گزارش و تحلیل

«خطر هسته ای ایران» به روایت نویسنده «دولتوف»

© Flickr / Chris Marchantиран флаг
иран флаг - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی دولتوف نویسنده شوروی در 1987 در نیویورک داستانی با عنوان «شعبه» نوشت. فروپاشی شوروی نزدیک بود و برای شرکت در سمپوزیوم «روسیه جدید» بسیاری دگراندیشان شوروی به نیویورک آمدند و در باره سرنوشت کشوری که از آن فرار کردند به‌ بحث‌های داغ پرداختند.

الان هم در نیویورک کنگره «اتحادیه علیه تهدید هسته ای ایران» بر پا شد. در این همایش سیاستمداران آمریکا و اسرائیل و سفیران و نمایندگان پاره‌ای از کشور های خلیج فارس حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تسیپی لیونی رئیس حزب کمپ صحیونیستی پیشتاز بحث ها در این همایش بین‌المللی بود و به تشکیل اتحادیه اسرائیل و اعراب علیه ایران فرا خواند. به گفته تسیپی لیونی جهان استاندارد های خود را در مورد ایران عوض کرد. وی افزود: «ولی بدون شک ایران حتی پس از امضای توافقنامه، جدی ترین مساله منطقه و جهان باقی می ماند. این کشور دارای ایدئولوژی افراطی و حامی تروریسم است». وی ادامه داد:

«ما باید ایران را متوقف کنیم. و باید برای این کار اتحادیه منطقه ای مقتدری علیه ایران ایجاد کنیم. باید در اشتراک با کشورهای میانه رو ی عربی عمل کرد که برایشان مانند ما ایران در حکم خطر تروریستی و افراطی است. امروز شانس تشکیل این اتحادیه وجود دارد و نباید آنرا از دست داد».

خانم لیونی اصلاً از این امر رو در بایستی نشد که بیش از یک سال است که جمهوری اسلامی کل ایراد ها به برنامه هسته ای خود را رفع کرد. این خانم و دیگر شرکت کنندگان آن کنگره را یک چیز دیگر به دادن اعلامیه های سیاسی شدید الحنی علیه ایران سوق می‌دهد و آن مرض ایران هراسی است که آن‌ها حتی در طول 14 ماه پس از عقد توافق هسته ای میان ایران و گروه 5 بعلاوه یک از آن علاج نشدند.

رضا مقدسی، کارشناس سیاسی و مدیر عامل سابق حبرگزاری «مهر نیوز» در مصاحبه با «اسپوتنیک فارسی» اظهار داشت:


 

به گفته همصحبت ما، کنگره «اتحادیه علیه تهدید هسته ای ایران» خطری برای توافقنامه هسته ای نیست. رضا مقدسی ضمن یادآوری موضع ایران در برجام چنین تفسیر کرد:

سمپوزیوم «روسیه جدید» در داستانی به قلم دولتوف با انتخابات رئیس جمهور جدید پایان یافت. منتها در این انتخابات ده‌ها نه میلیون‌ها نفر شرکت کردند. با‌گذشت 4 سال اتحاد شوروی فروپاشید و افراد کاملاً دیگری آینده روسیه جدید را تعیین کردند.

کنگره «اتحادیه علیه تهدید هسته ای ایران» در نیویورک برای تاریخ جهانی چه پیامدهایی خواهد داشت و چه چیز در انتظار خانم لیونی است؟

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала