گزارش و تحلیل

پاکستان بین روسیه و ایران کدام را انتخاب می کند؟

© Photo / Sukhoi CompanyРоссийский истребитель Су-35
Российский истребитель Су-35 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوایل ماه سپتامبر احمد نوید مدیر کل بخش خرید نظامی وزارت دفاع پاکستان اعلام کرد که این کشور خواستار خرید جنگنده های روسی سوخو35 و سیستم ضد تانک ساخت روسیه است.

خرید هواپیماهای نظامی از روسیه کاملا قابل توجیه است زیرا امروز هسته اصلی ناوگان هوایی پاکستان را هواپیماهای قدیمی چندگو جی 7 ساخت چین تشکیل می دهند که کپی جنگنده های میگ 21 ساخت دوره شوروی هستند و اواسط سال های 50 قرن گذشته تولید می شدند. در ناوگان پاکستان تعدادی هم جنگنده اف 16 امریکا باقی مانده است. هواپیمای اف 16 فایتینگ فالکون سالهای متوالی بدنه اصلی ناوگان هوایی امریکا را تشکیل می دادند، اما امروز این هواپیما قدیمی شده است. چندی پیش نشریه نشنال اینترست امریکا نوشته بود که سوخوی 35 به نسبت اف 16 مزیت هایی دارد که در شرایط جنگ هوایی و طی حملات انجام گرفته کشف شده اند.

جنگ یوگوسلاوی، عراق، افغانستان، لیبی و سوریه مزیت های این هواپیماها را نشان می دهند. کشورهایی که به پارکینگ هواپیماهای مدرن تبدیل شده اند و یا نمی توانند از آنها به نحو درست استفاده کنند، محکوم به شکست هستند. از دست دادن کنترل بر حریم هوایی به طور خودکار به معنای شکست نیروهای زمینی است که در مقابل حملات هوایی ایمن نیستند. به همین خاطر هر کشوری که می خواهد امنیت خود را تامین کند، باید به فکر ایجاد گروهان مدرن هوایی و سیستم ضدموشکی باشد.

باید گفت که قبلا روسیه هیچگاه همکاری های خود را در حوزه نظامی با پاکستان توسعه نداده بود، زیرا از زمان شوروی، هند شریک این کشور محسوب می شد و رابطه خوبی با پاکستان نداشت. می توان احتمال داد که فروش هواپیماهای نظامی مدرن روسی به پاکستان باعث نگرانی هند بشود. دهلی نسبت به رزمایش مشترک روسیه — پاکستان هم نگرانی هایی را ابراز کرد. آیا این شراکت برای روسیه که همیشه شریک هند بوده ارزش دارد، آیا فروش این تسلیحات به پاکستان به روابطش با هند صدمه می زند؟ این موضوع بحث برانگیز است.

با این حال یک کشور دیگر هم هست که به هواپیماهای سو 35 روسی تمایل دارد. این کشور ایران است. نیروهای هوایی ایران هم همچون پاکستان امروز هواپیماهای قدیمی امریکایی و شوروی را در اختیار دارند. علاوه بر این، تجهیزات هوایی ایران امروز چندان زیاد نیست.

خرید یک پارتی هواپیماهای سو 35 روسی می تواند تغییرات اساسی در ساختار هوایی ایران بوجود آورد و آن را به یک قدرت نظامی- هوایی تبدیل کند و تهدیدی برای برخی کشورهای خاورمیانه باشد که علیه ایران بیانیه هایی صادر می کنند. برای این کار ایران می تواند سامانه ضدموشکی را با سیستم های روسی اس 300 تقویت کند و امنیت کشور را تا حد زیادی تامین کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала