گزارش و تحلیل

یک مقام ارتش آمریکا: دلیل نزدیکی دو جت آمریکا به تنگه هرمزسنجش واکنش ایران بود

© AFP 2023 / Ted Aljibeشناسایی یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی دیگر بر فراز دریای ژاپن در نزدیکی مرز روسیه
شناسایی یک هواپیمای جاسوسی آمریکایی دیگر بر فراز دریای ژاپن در نزدیکی مرز روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از هواپیماهای جاسوسی آمریکا که این بار نیز با اخطار قاطع پدافند هوایی کشورمان مجبور به بازگشت شد، هواپیمای P-8 بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سرویس دفاع و امنیت مشرق- واکنش سنجی نیروهای آمریکایی از حساسیت و اشراف نیروهای مسلح کشورمان روی مرزهای دریایی و هوایی ایران، طی هفته ها و ماههای اخیر روندی تصاعدی داشته است و اگرچه در هر مورد، طرف غربی مجبور به تغییر مسیر و عقبگرد از اقدام خود شده، اما تلاش کرده است با جنجال های رسانه ای، خوی ستیره جویی خود را حفظ کند.

طی روزهای گذشته نیز دو هواپیمای نیروی دریایی آمریکا در منطقه تنگه هرمز، به حوالی مرزهای کشورمان رسیده بودند که طرف آمریکایی با اخطار نیروهای پدافند کشورمان مجبور به عقب نشینی شد.

البته یک مقام ارتش آمریکا در پاسخ به این پرسش که چرا این دو جت نزدیک ایران در حال پرواز بوده‌اند، با کلماتی که نشان از افشای این تاکتیک دارد، به فاکس‌نیوز گفته بود: "ما صرفا می‌خواستیم واکنش ایرانیان را بسنجیم. "

کدام هواپیماهای جاسوسی به حوالی مرزهای ایران آمدند؟

دو هواپیمای شناسایی که قصد تست حساسیت و دقت یگانهای پدافندی کشورمان را داشتند از نوع EP-3E و P-8 بودند که تا یک کیلومتری حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران نیز نزدیک شدند و هر دوی این هواپیماها تحت فرماندهی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا عملیات می‌کنند.

البته این نوع پروازهای حساسیت برانگیز و شیطنت آمیز توسط آمریکا، سابقه ای طولانی دارد و در چندین مورد در اطراف کشورهای مختلف از جمله ایران، چین و روسیه موجب جنجال شده است.

تصادف هوایی بر فراز Hainan

اول آوریل سال 2001 میلادی و در فاصله حدود 100 کیلومتری از جزایر Hainan چین و 160 کیلومتر دورتر از تاسیسات نظامی در جزایر Paracel ، یک فروند هواپیمای شناسایی و جاسوسی الکترونیک EP-3E نیروی دریایی آمریکا در حال پرواز بود که نمونه ای مشابه جاسوسی است که در روزهای گذشته با اخطار پدافند کشورمان مواجه شد.

این هواپیما نسخه تبدیل شده هواپیمای گشت دریایی P-3 برای ماموریت های شنود و جمع آوری سیگنالهای الکترونیک محسوب می شود. استراق سمع، جمع آوری و ضبط سیگنالهای مخابراتی، مکان یابی سامانه های راداری، تشخیص توان خروجی و نوع باند راداری فعال در منطقه مورد نظر و رهگیری تماس های کد گذاری شده از جمله ماموریت های این هواپیما محسوب می شود.

پس از اطلاع از این موضوع، دو فروند جنگنده چینی J-8 برای رهگیری هواپیمای جاسوسی آمریکا به هوا برخاسته و در کنار آن قرار گرفتند. یکی از دو جنگنده چینی دو مرتبه با سرعت بالا از کنار هواپیمای آمریکا عبور کرده و در سومین عبور، به دلایلی نامشخص، بین پرنده آمریکایی و چینی یک برخورد مستقیم رخ می دهد.

پس از این حادثه، فشار استاندارد داخل هواپیمای آمریکایی از دست رفته و هواپیما که در لحظه برخورد در ارتفاع 6700 متری از سطح دریا حضور داشت، به سرعت ارتفاع کم می کند.

هواپیمای چینی نیز دو تکه شده و در دریا سقوط کرد و اگرچه منابع چینی معتقد هستند که خلبان این جنگنده موفق به خروج اضطراری از هواپیما شده ولی آمریکایی ها اعلام کردند که ضربه سنگینی به کابین خلبان جنگنده چینی وارد شده و شانسی برای خروج او وجود نداشته است.

ستوان Shane Osborn خلبان هواپیمای جاسوسی آمریکا به ناچار و برای جلوگیری از سقوط به دریا، به سمت فرودگاه چینی‌ها در جزیره Hainan می رود. گزارش‌ها نشان می‌دهد در همین حال خدمه درون هواپیمای آمریکایی مشغول از بین بردن قطعات حساس الکترونیکی موجود در هواپیما شده و حتی بر اساس برخی از روایت ها، حتی قهوه داغی که برای نوشیدن در هواپیما داشتند را نیز بر روی قطعات حساس الکترونیکی سامانه های شناسایی ریختند.

15 دقیقه بعد از فرود در قلمرو چین، همچنان خدمه هواپیمای آمریکایی مشغول نابودی قطعات و مدارک حساس موجود در هواپیما بودند و در نهایت با تهدید جدی سربازان چینی از هواپیما خارج شدند. 24 نفر خدمه حاضر در این هواپیما توسط مقامات چینی دستگیر شده و تا ده روز بعد یعنی روز 11 آوریل در بازداشت به سر می بردند.

در نهایت و پس از ارسال نامه رسمی عذرخواهی از طرف آمریکایی ها، طرف چینی، خدمه های بازداشت شده آمریکایی را آزاد کرد اما در عین حال در اقدامی که چینی ها جهت تحقیر و تنبیه آمریکایی ها آنرا عملی کردند، طرف غربی مجبور شد مبلغی در حدود 34 هزار دلار را به عنوان هزینه نگهداری و غذای خدمه اسیر خود در این مدت به دولت چین پرداخت کند!

مهندسان نیروی دریایی آمریکا اعتقاد داشتند که با انجام یک سری از تعمیرات هواپیمای آسیب دیده آمریکایی توان پرواز مجدد را دارد اما طرف چینی با قاطعیت اجازه حضور به پرسنل آمریکایی را نداده و در نهایت، چینی ها پس از بررسی هواپیما و تبدیل کردن آن به قطعات کوچک، آنرا به آمریکایی ها تحویل داند.

برخی از گزارشات غیررسمی نیز حاکی از این است که خدمه آمریکایی موفق نشده بودند کلیه اسرار و قطعات حساس موجود در این هواپیما را نابود کنند و بخشی از آنها به دست چینی ها افتاده و مورد استفاده های بعدی قرار گرفته است.

ادامه جاسوس بازی آمریکا با P-8

آمریکا در سالهای اخیر همچنان به پروازهای مسئله دار شناسایی خود در اطراف کشورهایی مثل ایران، روسیه و چین ادامه می دهد و مناطقی مثل جزایر چین در دریای چین جنوبی، پایگاه های روسیه در سوریه و کریمه و همچنین حضور مستمر در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان از جمله مکان هایی است که هواپیماهایی مثل EP-3E و P-8 به طور مداوم در آن به گشت زنی می پردازند.

یکی از هواپیماهای مورد استفاده در این پروازهای جاسوسی که این بار نیز با اخطار قاطع پدافند هوایی کشورمان مواجه شد، هواپیمای P-8 بود که نسل جدیدی از هواپیماهای گشت دریایی نیروی دریایی آمریکا محسوب می شود.

این هواپیما بر پایه هواپیمای مسافربری بوئینگ 737 طراحی و ساخته شده است و به غیر از انجام عملیات گشت دریایی و عملیات ضد زیردریایی، توان عملیات جاسوسی و جمع آوری سیگنال های الکترونیکی و راداری را نیز دارد. بر روی این هواپیمای شناسایی آمریکایی سامانه راداری AN/APY-10 نیز نصب شده است که علاوه بر توان شناسایی دریایی، توان نقشه برداری دقیق از سطح، شناسایی و طبقه بندی شناورها را نیز دارد.

در عین حال، انواع تسلیحات مثل موشک های ضد کشتی سری هارپون با توان حمله به اهداف زمینی و اژدرهای مارک 54 از جمله تسلیحات نصب شده بر روی این هواپیما به شمار می آید و جایگاه مدل MX-20HD مخصوص نصب سامانه های الکترواپتیک، مسافت سنج لیزری و دوربین های حرارتی از جمله دیگر سامانه های نصب شده روی این هواپیما است.

در سالهای اخیر هواپیمای جاسوسی آمریکایی بارها توسط جنگنده ها و سامانه های پدافند هوایی کشورمان مورد رهگیری و تعقیب قرار گرفته اند که از این موارد می توان به تعقیب پهپاد آمریکایی در منطقه تنگه هرمز توسط جنگنده های سوخو 25 سپاه چندین بار اخطار پدافند هوایی ارتش به هواپیماهای شناسایی فرامنطقه ای و خصوصا آمریکایی در حال نزدیک شدن به حریم هوایی ایران و نمونه آخر اشاره کرد.

 افتضاح جاسوس مشهور آمریکایی در ماموریت های قبلی

اسفندماه سال 94 و پس از پایان رزمایش موشکی اقتدار ولایت، سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوایی سپاه میهمان شبکه خبر بود و خبر از حضور یک جاسوس پرنده آمریکایی در نزدیک ایران داد که البته حضور این هواپیما برای دومین بار توسط کشور ما شناسایی و رصد شده بود.

 هواپیمای شناسایی

بررسی ها نشان می داد که این هواپیما، یکی از مهم ترین و شاید به نوعی ناشناخته ترین ابزاری است که دشمنان ایران تلاش می کنند با کمک آن تصویری از توان موشکی کشورمان را کسب و در اختیار مسئولان نظامی و امنیتی آمریکا و مشخصا متحدان آن از جمله رژیم صهیونیستی قرار دهند و این جاسوس، یکی از معدود اعضای هواپیماهای سری RC-135S Cobra Ball بود.

این هواپیمای شناسایی عضوی از خانواده کوچک هواپیماهای سری RC-135 است که توسط شرکت بوئینگ آمریکا و بر پایه هواپیمای C-135 Stratolifter طراحی و ساخته شده است. به طور کلی 14 مدل از هواپیمای سری RC-135 تاکنون ساخته شده است و کل ناوگان این 14 مدل شامل 32 فروند هواپیما هستند. البته از نمونه RC-135S Cobra Ball تنها 3 فروند ساخته شده و به صورت اختصاصی برای رصد موشک های بالستیک از فاصله دور طراحی شده است که توسط یگانهای پدافندی کشورمان شناسایی و رصد شد.

شاید اگر هواپیماهای آمریکایی مجددا دست به این اقدامات تحریک آمیز و مخل صلح و آرامش در منطقه دست بزنند، این بار با هرگونه تجاوز سهوی یا شیطنت آمیز، جنگنده های ایرانی همان کاری را با جاسوس های پرنده آمریکایی انجام دهند که پاسداران انقلاب اسلامی با تفنگداران دریایی این کشور انجام دادند و قطعا تکرار خاطرات تلخ بازداشت این افراد یا تحقیر 15 سال پیش توسط چینی ها، برای فرماندهان مغرور این کشور به سادگی قابل هضم نخواهد بود، بویژه آنکه این بار پایین آوردن هواپیماهای جاسوسی هزینه ای بسیار بیشتر از قطعه قطعه کردن یا پرداختن پول نگهداری خدمه برای آنها به دنبال دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала