گزارش و تحلیل

انتخاب دشوار آمریکا، کردها یا ترک ها

© AFP 2023 / Kazuhiro NogiТурецкие курды с курдистанским флагом на демонстрации в Токио
Турецкие курды с курдистанским флагом на демонстрации в Токио - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که همه نفس ها برای انتخاب رئیس جمهوری آتی ایالات متحده حبس شده ، رئیس جمهوری آتی این کشور بلا فاصله پس از ورود به کاخ سفید انتخاب مهمی را پیش رو دارد. کردها یا ترک ها؟

ایالات متحده به دلایل مختلف بر روی کردها چه در عراق و چه در سوریه سرمایه گذاری زیادی انجام داده و در واقع همه طرح ها ونقشه های آن مبنی بر آن بود که اینان به نیروهای زمینی واسطه ایالات متحده در منطقه خاورمیانه تبدیل شوند اما در این راستا منافع همپیمان استراتژیک خود در منطقه یعنی ترکیه را نادیده گرفت.
همه طرح ها و نقشه های ایالات متحده برای برهم زدن توافق سایکس پیکو مبنی بر این است که یک منطقه مستقل به نام کردستان باید تشکیل شود از طرح های موسوم به "نقشه برنارد لویس" تا "مرز های خونی" تا "طرح آتلانتیک" و "نقشه راه" که خانم کلینتون زمان زمامداری وزارت امور خارجه پرچم دار آن بود همه بر این مساله تاکید دارد.
طبق همه این نقشه ها بخش هایی از ترکیه وعراق و سوریه و ایران باید جدا شوند و کردستان مستقل را تشکیل دهند.

трамп клинтон - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در رابطه با خاورمیانه چه طرح و مقاصدی را مطرح می کنند؟
آمریکایی ها متصور می باشند چون این منطقه در محاصره خواهد بود خواهد توانست به پایگاه وابسته جدیدی همانند اسرائیل برای آنها تبدیل گردد و به این دلیل سرمایه گذاری زیادی روی تجهیز نظامی این منطقه انجام داده اند.
بدیهی است اطلاعات مقامات ترکیه بسیار بیشتر از اطلاعاتی است که یک روزنامه نگار و یا پژوهشگر مثل بنده می تواند به آن دسترسی داشته باشد و به این دلیل ترک ها به هیچ وجه با نقشه ایالات متحده موافق نیستند و تلاش دارند این نقشه را بر هم زنند.
طی یکی دو ماه اخیر شاهد آن بودیم که همه نیروهای آموزش دیده توسط ایالات متحده مجبور شدند مناطقی را که در سوریه تصرف کرده بودند به نیروهای وابسته به ترکیه تحویل دهند و عقب نشینی کنند.
نیروهای نظامی ترکیه هم بدون توجه به خواست ایالات متحده در عراق و سوریه تاخت و تاز می کنند.
آقای اردوغان می داند که در حال حاضر فرصت انجام چنین کاری برای وی محیا می باشد چون تا انتخابات دولت آمریکا حاضر نخواهد شد ریسک کند وهمپیمان خود را ترک نماید و تا زمانی که رئیس جمهوری جدید ایالات متحده سر کار آید ترکیه این فرصت را دارد تا بتواند مواضع خود را تثبیت کند.
با توجه به این شرایط اولین گزینه روی میز رئیس جمهوری جدید در ایاات متحده انتخاب میان ترکیه و کردها خواهد بود.
قطعا هم رئیس جمهوری ایالات متحده به فکر جبران ما فات در روابط خود با ترکیه خواهد بود مخصوصا که طی چند ماه اخیر ترکیه بیش از حد از چهارچوب قید وبند های غرب و ایالات متحده خارج شده و برای کشورهای اوروپایی ها چالش های زیادی به وجود آورده.
چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا
شاید به این دلیل بود که آمریکا از کودتای نظامی در ترکیه ناراضی نبود واگر هم رسما از آن حمایت نمی کرد آنگونه که باید و شاید از دولت قانونی ترکیه، که متحد آن به حساب می آمد، نیز حمایت نکرد.
همین رفتار ایالات متحده بود که حکومت ترکیه را به فکر انداخت تا زمانی که شرایط محیا است نهایت تلاش خود را انجام دهد تا بالاترین امتیاز ها را از ایالات متحده و غرب بگیرد چون شاید بعدا چنین فرصتی پیش نیاید.
با این حال نمی توان توقع داشت ایالات متحده هم بتواند از کردها بگذرد. نقشه های ایالات متحده برای خاور میانه همه بر این نیروها متمرکز است و نبود آنها یعنی بهم خوردن همه نقشه ها.
به این ترتیب رئیس جمهوری آتی ایالات متحده مجبور خواهد بود ترکیه را تحت فشار قرار دهد تا با حضور کردها در کنار خود بسازد امری که بدیهی است به هیچ وجه به مزاق ترکیه شیرین نخواهد آمد وآنقدر برای این کشور تلخ است که حاضر خواهد بود عطای ناتو را به لقای آن ببخشد.
برخی معتقد هستند اگر خانم هیلاری کلینتون رئیس جمهوری شود بر حمایت از کردها پافشاری خواهد کرد و ترکیه را تحت فشار قرار خواهد داد چون طرح استفاده از کردها به عنوان یگان های زمینی واسطه ای ایالات متحده توسط خود وی زمانی که وزیر امور خارجه بود تدوین شد. واز سوی دیگر اگر آقای دونالد ترامپ رئیس جمهوری شود آنوقت تلاش خواهد کرد با ترکیه وارد معامله شود وشاید حتی کردها را به ترکیه بفروشد.
با چنین شرایطی باید نشست و دید رئیس جمهوری آتی ایالات متحده چگونه خواهد توانست با این چالش کنار آید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала