تمرین حملات گسترده بمب افکن ها در ناتو قطعا روسیه را گوش به زنگ می کند

© REUTERS / KCNAهشدار آمریکا به کره شمالی
هشدار آمریکا به کره شمالی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حقیقت، این اولین بار در تاریخ است که آمریکا، روسیه و چین هر سه، بمب افکن‌های دوربرد خود را مجهز به تسلیحات متعارف و در مأموریت‌های بازدارندگی به کار می‌گیرند.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از گزارش سرویس جهان مشرق — برای سومین بار در دو ماه گذشته، ایالات متحده بمب افکن های B1 خود را مجهز به موشک های کروز غیرهسته ای، بر فراز شبه جزیره کره به پرواز درآورد تا به قول یکی از فرماندهان ارشد آمریکایی، «تعهد تزلزل ناپذیر» خود را به دشمنان و به متحدان نشان دهد.

این پروازها بخشی از ماموریت های راهبردی با هدف فرستادن پیام به روسیه، چین و کره شمالی است. هر یک از B1ها 24 موشک کروز غیرهسته ای را با دقت بالا و مجهز به کلاهک های سنگرشکن حمل می کرد که قابلیتی جدید در این موشک هاست.

«هانس ام کریستینسن»، از انجمن دانشمندان آمریکا که این ماموریت ها را رصد می کند، می گوید که آمریکا موشک های کروز هوا به سطح خود موسوم به  AGM-158 JASSM را با وجود غیرهسته ای بودن، رعب آور و بازدارنده می داند. طبق گزارش ها، این موشک ها قادر به شلیک به هدف از 600 مایلی، با خطای 8 فوت هستند و قابلیت حمل کلاهک های 1000 پاوندی نفوذ کننده را دارند.

تازه ترین ماموریت بمب افکن های B1 آمریکایی دوشنبه شب، به وقت شرق دور، بر فراز شبه جزیره کره انجام گرفت که طی آن دو فروند بمب افکن در چند مایلی درون منطقه غیرنظامی حایل بین دو کره پرواز کردند، در حالی که با F16های آمریکایی وF15های کره  جنوبی اسکورت شده بودند. در بخش ابتدایی این ماموریت، اف15 های ژاپنی هم همراه این بمب افکن ها بودند.

آمریکا شکی باقی نگذاشت که این ماموریت در ارتباط با تازه ترین آزمایش هسته ای کره، چند روز قبل تر از آن بود.

ژنرال «وینسنت کی. بروکز»، فرمانده نیروهای آمریکایی در کره، در همین زمینه، روز سه شنبه گفت: " آزمایش موشکی کره شمالی یک تشنج آفرینی خطرناک است و یک تهدید غیرقابل قبول. ایالات متحده تعهدی تزلزل ناپذیر به دفاع از متحدان خود در منطقه دارد و گام های ضروری را در این زمینه برخواهد داشت، از جمله عملیات هایی شبیه عملیات امروز."

وزارت دفاع آمریکا هم محض تاکید، ویدیوها و تصاویر این ماموریت را منتشر کرد.

این سومین ماموریت از این نوع در هفته های اخیر بود که آمریکا آن را «بازدارندگی» و رقبایش آن را «تحریک کننده» خواندند.

همچنین، روز سه شنبه، یک بمب افکن B1 از پایگاه هوایی Dyess در تگزاس به پایگاه Ostrava در جمهوری چک پرواز کرد. بر اساس گزارش های رسمی پنتاگون، این هم بخشی از آماده سازی یک «گروه ضربت بمب افکن» در اروپا برای تمرین «حمله گسترده» Ample Strikeاست. این B1به یک بمب افکن B2 ملحق شد که دو هفته پیش به پایگاه «اُستراوا» پرواز کرده بود.

کریستینسن می گوید، " این بخشی از تمرین حملات گسترده بمب افکن ها در ناتو است که قطعا روسیه را گوش به زنگ می کند."

او یادآور می شود که ماه گذشته در قالب همین برنامه‌ی ناتو، یک  B52در اسلواکی استقرار یافت.

در اوایل تابستان، یک B1 و یک B2 رادارگریز به پایگاه هوایی اندرسن در گوام اعزام شدند که از پیش یک بمب افکن راهبردی B52 در آن مستقر بود که هنوز هم این بمب افکن ماموریت های تمرینی از این پایگاه انجام می دهد. این اولین بار بود که هر سه نوع بمب افکن راهبردی نیروی هوایی آمریکا همزمان در آسیا به کار گرفته می شدند. پنتاگون از این آرایش هواپیماهای راهبردی خود در منطقه، به عنوان «استمرار حضور بمب افکن» نام برد.

در 17 آگوست، نیروی هوایی آمریکا در همکاری با متحدان منطقه ای، هر سه نوع بمب افکن خود را بر فراز منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی به پرواز در آورد. این منطقه مورد مناقشه ارضی چین از یک سو و آمریکا و متحدان منطقه ایش از جمله فیلپپین، تایوان و ژاپن است. قراین دال بر تشدید روزافزون این مناقشه است.

سیلی از حملات هسته ای بی وقفه

روز سه شنبه، در پاسخ به مانور روز دوشنبه بمب افکن های آمریکایی با همرایی جنگنده های کره ای و ژاپنی، خبرگزاری رسمی کره شمالی اطلاعیه تندی منتشر کرد:

" هیچ تحریم، تحریک، و فشاری نمی تواند موقعیت ما را به عنوان یک کشور هسته ای تضعیف کند و تحریکات شیطانی سیاسی و نظامی، تنها منجر به سیلی از حملات هسته ای بی وقفه خواهد شد که «نابودی نهایی» را رقم خواهند زد."

همزمان، روز سه شنبه، بمب افکن های چینی بر فراز کانال «بِاشی»Bashi، حد فاصل شمالی ترین جزیره فیلیپین Luzon و خاک تایوان در دریای چین جنوبی، پرواز تمرینی انجام دادند. هم فیلیپین و هم تایوان در دریای چین جنوبی با جمهوری خلق چین اختلافات ارضی دارند. یکی از وبلاگ های متعلق به وزارت دفاع چین درباره این تمرین هوایی نوشت:

" بمب افکن ها، جنگنده ها، هواپیماهای شناسایی و سوخت رسان، روز دوشنبه بر فراز کانال پرواز کردند. این حرکت برای ارتقاء قابلیت های نیروی هوایی از طریق تمرین بود تا نیازهای موجود را در زمینه حفاظت از حاکمیت ملی، دفاع از امنیت ملی، و تضمین پیشرفت صلح آمیز، پوشش دهد."

همچنین، روز سه شنبه، خانم «هووا چون یینگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در واکنش به پرواز بمب افکن های آمریکایی، درباره هر نوع فعالیت یا رفتاری که موجب تنش یا عامل بی ثباتی در شبه جزیره کره شود، هشدار داد.

در حقیقت، این اولین بار در تاریخ است که آمریکا، روسیه و چین هر سه،  بمب افکن های دوربرد خود را مجهز به تسلیحات متعارف و در ماموریت های بازدارندگی به کار می گیرند.

روسیه در ماموریت های خود در سوریه، که اولین جنگ آن بعد از جنگ چچن در اواسط دهه 1990 محسوب می شود،  از بمب افکن های راهبردی خود استفاده می کند. چین هم برای نمایش برتری نظامی خود در دریای چین جنوبی، به طور معمول بمب افکن هایش را روی این دریا به پرواز درمی آورد.

همه این بمب افکن ها قابلیت حمل تسلیحات هسته ای را دارند، اما به گفته یک مقام ارشد پنتاگون با شبکه NBC، هنوز در مرحله «بازدارندگی و علامت دهی در محدوده متعارف» قرار داریم. در واقع، دارایی های تسلیحاتی دوربرد- بمب افکن ها و موشک ها- در کنار تسلیحات هسته ای و تسلیحات سایبری، سه ضلع راهبرد نظامی نوین قدرت های جهانی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала