گزارش و تحلیل

امریکا به اوکراین اولتیماتوم می دهد

© REUTERS / Brennan Linsley, FileАмериканский вице-президент Джо Байден
Американский вице-президент Джо Байден - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا آماده لغو این تحریم ها هستند.

جوزف بایدن دستیار رییس جمهور امریکا از کی یف خواست که رفورم های اقتصادی و سیاسی را هرچه سریعتر انجام دهد، در غیر این صورت کی یف شاهد خواهد بود که چطور اتحادیه اروپا تحریم ها علیه روسیه را لغو خواهد کرد.

جون بایدن ضمن سخنرانی در شورای روابط بین الملل نیویورک اظهار کرد که برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا آماده لغو این تحریم ها هستند. در حال حاضر دست کم پنج کشور خواهان لغو تحریم ها علیه مسکو هستند.

بایدن همچنین توضیح داد که پیوسته با مقامات اوکراین در ارتباط است. به گفته دیپلمات امریکایی، بین دو تا سه ساعت در هفته برای این گفتگوها اختصاص می دهد. خبرگزاری رویترز می گوید که نخست وزیر امریکا زمان زیادی را برای متقاعد کردن کشورهای اتحادیه اروپا و تداوم تحریم ها علیه روسیه صرف می کند.

به اعتقاد کنسانتین وارونوف مدیر بخش مطالعات سیاسی اروپا در دانشگاه روابط بین الملل مسکو معتقد است که امریکا از شیوه مرسوم خود برای مدیریت تاکتیکی استفاده می کند. وی در ادامه توضیح می دهد: «بایدن از پاراشنکو شکایت می کند و می گوید که متقاعد کردن متحدین ناتو برای ادامه تحریم ها علیه مسکو به مرور سخت تر می شود. پس امریکا شمشیر دوسره است: از یک طرف سعی می کند اتحادیه اروپا را تحت کنترل بگیرد و آنها را وادار به اعمال تحریم ها می کند و از طرف دیگر پاروشنکو را تشویق به انجام سریعتر اصلاحاتی می کند که برای خروج این کشور از بحران سیاسی و اقتصادی لازم به نظر می رسد. بایدن اعتراف می کند که هنوز تغییر جدی در این کشور صورت نگرفته است».

دیپلمات امریکایی در سخنانش مشخص نکرده که پنج کشور مایل به لغو تحریم ها کدام هستند. اما روشن است که بایدن با رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا سه کشور مخالف تحریم های سیاسی بیش از قبل بحث و مذاکره می کند.

کارشناس روس می گوید:  «سایر کشورها در حالت انتظار به سر می برند، آنها منتظرند تا بزرگترها تصمیم بگیرند. اروپایی ها متوجه هستند که باید کی یف را به سمت سیاست های موافق اروپا هدایت کنند، اما این کار مشکلات زیادی دارد. با کمک های مالی از طریق نهادهای بین المللی راحت نیست. مبالغ زیادی پول هزینه می شود، اما تاثیرات آن زیاد نیست. به همین خاطر درخواست و ایجاد انگیزه و راه های دیگر برای وادار ساختن کی یف به انجام اصلاحات پیوسته شدت می گیرد.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала