کنسرت ولکونسکی در کاخ تساریتسینو

© Fotolia / Sobolev Igorکاخ تساریتسینو
کاخ تساریتسینو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نام« مادریگال»ارتباط مستقیم با سبک محبوب خوانندگی عصر رنسانس دارد.

در مسکو  گروه موسیقی  «  کنسرت ولکونسکی» هنرنمایی کرد. این کنسرت در  تالار  کاخ بزرگ « تساریتسینو»  برگزار شد  که بهتر از آن نمی شد  جایی برای  طنین نوای  « زیبای قرن 18»  پیدا کرد. حضار با شنیدن  موسیقی، در  جو  عصر یکاترینای کبیر  غوطه ور شدند.  قطعات اوپرا و رمانس  و دیگر آثار موسیقی  نیمه دوم قرن 18  در برنامه کنسرت شامل شده بود.  عنوان برنامه «  به افتخار یکاترینا! »  بود که قطعه ای از  سمبل موزیکال  آن دوران — « پلونز» (رقص معروف لهستانی) جوزف کازلوفسکی  بر اشعار گاوریل درژاوین « غرش رعد پیروزی!» را به نمایش می گذاشت. در آن دوران رقص « پلونز» فوق العاده محبوب بود و روس های  معاصر نیز با آن آشنا هستند.  آهنگ آن آشناست و  نام آن بارها در  اثر« دوبروفسکی» نوشته پوشکین، شاعر کبیر روس  تکرار شده است.

آثار موسیقی  در دوران حکومت یکاترینا فقط به  سرودهای دولتی ختم نمی شد.  آثار  موسیقی در  سبک اوپرا و رمانس و  سمفونیک توسط آهنگسازان دربار ساخته و اجرا می شدند. برسمیت شناختن آهنگسازان خارجی  باعث شد تا  آهنگسازان  روس و از جمله  ترانه های ملی روسی کمی از موضع خود عقب نشینی کنند.  در  خانه های اشراف  شبهای موسیقی برگزار می شد  و در آنها نمایش های تئاترگونه  با همراهی موسیقی اجرا می شد.  کنسرت های  آهنگسازان مشهور  خارجی نیز برگزار می گشت.

گروه  موسیقی « کنسرت  ولکونسکی» سعی کرد تمام  برنامه ها را بازآفرینی کند. آثار موسیقی  گالوپی، چیماروزا، پایزیِللو، بورتنیانسکی و  دکور مجلل  کاخ « تساریتسینو»  زیور شایسته ای برای  عصر یکاترینای دوم بود.  شنوندگان می توانستند  در جو جشن  و  مجالس رقص  نیمه دوم  قرن 18 خود را حس کنند و با آثاری آشنا شوند که زیاد در کنسرت های کنونی اجرا نمی شوند.  مثلا، تمام دوستداران  موسیقی کلاسیک با  سونات  ایوان  خاندوشکین آشنا نبودند که بنیان گذار  مکتب  ویلون نوازی روسی  بود.  بعلاوه قطعاتی از  نمایشنامه «  اوایل حکومت اولگا  و تقلید شکسپیر»  اجرا شد  که یکاترینا شخصا نویسنده اشعار اوپرا بود. این  موضوع توجه جمعیت را به  استعداد ادبی  امپراطریس جلب کرد…

نوازندگان واقعا شاهکار کردند: اجرای آنها از نظر سبک،  سلیقه، زیبایی  صدا  همه چیز فوق العاده عالی است… کنسرت «  ولکونسکی»  یکی از بهترین گروه های  موسیقی است که آثار موسیقی قدیمی را اجرا می کند. این گروه در  سال 1965  توسط  آهنگساز معروف  آندری ولکونسکی بنیان گذاشته شد و نام آن «  مادریگال» بود که ارتباط مستقیم با  سبک محبوب  خوانندگی  عصر رنسانس دارد.  این گروه  تحت این نام در  لهستان مشهور شده بود و بطور همزمان دعوتنامه هایی  برای هنرنمایی در انواع جشنواره ها دریافت می کرد.  اعتبار  نوازندگان این گروه موسیقی  هم اکنون نیز  به همان اندازه زمانی که آندری  ولکونسکی رهبری ارکستر را عهده دار بود  در سطح بالایی قرار دارد.  برنامه کنسرت ولکونسکی، آثار زیادی را در بر می گیرد و شنوندگان را با  آثار موسیقی  اروپایی  قرن گذشته آشنا می سازد.  هر یک از نوازندگان  بخوبی از عهده  نواختن چند ساز موزیکال بر می آیند و در زمان هنرنمایی براحتی از نواختن یک ساز به ساز دیگر    منتقل می شوند که یکی از خصوصیات جالب  هنر  موزیکال  قرن 18 است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала