به گزارش اسپوتنیک به نقل از سرویس اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اواسط بهمن ماه سال گذشته رسانهای روسی از تحویل 5 هزار واگن باری تولید شرکت "اورال واگن زاوود" به ایران خبر داد.
به نوشته کومرسانت، بانک دولتی توسعه روسیه (ونش اکونوم بانک) یک وام 11.2 میلیارد روبلی (140 میلیون دلاری) به این منظور در اختیار شرکت اورال واگن زاوود قرار خواهد داد. این واگن ها در بخش فنی سیستم ریلی ایران به کار گرفته خواهند شد و انتظار می رود تحویل واگن های مذکور قبل از پایان سال 2016 آغاز شود.
یک روز بعد مدیرعامل وقت واگنپارس در واکنش به این خرید با بیان "در شرایط معمولی سالانه ظرفیت تولید 1000 واگن باری را داریم" به تسنیم گفت: واردات 5000 واگن روسی با توجه به توانمندیهای داخلی مشکوک است.
محمدی با تاکید بر اینکه واگنسازان داخلی در بخش تولید انواع واگنهای باری مشکلی ندارند و بهراحتی میتوانند نیاز کشور را تأمین کنند، افزود: هماکنون واگنسازان داخلی با حداکثر 25 درصد ظرفیت خود فعالیت میکنند و در این شرایط موضوع خرید 5000 واگن باری از روسیه در تضاد با سیاستهای اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیتهای داخلی است.
وی با تأکید بر اینکه کارخانه واگن پارس بهتنهایی توانایی تولید سالانه 1000 واگن باری را دارد، افزود: در حال حاضر خط تولید واگنهای باری در کارخانههای واگنسازی کشور متوقف شده است.
محمدی با ابراز اینکه واردات این حجم واگن باری مشکوک است و طرح این پرسش "پس کارگروه اقتصاد مقاومتی به چه منظور در هیئت دولت تشکیل شده است؟" افزود: طبیعتاً هیئت دولت باید از واردات واگن با توجه به توانایی کشور جلوگیری کند.
بلافاصله پس از این اظهارات بود که معاون ناوگان راهآهن جمهوری اسلامی ایران خرید واگن باری از روسیه را تکذیب کرد و گفت: واگنسازان داخلی توانمندی در کشور داریم و نیازهای شبکه ریلی از همین طریق تامین میکنیم و نیازی به واردات واگن از سایر کشورها نداریم.
وی تاکید کرد: راهآهن جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکرهای برای خرید واگن باری از روسیه نداشته است.
وی با اشاره به اینکه محور و اولویت فعالیتهای راهآهن مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: واگنسازان داخلی توانمندی در کشور داریم و نیازهای شبکه ریلی از همین طریق تامین میکنیم و نیازی به واردات واگن از سایر کشورها نداریم.
وی افزود: در حال تامین فاینانس برای خرید واگن و تجهیزات ریلی از تولیدکنندگان داخلی هستیم.
در حالی کمی بیش از هفت ماه از تکذیب مقام مسئول راهآهن در خصوص واگنهای روسی میگذرد که وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه 5000 واگن باری از روسیه کم سلیقگی بوده تاکید کرده که روی ریل میایستد و اچازه ورود این واگنها را به کشور نمیدهد.
محمدرضا نعمتزاده با اشاره به مشکلات واگنسازی پارس از برگزاری جلسات متعدد با وزارت دفاع و راهآهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: این شرکت در خصوص فروش واگن به کوبا مشکلاتی داشت که با پیگیریهای صورت گرفته 10 میلیارد تومان بابت پرداخت خسارت از سازمان مدیریت اخذ و به واگنپارس تزریق شده است.
وی با بیان اینکه واگنپارس حدود 300 میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارد، اظهار کرد: خرید واگن باری از روسیه کم سلیقگی بود و روی ریل میایستم و از ورود این واگنها به کشور جلوگیری میکنم.