انقراض جانوران

© AP Photo / Ilnar Salakhievخرس سفید در باغ وحش نووسیبیرسک
خرس سفید در باغ وحش نووسیبیرسک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عواملی که در انقراض حیوانات مقصر هستند.

   بر طبق اطلاعات بنیاد « طبیعت وحش آرژانتین» — سازمان غیرانتفاعی  دفاع از  محیط زیست — که در سال 1977 تأسیس شده است در عرض 40 سال،  بیش از 10 هزار  جانور — پستانداران، پرندگان، آبزیان —  از بین رفته اند.

موندو انریکه گونسالس  یکی از  اعضای سازمان «  طبیعت وحش اوروگوئه» (که در سال 1995 میلادی تأسیس شد)  و کارشناس موزه ملی تاریخ طبیعت اوروگوئه در مصاحبه با  رادیو « اسپوتنیک»  گفت: «  ابتدا باید  به  روند  طبیعی  انقراض انواع جانوران توجه شود.  بعضی از انواع جانوران ناپدید می شوند و  بعضی دیگر ظاهر می شوند و حتی بعضی  به نوع دیگر تغییر شکل می دهند.  طی  تاریخ،  حدود  20 انقراض  جمعی جانوران رخ داده است.  پنج  انقراض  بدتر بوده است.

اما اکنون  باصطلاح «  بحران جهانشمول  تنوع زیستی» در حال وقوع است  که آن را می توان ششمین انقراض نامید.  این روند  تسریع روند طبیعی  ناپدید شدن  انواع  جانوران را موجب شده است  که  بطور مستقیم و یا غیر مستقیم  انسان  در این فرایند مقصر است.

جزایر  در مقابل تأثیر انسان آسیب پذیر تر هستند.  انسان  جانوران بیگانه مانند  موش را به آنجا  منتقل کرد که در کشتی ها  زندگی می کردند.  موش های صحرایی از درخت ها بالا می روند و تخم پرندگان و یا جوجه های آنها را در لانه هایشان می خورند.  بعلاوه آنها ناقل بیماری هستند.  آنها  مرگ انواع جانوران بومی را  تحریک کردند.  به غیر از موش ها، تعداد زیادی گربه، سگ،  خوک و میمون و  اسب نیز به این جزایر منتقل شدند.  در سطح جزیره، این تعداد جانوران مختلف،  باعث مرگ انواع بومی جانوران می شود.

انواع دیگر جانوران به دلیل  تغییرات آب و هوا از بین می روند.  گرم شدن اقلیم و  افزایش  اسیدیته اقیانوس ها  تأثیر منفی بر احیای « پلانکتون» می گذارد که  اصل و اساس تغذیه  نهنگ های  آبی رنگ را تشکیل می دهد.  لاک پشت های سبز نیز با وضعیت مشابهی روبرو هستند: آب و هوای گرم  موجب  تولد  لاک پشت های ماده می شود که  تأثیر زیادی بر انواع لاک پشت ها می گذارد.

 فعالیت انسان نیز خطر مستقیمی برای زندگی حیوانات دربردارد.  در بعضی از  مناطق آمریکای جنوبی، مثلا  اوروگوئه  و آرژانتین، شکارچیان غیر قانونی،  گربه وحشی را  تا حد انقراض شکار کردند.  در دیگر مناطق مانند  « پانتانال» (  دشتی  که از بخش هایی از برزیل، بولیوی و پاراگوئه) تشکیل شده است  و یا در جنگل های آمازون ، گربه وحشی هنوز  به زندگی خود ادامه می دهد.   بهرحال  وجود انواع جانوران  به  محل زندگی آنها نیز وابسته است.

یکی دیگر از عوامل انقراض،  تغییر و نابودی محل زندگی جانوران است.  بخش عظیمی از زمین هایی که زمانی جنگل بودند مبدل به زمین های کشاورزی  شدند. تمام این عوامل  باعث از بین رفتن بعضی از انواع جانوران می شود. به این دلایل،  در بعضی از مناطق  گربه وحشی، گراز، مورچه خوار عظیم الجثه و  آهوی پامپا با خطر نابودی روبرو هستند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала