پتانسیل کشتی سازی روسیه

© Sputnik / Igor Russakکارخانه کشتی سازی روسیه
کارخانه کشتی سازی روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشتی های مسافربری برای « بازارآزاد» ساخته می شوند.

در دومین همایش بین المللی نظامی — فنی « آرمیا —2016»  که در حومه مسکو جریان داشت،  عرصه کشتی سازی روسیه بطور وسیعی  معرفی شد.  شرکت کشتی سازی « گورکی» یکی از  شرکت کنندگان همایش بود. کارخانه کشتی سازی  در سواحل « ولگا» در شهر « زِلِنودولسک (جمهوری تاتارستان)  واقع است. این کارخانه که در سال 1895 تأسیس شد طی بیش از 120 سال مبدل به  یک کارخانه  مدرن شد که به ساخت کشتی و تولید  تجهیزات برای  نفتگران و  رشته گاز ، ریخته گری تیتانیوم و سازه های فلزی بزرگ مشغول است.  اما همانا کشتی سازی  جهت اصلی  کار  مهندسان و کارگران « زِلِنودولسک» را تشکیل می دهد.  طی سالهای موجودیت این کارخانه، بیش از 1500 کشتی  با بدنه های آهنی و آلیاژ های  سبک آلومینیوم — منیزیوم  ساخته شدند. در کارخانه « زِلِنودولسک»  کشتی های جنگی از جمله برای صادرات ساخته شده و می شوند.  هم اکنون ناوچه موشک بر « گپارد-3.9»  برای نیروی دریایی ویتنام ساخته می شود.

کارخانه « زِلِنودولسک»  نه فقط از فناوری ساخت کشتی های نظامی برخوردار است، بلکه از سال 1961  به ساخت کشتی های سریع السیر مسافربری پرداخته است.   کشتی های مشهور دارای بال های زیر آبی « مِتِئور» در این کارخانه ساخته شدند. هم اکنون کارخانه « گورکی» در شهر « زِلِنودولسک» یگانه  کارخانه در فدراسیون روسیه است  که به ساخت کشتی های سریع السیر مسافربری اشتغال دارد.  یکی از آنها  — « پروژه آ145»  است. کشتی  راحت مسافربری به گنجایش 150 نفر  با بدنه  ساخته شده از آلیاژ های  آلومینیوم — منیزیوم.  طراحی این کشتی به دفتر طراحی « آگات دزاین» سنت پطربورگ تعلق دارد.

رنات میستاخوف،  مدیر عامل کارخانه  در مصاحبه با رادیو « اسپوتنیک» گفت: کشتی های مسافربری را نه بر طبق سفارش بلکه  برای « بازارآزاد» می سازیم.  سپس آنها را به خریداران  بالقوه معرفی می کنیم.  یکی از آنها « پروژه آ 145»  است که باید  جای کشتی  سابق « مِتِئور» را بگیرد.  پروژه جدید- کشتی ای است که بر اساس فناوری های مدرن ساخته شده است و پاسخگوی تمام مطالبات  محیط زیست و امنیتی است.  این کشتی در سال 2013  ساخته شده است.  درازای آن35 متر ، عرض آن — 6  متر و برد شناوری 1100 کیلومتر و سرعت 45 گره دریایی (حدودا 80 کیلومتر در ساعت). خدمه — 4 نفر و 2 نفر  پرسونل خدماتی. سالن کشتی دارای صندلی هایی از نوع صندلی های هواپیماست،  سیستم تهویه هوا و خنک کننده به 8 بخش جدا تقسیم شده است و حتی در صورت از کار افتادن  دو بخش، کشتی به  شناوری خود ادامه خواهد داد.  دستگاه « واتر-جت»  تولید داخلی،حرکت کشتی را تأمین می کند.  موتور — وارداتی و « ام.تی.یو» آلمانی  به قدرت 1400 کیلووات است.  سه ژنراتور دیزلی اضافی نیز وجود دارد. در کشتی،  کافه — بار، جایی برای بار مسافران وجود دارد.  کشتی مجهز به سه  دستشویی است که یکی برای  افراد معلول در نظر گرفته شده است.  مسافران معلول براحتی می توانند در کشتی  حرکت کنند ، زیرا در هیج جای کشتی  مانعی برای عبور  صندلی های چرخ دار وجود ندارد.

ما به این نکته توجه می کنیم که  کشتی مسافربری  باید  در بهره برداری باصرفه باشد.  از اینرو قصد داریم  کشتی ای وارد بازار کنیم  که با گاز مایع  طبیعی کار کند.  سوخت ارزان ، هم باعث صرفه جویی بیشتر می شود و هم از نظر محیط زیست پاک تر است.  فعلا  کشتی آینده در حال طراحی است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала