گزارش و تحلیل

یک کارشناس: غرب ارسال سلاح به عربستان را متوقف کند

© AFP 2023 / Mohammed HuwaisЙеменцы среди развалин после обстрела ВВС Саудовской Аравии траурной церемонии в городе Сана
Йеменцы среди развалин после обстрела ВВС Саудовской Аравии траурной церемонии в городе Сана - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس موسسه سیاست بین الملل اتریش دخالت نظامی عربستان در یمن را تصمیمی یک جانبه و ناشی از ترس از دست دادن نفوذ در این کشور دانسته و خواستار توقف ارسال سلاح از طرف غرب برای این کشور شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن خواب را بر چشمان زنان و کودکان و غیر نظامیان در این کشور حرام کرده و تصاویر فاجعه باری را در برابر چشمان جهانیان می آفریند.

دخالت نظامی در یمن در 25 ماه مارس سال 2015 برابر با 6 فروردین 1394 با حمله هوایی ائتلافی از کشورهای منطقه به سرکردگی عربستان سعودی آغاز شد.

کشتار مردم یمن در سایه حمایت‌های غرب از عربستان سعودی و سکوت جامعه بین‌المللی همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که بالاخره مردم یمن چه زمانی از این جهنمی که اعراب برای آن‌ها به وجود آورده‌اند خلاص می‌شوند.

خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در این ارتباط گفتگویی را با پروفسور دکتر "هاینس گرتنر" ، رئیس مؤسسه سیاست بین الملل اتریش (oiip) انجام داده است.

پروفسور گرتنر که در بسیاری دانشگاه‌های غربی تدریس کرده و از مشاوران وزارت دفاع اتریش نیز هست درباره عواقب دخالت نظامی عربستان در یمن گفت: دخالت نظامی عربستان سعودی در یمن یک تصمیم یک جانبه بود چرا که عربستان می‌ترسید نفوذ خود در این کشور را از دست دهد. وضعیت و شرایط مردم این کشور هیچ نقشی در این تصمیم گیری نداشت.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا هم مسئول فجایع به بار آمده در یمن است گفت: ایالات متحده آمریکا با این دخالت نظامی موافق نبود. اما عربستان سعودی را به عنوان متحد خود می‌دید؛ عربستان سعودی از این وضعیت بهره برداری کرده و از آمریکا درخواست حمایت کرد. آمریکا نمی‌خواست معروف به کشوری شود که متحد خود را تنها گذاشته است. آمریکا از روی اکراه از عربستان در این جنگ حمایت کرد و احتمالا مشابه چنین رویکردی برای ایران در برابر حوثی‌ها در یمن اتفاق افتاده است.

در پشت پرده ایالات متحده تلاش می‌کند عربستان سعودی را متقاعد کند رفتارهای خصومت طلبانه و نظامی خود را کاهش داده و غیر نظامیان را بمباران نکند.

این کارشناس برجسته اتریشی همچنین در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان بر بحران یمن غلبه کرد و آیا راه چاره‌ای برای نجات مردم این کشور وجود دارد گفت: باید در این کشور دولتی ساخته شود که اپوزیسیون هم در آن مشارکت داشته باشند.

وی در این باره که غرب باید چه اقداماتی را در این راستا انجام دهد گفت: غرب باید یک کنفرانس با مشارکت عربستان سعودی، ایران و آمریکا سازمان دهی کرده و درباره شرایط آتش بس مذاکره کند. این کنفرانس باید مبنایی برای تشکیل یک دولت موقت و انتقالی در این کشور باشد. غرب باید تا زمانی که عربستان درگیر در این جنگ تهاجمی است فروش سلاح به این کشور را متوقف کند.

پروفشور گرتنر درباره طرح تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای پرداختن به فجایع جنگ یمن نیز گفت: یک کمیته تحقیق تازه زمانی می‌تواند کار خود را به صورت جدی آغاز کند که درگیری‌ها در این کشور متوقف شود. این امر باید از طرف سازمان ملل انجام شود و نقض گسترده حقوق بشر از سوی همه طرف‌ها مورد بررسی قرار گیرد.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала