ها عملاً استفاده نمی شود. ولی آمریکایی ها به این قاعده توجه نمی کنند. ولی محافل اجتماعی هم توجه نمی‌کنند چون بی‌خبر اند. روسیه تلاش کرد کاری کند تا داعشی ها از شهر تخلیه شوند تا در خارج از شهر در جایی غیر مسکون نابود شوند. آمریکایی ها هیچ فرقی نمی گذارند. در موصل مردم آمریکایی نیست. آمریکا هرگز به تلفات انسانی توجه نمی کرد. برای آمریکا اتباع آمریکا و بقیه وجود دارند که مورد توجه آن کشور نیستند».

این سیاست شناس نظامی ضمن یادآوری اعمال آمریکا در ویتنام و دیگر کشور ها اظهار داشت:

«وظیفه اصلی آمریکا رسیدن به هدف با حداقل تلفات در میان پرسنل خود است. بقیه مورد علاقه آن‌ها نیستند. ویتنام را بیاد بیاورید که در آنجا ناپالم بکار برده شد و بمباران های گسترده انجام می گرفت. برایش فرقی نداشت که چقدر مردم قربانی میشد، تنها انجام وظیفه اهمیت داشت. یوگسلاوی و افغانستان که در آنجا بیمارستان صلیب سرخ و چند تجمع ازدواج بمباران شدند. همه چیز بی اثر بود و رسیدگی در پی نداشت».

گلازونف متذکر شد که آمریکا معمولاً سیاست استاندارد های دوگانه را دنبال می کند. این سیساست شناس نظامی گفت:

«همینکه ما اتفاقاً چیزی را زدیم بلافاصله سرو صدا شروع می‌شود که گویا روسیه به افراد بی‌دفاع ضربه می‌زند. روسیه در همه چیز مقصر معرفی می شود: در اینکه پناهجویان به اروپا سرازیر شدند و در حوادث خاور نزدیک باز هم روسیه گناهکار است. اگر به سخنان هیلاری کلینتون نامزد ریاست جمهوری آمریکا از دموکرات ها گوش کنید، به قول او، روسیه «امپراتوری شر» است که زمانی ریگان اینطور گفته بود. همه این‌ها سیاست استاندارد های دوگانه است: ما آمریکایی ها خوب و بی تقصیر و بقیه از جمله روسیه دشمن هستند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала