گزارش و تحلیل

از آغاز عملیات نیروی هوافضای روسیه در سوریه یک سال گذشت: چه نتایجی حاصل شده است؟

© Photo / Ministry of Defence of the Russian FederationПилот ВКС РФ во время боевого вылета в Сирии
Пилот ВКС РФ во время боевого вылета в Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تاریخ 30 سپتامبر از آغاز عملیات هوایی روسیه بوسیله نیروی هوافضای این کشور درست یک سال خواهد گذشت. این عملیات به درخواست رسمی دمشق انجام می شود. یک افسر ارتش سوریه که در استان لاذقیه عملیات خود را با نیروی هوافضای روسیه هماهنگ کرده بود در باره نقش این عملیات ضد تروریستی به خبر گزاری اسپوتنیک تعریف کرد.


به گفته این منبع، نتیجه عملیات نیروی هوافضای روسیه در سوریه در طول یک سال ممکن نیست نادیده گرفته شود و عبارت است از تخریب هزاران واحد و تکیه گاه سازمان های تروریستی، منفجر کردن کامیونهای نفتکش و انبار های نفتی تروریست ها، نابودی پرسنل تروریستی، حمایت هوایی ارتش دولتی سوریه، رساندن بارهای بشردوستانه به شهر های محاصره شده، عملیات بشردوستانه و غیره. این فرمانده یگان سوریه توضیح کرد:

«جنگنده های روسیه به ساکنان سوریه امید به زندگی و امنیت را باز ستاندند و توانستند ده‌ها روستا را آزاد کنند و هزاران نفر به خانه‌های خود باز گشتند. صد ها موضع راهبردی دوباره زیر کنترل ارتش سوریه قرار گرفتند. داعشی ها از این به بعد به ساکنان محلی تیراندازی نمی‌کنند زیرا نیروی هوافضای روسیه در چند ماه عملیات خود آن‌ها را به فاصله دور از لاذقیه راندند».

این منبع افزود: قدرت هواپیمایی روسیه و استفاده از مدرن ترین جنگنده ها امکان داد توازن نیرو در جنگ در سوریه به ضرر تروریست ها تغییر کند. یکی از عوامل موفقیت این عملیات هماهنگی اعمال و تبادل اطلاعات بین ارتش سوریه و نیروی هوافضای روسیه است. این را نمی‌شود در باره ائتلاف بین‌المللی به فرماندهی آمریکا گفت. آن‌ها هماهنگی با دمشق و اررتش سوریه را رد کرده و بارها به تأسیسات غیر نظامی م ساکنان بی‌دفاع و مواضع ارتش اصابت کردند. این افسر ارتش سوریه گفت:

«ارتش سوریه دائماً مختصات و داده‌ها در باره جابجایی تروریست ها و راه‌های تحویل اسلحه برایشان به نیروی هوایی روسیه می دهد. ما در حین حمله ها نیز به نیروی هوایی روسیه برای کسب حمایت هوایی در باره حرکتمان داده‌ها می دهیم».

این فرمانده تأکید کرد که باید به یاد داشت که جنگنده های روسی چقدر از سران داعش و جبهه النصره و دیگر تشکیلات مسلح تروریستی محو کرده است.

به گفته وی برخی مواضع تروریست ها برای پیاده نظام غیر قابل دسترسی بودند. مخصوصاً در این موارد جنگنده های روسی به استحکامات تروریست ها حمله برده و پیشروی مطمئن سربازان سوریه را تامین می‌کردند مثلاً در استان های لاذقیه، ادلب و حلب که در آنجا در کوه‌ها و تپه ها شبه نظامیان به سهولت مواضع خود را مستحکم می ساختند و هنگام هجوم به این مواضع نقش حملات هوایی بسیار بالا است. این افسر چنین تعریف کرد:

«در استان لاذقیه یک خلبات بالگرد روس در پرواز بر فراز ناحیه جنگلی آن استان با زبردستی در ارتفاع خیلی پایین از مواضع تروریست ها رد شد و مسلسل بکار برد. تروریست ها که انتظار چنین عملی نبودند از ترس، پراکنده شده و خود را در میان درخت‌های جنگل پنهان کردند. مین روبان روس نیز برای ما استادی و خصوصیات بالای حرفه‌ای را نشان دادند. مسکو آن‌ها را برای مین روبی پالمیرا فرستاد که ارتش سوریه آنرا آزاد کرد. مین روبان روس با احتیاط استثنایی عمل کردند زیرا می‌دانستند که با آثار تاریخی چند هزار ساله کار دارند».

مطابق ارزیابی های افسران فرمانده جمهوری عربی سوریه پس از آغاز عملیات نیروی هوافضای روسیه در سوریه عملیات نیروهای مسلح ملی این کشور که پیشتر جنبه دفاعی داشت تهاجمی شدند. ارتش سوریه و هواپیمایی روسی در مبارزه با تروریسم همان کاری کردند که ائتلاف بین‌المللی که وارد عمل نشده تنها در باره آن حرف می زند. ترورست ها بر اثر اعمال ارتش سوریه و نیروی هوافضای روسیه بخش اکثر نیرو و مواضع خود را در سوریه از دست داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала