گزارش و تحلیل

یک عقیده: در صورت بروز جنگ هسته ای بزرگ، جنگ بعدی میان سوسک ها خواهد بود

© Fotolia / Romolo Tavaniآماده سازی برای تولید بمب اتمی مدرن B61-12 در آمریکا
آماده سازی برای تولید بمب اتمی مدرن B61-12 در آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اشتون کارتر رئیس پنتاگون بر آن است که روسیه و کره شمال خطر هسته ای برای ایالات متحده را تشکیل می دهند.

وی در دیدار با نظامیان در داکوتای شمالی گفت که آمریکا و متحدینش روی آن کار می‌کنند که روسیه این فکر را نداشته باشد تا در اختلاف با ناتو سلاح هسته ای را بکار ببرد. وی اعلام کرد که ناتو در جستجوی چنین اختلافاتی نیست و سعی دارد از وقوع آن‌ها جلوگیری کند

به گفته کارتر در موقع کنونی طیف متفاوت و متحرک خطر های هسته ای وجود دارد و در این رابطه آمریکا ملزم است طرح خود معطوف به مدرنیزه سازی سلاح هسته ای را گسترش دهد.

سیاستشناس دمیتری ژوراولف رئیس انستیتو ی مطالعه مسایل منطقه ای مسکو بر آن است که هدف این‌گونه اعلامیه ها لاقل حفظ بودجه نظامی آمریکا در میزان کنونی است. وی در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت:

«با این‌گونه اعلامیه ها در درجه اول هزینه‌های نظامی نجومی آمریکا تبرئه می شود. در آن کشور کامپین انتخاباتی جریان دارد و مردم مایل نیستند برای دفاع پول‌های گزافی مصرف کنند. برای اینکه مردم این هزینه‌ها را قبول کند باید آنهارا با یک چیز مخوفی ترساند. در ضمن این کار بارها انجام شده بود و چند نسل از آمریکایی ها در هذیان «حمله هسته ای روس ها» بسر بردند. اگر آمریکا در نتیجه افزایش هیاهوی جنگی بتواند به برتری اصولی دست یابد بدون شک از آن استفاده خواهد کرد».

به عقیده این کارشناس، خود طرح های بازدارندگی روسیه توأم با خطر است. وی ادامه داد:

«کارتر خودش می‌گوید که خطرناکترین چیز این نیست که کسی جنگ راه بیاندازد. خطر از همه بیشتر این است که گشترش سلاح هسته به کاربرد اتفاقی آن منجر شود. این امر مساله در سال‌های 70 و 80 بود هنگامی که ذخایر عظیم تسلیحات شد. به دشواری می‌توان به جنگ هسته ای بزرگی باور کرد و اگر آنرا راه بیاندازند جنگ بعدی میان سوسک ها خواهد بود».

دمیتری ژوراولف بر آن است که آمریکا بر تولید سلاح غیر هسته ای بسیار دقیق تکیه می‌کند که بتواند زراد خانه هسته ای دشمن را از کار بیاندازد. وی چنین گفت:

«راهکار دیگری نیز وجود دارد و آن استفاده از سلاح خیلی دقیق برای بلوکه کردن کاربرد سلاح هسته ای دشمن است تا نتواند سلاح هسته‌ای خود را بکار ببرد. این روال در بسیاری نظریه‌های نظامی آمریکایی بررسی شده بود. ولی ما در سوریه نشان دادیم که ما هم دارای سلاح پیشرفته هستیم. و آمریکایی ها از این لحاظ چیزی پیشرفته‌تر از ما را ندارند».

به عقیده دمیتری ژوراولف در گفته‌های کارتر بازی معیینی مشاهده می شود، وی در پایان گفت:

«سیاستمداران در جهان سفید و سیاه تخیلی زندگی می‌کنند که در آن دشمن وحشتناک و نیروهای خیر عمل می کنند. طبعا آن‌ها خودشان نیروی خیر می باشند. چه می‌شود گفت؟ سیاستمدار برای داشتن مقام خود باید با «عمل کاهش دادن مغز خود» موافقت کند. مقررات بازی از این قرار است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала