دولت آمریکا خواستار تعهد بیشتر ایتالیا در حمایت از دولت 'السراج' شد

© AFP 2023 / Abdullah Domaنماینده مجلس دوما: روسیه از عملیات یک جانبه ناتو در لیبی حمایت نخواهد کرد
نماینده مجلس دوما: روسیه از عملیات یک جانبه ناتو در لیبی حمایت نخواهد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاکنون به نظر می رسید نقش ایتالیا در لیبی روشن شده باشد و ایتالیا از نظر نظامی در لیبی اقدامات زیادی انجام داده است و علاوه براعزام 300 سرباز که با کمک آنها ساخت بیمارستان درمصراته میسر شد، پایگاه هوایی 'سیگونلا' را نیز در اختیار آمریکا برای حملات هوایی علیه مواضع داعش قرار داده است که به گفته منابع آمریکایی بطور کامل استفاده می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- از روزنامه لاسمپتا در پی سفر 'متئو رنتزی' نخست وزیر ایتالیا به واشنگتن و دیدار دوجانبه با باراک اوباما، دولت آمریکا ضمن تاکید بر نقش کلیدی ایتالیا در بحران پناهجویان و ثبات سیاسی لیبی، خواستار تعهد بیشتر رم در این کشور آفریقایی شد.

همچنین حضور مستحکم سرویس های اطلاعاتی نیز از دیگر اقدامات ایتالیا است که برای آمریکایی ها بسیار مهم بشمار می رود ولی به عقیده واشنگتن نیاز به تلاش بیشتری است.

به نوشته این روزنامه ' دولت آمریکا از ایتالیا خواست تا این کشور بیش از این فعالیت کرده و علاوه بر کمک به تخلیه داعش از سرت، از دولت السراج که از هر سوی در محاصره قرار دارد نیز حمایت کرده تا یک ارتش واحد تشکیل داده و بتواند مرزهای آبی و خاکی خود را بهتر کنترل کند. دولت السراج از سویی توسط شبه نظامیان ژنرال هفتر و از سوی دیگر توسط نظامیان وفادار به خلیفه الغول ، نخست وزیر سابق که در صدد واژگونی دولت پس از کودتای اخیر است قرار دارد.'

رنتزی پس از دیدار دوجانبه روز گذشته با اوباما در کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اشاره به لیبی و بحران پناهجویان اظهار داشت: ایتالیا به دنبال ثبات در لیبی و متوقف کردن موج مهاجرت های غیر قانونی (از آن کشور به سوی اروپا) است. ما از اینکه جان خیلی ها را نجات می دهیم افتخار می کنیم اما دریا بدترین مکان برای نجات جان یک فرد است. برای جلوگیری از اینکه مدیترانه تبدیل به گورستان شود نیازبه یک استراتژی دراز مدت برای کمک به این افراد در کشورهایشان است.

یک منبع موثق کاخ سفید ضمن تاکید بر نقش کلیدی ایتالیا به روزنامه 'لاستمپا' گفت: 'مرحله نخست'، تشکیل دولت وفاق ملی در لیبی و به دنبال آن حمله برای بیرون کردن داعش از سرت بود. البته این کافی نیست زیرا دولت السراج نیمی از کشور را کنترل نمی کند و هر لحظه در خطر سقوط قرار دارد بنابرین باید به 'مرحله دوم' رفت و از دولت او در سطح دیپلماتیک ، اقتصادی و نظامی نیز حمایت کرد. باید یک دیپلماسی قاطعانه تری اتخاذ شود تا طرفین درگیر مجبور به پیدا کردن توافق برای ثبات کشور بشوند.

رنتزی که برای سفری دو روزه در واشنگتن بسر می برد، از این سفر برای بدست اوردن اعتبار بین المللی در نشست آتی اتحادیه اروپا (روز پنجشنبه و جمعه) و همچنین در داخل کشور در آستانه برگزاری کمپین همه پرسی اصلاحات قانون اساسی بهره برداری می کند. وی روز گذشته در مراسمی رسمی مورد استقبال اوباما در کاخ سفید قرار گرفت و پس از دیدار با رئیس جمهوری در یک نهار کاری در محل وزارت خارجه امریکا با 'جو بایدن' معاون رئیس جمهوری و 'جان کری' وزیر خارجه دیدار کرد و دیشب نیز در آخرین مراسم ضیافت شام دولتی شرکت کرد. وی امروز از موزه ملی تاریخ و فرهنگ آمریکایی های آفریقایی تبار و گورستان ارلینگتون بازدید و سپس در دانشگاه جانز هاپکینز سخنرانی می کند و سپس راهی 'مرکز پیشرفت امریکا' می شود جاییکه توسط 'جان پودستا ' مشاور سابق اوباما و رئیس کمپین انتخاباتی کلینتون مدیریت می شود.

به گزارش منابع خبری ایتالیا، رنتزی پس از این سفر با به دست آوردن حمایت اوباما، مستقیما راهی نشست شورای اروپا در بروکسل می شود و در آنجا بر لزوم بهبود اقتصادی اتحادیه اروپا و تدابیر واقعی برای مدیریت مساله پناهجویان و حمایت از رشد اقتصادی تاکید می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала