گزارش و تحلیل

سلاح فرا صوت روسیه

© Sputnik / Sergey Mamontovکارخانه « تسلیحات تاکتیکی موشکی» در حومه مسکو
کارخانه «  تسلیحات تاکتیکی  موشکی» در  حومه مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا خیلی چیزها از روسیه یاد گرفته است.

بوریس اوبنوسوف  مدیر کل   شرکت «  تسلیحات تاکتیکی  موشکی» در مصاحبه با روزنامه « کامرسانت»  گفت که  اوایل دهه آینده ساخت  سلاح فراصوت در روسیه ممکن خواهد شد.  وی گفت: « ایده هایی در این خصوص وجود دارند» ولی توضیحی در باره جزئیات  آزمایش  نمونه های اولیه نداد.

 وی  متذکر شد که هنگام طراحی سلاح فراصوت از ایده های زمان شوروی استفاده شد. « ما بخوبی درک می کنیم که ساخت سلاح فراصوت از صفر  غیر ممکن بود، هر چند فناوری  ها به سطح ضروری رسیده اند».  وی تأکید نمود که منظور سرعت  10-8 « ماخ» است (هر ماخ  حدود 300 متر در ثانیه است) و  دمای  فوق العاده زیاد برای موشک.  هیچ کس نمی دانست تأثیر آن  بر کار سیستم  و تجهیزات چگونه خواهد بود.  هم اکنون این مسائل مورد مطالعه قرار می گیرند.

به گفته وی،  از نظر شاخص های چندی، روسیه در این عرصه از رقبای اصلی خود — آمریکا و چین- عقب مانده است. « بعضی چیزها در آنجا بهتر است و بعضی چیزها در اینجا.  باید درک شود که  موضوع کنونی  نیاز به  برخورد اساسی  و جامع دارد».  وی افزود  که  کارهای پژوهشی  و سرمایه زیادی باید در  طراحی و ساخت  این نوع سلاح مصرف شود و آزمایشات انجام شوند.

لئونید ایواشوف رئیس آکادمی  مسائل ژئو پلیتیک  و دکتر علم تاریخ  در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک  متذکر شد  که قبل از هر چیز  منظور موشک های بالدار است.  وی یادآور شد که در آمریکا از آغاز  سال 2000 میلادی  «ضربه سریع استراتژیکی» طراحی می شود.

—  آمریکایی ها   پس از باصطلاح «بررسی هسته ای» سال های 2000، وقتی درک شد که  سلاح هسته ای  هرچند تکامل می یابد، اما از آن نمی توان در میدان جنگ استفاده کرد  زیرا  به جنگ جهانی هسته ای فرا می روید،  به فکر ساخت سلاح های فرا صوت افتادند.  در سال 2003 میلادی  آمریکایی ها  استراتژی خود را تغییر دادند.  رئیس جمهور جرج بوش — پسر، فرمان  « ضربه فوری جهانی» را به امضا رساند.  منظور وارد کردن ضربه  ناگهانی با کمک  موشک های ما فوق دقیق  از جمله فراصوت  است تا هر کشوری  ، به ویژه روسیه را به زانو درآورد. آمریکایی ها آگاهانه ساخت  سلاح های فراصوت را محدود نمی کنند.

موشک های بالدار  که از خصوصیات  سلاح  استراتژیکی از نظر  برد، سرعت  و دقت  و کارایی ضربه برخوردار می شوند،  با هیچگونه محدودیتی روبرو نیستند. آمریکایی ها  این سلاح را « گاو مقدس» می نامند و هیچگونه محدودیتی   در رابطه با ساخت آن برقرار نمی شود.  در دهه 80، در شوروی آزمایش این نوع سلاح انجام شد  ولی نتوانستیم  تولید سریال آن را آغاز کنیم.  ایده ما خوب بود. آمریکایی ها  خیلی چیز ها از ما یاد گرفتند».

به گفته وی، وجود  سلاح فراصوت در روسیه  توازن قوا را احیا خواهد کرد.

—  وسیله دفاع  در مقابل چنین سلاحی تقریبا وجود ندارد.  البته طراحان ما این موضوع را درک می کنند و حتی در زمان شوروی آزمایشاتی در این زمینه انجام شد. البته هواپیمای  » آ-50» (هواپیمای کشف دوربرد  و هدایت راداری)  وجود دارد که مجهز به  مجتمع  راداری  مدرن « اشمِل —2» است.  اولین هدف — کشف موشک است.  به این ترتیب باید خاک کشور  تحت پوشش میدان راداری  قرار داشته باشد  تا در ارتفاعات پایین موشک را  ببیند.  هدف دوم — ساخت وسیله ای برای زدن  موشک و امکان واکنش سریع» است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала