مراجع عظام تقلید ایران «کشت تجاری» محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) را حرام اعلام کردند

© Flickr / Oscarانتشار فتوای 15 جلدی علیه داعش در هند
انتشار فتوای 15 جلدی علیه داعش در هند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حضرات آیات عظام مکارم شیرازی و علوی گرگانی، در فتاوایی جداگانه، تحقیقات بر محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته) را بدون اشکال، اما «کشت تجاری» این محصولات را حرام اعلام فرمودند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی ارجمند عین‌الدین، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی استان البرز امروز در یکصدوپنجمین نشست فرهنگ مهدوی با موضوع «تأثیرات و پیامدهای غذاهای آزمایشگاهی تراریخته برانسان» در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به ایراد سخن پرداخت.

وی درخصوص «جریان شناسی» و «الزامات فقهی» تجاری‌سازی و مصرف عمومی محصولات دستکاری شده ژنتیکی (تراریخته)  توضیحات مبسوطی ارائه کرد.

نماینده ولی فقیه در جهادکشاورزی استان البرز در خلال این سخنرانی از آخرین فتاوای دو تن از مراجع عظام تقلید درباره تحریم کشت این محصولات تا حصول اطمینان کامل از بی‌خطر بودن آنها برای سلامت انسان رونمایی کرد.

در این راستا حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی، اخیراً در پاسخ به یک استفتاء فرموده‌اند:

بسمه تعالی

علیکم السلام

با توجه به اینکه کشورهای زیادی هم‌اکنون آن را تحریم کرده‌اند و بسیاری از اهل خبره آن را مضر می‌دانند، لااقل باید پیش از روشن شدن مطلب از کشت آن خودداری شود و بنا بر احتیاط گذارده شود. همیشه موفق باشید.»

همچنین حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی در پاسخ به استفتاء در این خصوص تقریر فرمودند:

بسمه تعالی

تحقیق درمورد محصولات تراریخته و دستکاری شده ژنتیک اشکالی ندارد ولی این محصولات تا از نظر علمی بی خطر و ضرر بودن آن اثبات نشده تجاری سازی آنها جایز نیست و باید با دقت فراوان ــ حتی در مورد جزئی ــ مورد استفاده قرار گیرد.»

مشروح این جلسه فردا منتشر می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала