بالگردهای روسی

© Photo / Photo courtesy of the press service of the holding company "Russian Helicopters"بالگرد «کا-62» ساخت روسیه
بالگرد «کا-62» ساخت روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه با کمبود بالگردهای سبک روبروست.

شرکت « بالگردهای روسیه»  یکی از موفق ترین  شرکت های  تولید کننده وسایل دفاعی روسیه است که هر سال  بیش از 250 بالگرد در انواع مختلف را  به سفارش دهندگان تحویل می دهد.   تقریبا 13 درصد  بازار  جهانی  بالگردهای  نظامی  و مدنی  از نظر تعداد بالگردهای تحویلی  و حدود 12 درصد تعداد بالگردهای تولیدی به این شرکت  تعلق دارد.

اما به دلیل اجرای قراردادهای بزرگ  و برنامه های تولید ، بازار  نظامی  بطور منظم  دچار نوسان می شود.  از اینرو  فقدان  بالگرد های سبک  در برنامه این شرکت که در  بازار داخلی به فروش برود، ساختار آن را بطور کل، بی ثبات می سازد.  از اینرو   ساخت مدل های جدید  بالگرد،  راه خروجی از  بحران تحویلات است. مدل های جدید بالگرد — در وهله اول بالگردهای « می —38» و « کا-62»  باید به این شرکت کمک کنند  از بحران  تحویلات به دور بماند. بالگرد اول به  نوع  بالگردهای متوسط — سنگین تعلق دارد  که در ماه های آینده وارد تولید سریال خواهد شد  و  بالگرد  « کا-62» از نوع سبک  است که در مرحله اولیه  آزمایشات پرواز قرار دارد.

امید خاصی نسبت به « می-38»  ابراز می شود، زیرا این نوع بالگرد را می توان  بدون خرید اجزاء  مهم آن در خارج از کشور وارد تولید سریال کرد.  در آینده این بالگرد می تواند  از تمام خصوصیاتی برخوردار بشود  که در بازار جهانی برای  بالگردهایی از  نوع « EH-101» لازم است.

وضعیت بالگرد « کا-62» نامشخص تر است. در این بالگرد از اجزاء خارجی  مانند موتورهای  احتراق جرقه ای — Turbomeca Ardiden 3G- استفاده می شود که از یکسو ورود این بالگرد به بازارهای جهانی در آینده را آسان می سازد  ولی از سوی دیگر برنامه  تولید آن را در صورت گسترش تحریم ها در خصوص کارخانه های دفاعی روسیه، آسیب پذیر تر خواهد کرد.

با وجود این، خصوصیات بالگرد، آن را  به یک کالای خوب دفاعی در بازار جهانی مبدل می سازد- مطابق با پیش بینی ها،  طی سالهای 2024-2015  حدود 30 میلیارد دلار صرف  خرید این بالگرد خواهد شد.

 از نظر تئوری، روسیه  از دو مدل بالگرد — « کا 226» و « آنسات» — برای تولید سریال برخوردار است که  طرح  ابتکاری  دفتر طراحی  کارخانه  بالگرد سازی  قازان  است که  می تواند  از همین حالا در این بازار کار کند.  اما فعالیتی در این عرصه جریان ندارد، هر چند  « کا —226 » در سال 1997 پرواز کرد و « آنسات» در سال 1999 میلادی.

در گروه  بالگردهای  متوسط — سنگین، امید زیادی به موفقیت بالگرد « می —38» در بازار دارند. این بالگرد خصوصیات  عالی پرواز را در آزمایشات نشان داد و در صورت  افزایش منابع مالی  و سرویس دهی  و ارائه خدمات مابعد فروش، این بالگرد می تواند  از خریداران زیادی در سراسر جهان برخوردار بشود.

 در بخش بالگردهای سبک، راه خروج برای روسیه ، جلب تولیدکنندگان غربی  فناوری بالگرد با قراردادهای الزامی و اولویت هایی برای بازار روسیه با انتقال فناوری و برنامه های « آفست»  شبیه قراردادهای  هندی « ساخت هند» خواهد بود.

 درعین حال به عاریت گرفتن  مدل ها از  تولیدکنندگان بزرگ بعید است  راه خروج از بحران باشد:  چنین ساختارهایی  تمایلی به  انتقال فناوری های  کامل به دیگران نشان نمی دهند. باید  شرکت های کوچک  که دارای  محصولات هوایی با خصوصیات ضروری هستند به عنوان « اهدا کننده» مورد بررسی قرار بگیرند.

بالگرد  SKYe SH09   شرکت  Marenco Swisshelicopter   می تواند نمونه چنین  محصولی شود.  این بالگرد اولین پرواز خود را در اکتبر سال 2014 به انجام رساند و در مطابقت کامل با مجوز های  نهاد  جهانی وسایل هوایی  طراحی شده است.  اواخر سال 2016 ، برای تولید سریال  آماده خواهد شد.

 بالگرد فوق الذکر با قدرت حمل بار  حدود 2800 کیلو از نوع  « زیر سبک»  است. در آینده می توان از این تجربیات در تولید بالگرد AW139/Ка-62 و بالگرد مافوق  سبک « روبینسون» استفاده کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала