توافق ایران و آلمان برای نجات زاینده‌رود

© Photo / Babak FarrokhiМост Хаджу через реку Заяндеруд в Иране
Мост Хаджу через реку Заяндеруд в Иране - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر نیرو اعلام کرد که ایران و آلمان درباره تامین منابع مالی و اجرای پروژه «مدیریت یکپارچه منابع آب کشور» در امتداد رودخانه زاینده‌رود به توافق رسیده‌اند و این پروژه «به زودی» اجرا خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، علی‌اکبر مهاجری روز دوشنبه، ۱۹ مهر، با اشاره به طراحی «۵۰ طرح بزرگ تحقیقاتی» در زمینه‌های آب و برق گفت که ایران برای اجرا و تکمیل طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی در صنایع آب و برق به مشارکت خارجی نیاز دارد.
به گفته آقای مهاجری، در شرایط فعلی یکی از مهمترین محورهای فعالیت مشترک با شرکت‌های آلمانی تولید، انتقال و توزیع برق و ساخت انواع توربین‌ است.
معاون وزیر نیرو همچنین خبر داد که پروژه «جامع مدیریت یکپارچه منابع آب» در امتداد رودخانه زاینده‌رود که به طور مشترک توسط ایران و آلمان تامین اعتبار شده است، به زودی «عملیاتی» خواهد شد.
زاینده‌رود که از رودخانه‌های بزرگ ایران به‌شمار می‌آمد چندین سال است که با خشکی مواجه شده است.
این رودخانه بزرگ‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که در کویر مرکزی ایران حدود ۲۰۰ کیلومتر به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی می‌ریزد.
در روزهای گذشته هیاتی از بنیادهای تحقیقات و ماکس پلانک آلمان به تهران سفر کرده‌اند.
هفته گذشته نیز حمید چیت چیان، وزیر نیروی ایران، در دیدار با زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد و معاون صدراعظم آلمان، خواستار همکاری دو کشور درباره احداث تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، تهیه تصاویر ماهواره‌ای از منابع آب و هوشمندسازی و یکپارچه‌سازی شبکه‌های انتقال آب شده بود.
درهمین حال معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، هفته گذشته در سفر به آلمان و دیدار با مقامات این کشور پیشنهاد همکاری سه‌جانبه میان ایران، آلمان و افغانستان درباره تالاب بین‌المللی هامون را ارائه کرده بود.
پیش از این گزارش‌هایی درباره مشارکت دانشگاه‌های آلمان در پروژه احیای دریاچه ارومیه منتشر شده است.
مقام‌های ایرانی همچنین از همکاری دیگر کشورهای اروپایی در پروژه‌های زیست‌محیطی ایران خبر داده‌اند.
سگولن رویال، وزیر محیط زیست فرانسه،در شهریور ماه در سفر به ایران از اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی مشترک با ایران خبر داده و وعده داده بود که به طور جدی پیگیر موضوع احیاء دریاچه ارومیه و حل مشکل ریزگردها در این منطقه خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала