گزارش و تحلیل

اپوزیسیون سوری به اجماع نهایی در بدو مذاکرات ژنو نیاز دارد

© Sputnik / Andrey SteninБоец оппозиции стреляет из пулемета в истребитель в городе Рас-Лануф в Ливии
Боец оппозиции стреляет из пулемета в истребитель в городе Рас-Лануф в Ливии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اپوزیسیون سوریه د برای از سرگیری گفت و گو با مقامات رسمی در شهر ژنو آماده می شود.

انتظار می رود که این مذاکرات پس از جلسه 21 سپتامبر شورای امنیت سازمان ملل که به حل و فصل درگیری در سوریه اختصاص می شود، آغاز گردد. رهبران گروه های اپوزیسیون در مصاحبه با روزنامه روسی "ایزوستیا" در این خصوص اعلام داشتند.
به گفته اِلیان مسعد، رهبر گروه "حمیمیم"، عامل تعیین کننده ملاقات، چگونگی رعایت رژیم آتش بس توسط جوانب درگیری که قبلا بین مسکو و واشنگتن هماهنگ و از طرف دمشق و تعدادی از گروه های اپوزیسیون دیگر حمایت شده است خواهد بود.
الیان مسعد به تفسیر حود ادامه داده می گوید: "لازم به ذکر است که مورخ 13 سپتامبر 13 مورد نقض آتش بس ثبت شده بود. اگر موافقتنامه ای که بین روسیه و ایالات متحده حاصله شده است، عقیم نگردد و آمریکایی ها بتوانند مخالفان به اصطلاح میانه رو را تحت فشار قرار دهند، به طورخاص، مواضع ارتش را گلوله باران نکند، من چشم اندازی از سرگیری گفت و گو در پایان ماه سپتامبر- آغاز ماه اکتبر را بسیار واقعی و عملی می بینم. به عنوان رئیس گروه "حمیمیم" می خواهم خاطر نشان کنم که ما هر زمانی برای شروع مذاکرات آماده ایم. اما هنوز دعوت نامه ای را از استفان دی میستورا دریافت نکرده ایم. علاوه بر این، می خواهم درخواست خود را به سایر گروه های مخالف و همچنین به کردهای سوریه تکرار کنم: ما به اجتماع مقدماتی و شکلگیری هیئت واحد که گفت و گو با مقامات دمشق در ژنو انجام بدهد، نیازمندیم ".
قدری جمیل، یکی از رهبران گروه اپوزیسیون "مسکو، قاهره و آستانه" نظر شبیهی را در مصاحبه با " ایزوستیا " اعلام کرد. وی هم منتظر از سرگیری مذاکرات پس از 21 سپتامبر می باشد.
قدری جمیل گفت: "در نشست شورای امنیت سازمان ملل [که در آن روز برگزار می شود] استفان دی میستورا سخنرانی خواهد کرد. اظهارات اخیر وی نشان می دهد که مذاکرات بعد از 21 سپتامبر از سر گرفته خواهد شد. امیدواریم که بعد از این وی تاریخ دور بعدی گفت و گو تعیین کند. قبلا اعضای گروه "مسکو، قاهره و آستانه" در پایتخت روسیه جمع گردیده، از توافقنامه روسیه و آمریکا در باره سوریه حمایت نمودند. البته ، بدین معنی است که ما از سرگیری مذاکرات حمایت می کنیم چون بعد از آن باید روند سیاسی آغاز شود. با این حال، تا کنون ما دعوت به ژنو را دریافت نکرده ایم، ".
قبلاً استفان دِ میستورا اعلام کرد که روند حل و فصل سیاسی در سوریه می تواند بعد از اتمام جلسه شورای امنیت سازمان ملل که در تاریخ 21 سپتامبر تعیین شده است شروع شود. به قول وی، بعد از این نشست "دعوتی به روند سیاسی" صورت می گیرد.
بعد از موفقیت توافقات در باره صلح در سوریه بین سرگی لاوروف و جان کرّی، روسای دستگاه سیاسی روسیه و آمریکا، اوضاع امکان دارد رقم خورد. آژانس اسپوتنیک از عبدل حکیم بشار، یکی از اعضای کمیته عالی در امور مذاکرات که از توافقات لاوروف-کرّی حمایت نمود، نقل قول کرده که "این توافقات، آستانه ایجاد شرایط برای از سر گرفتن مذاکرات ژنو می باشد".
در گروه های دیگر اپوزیسیون به این عقیده هستند که کمیته مزبور نمی تواند از گفتگو عدول کند.
قدری جمیل به روزنامه "ایزوستیا" اظهار کرد که " تحریم ملاقات توسط آنها به معنی ختم فعالیت این ساختار به خیث نیروی سیاسی دارد. با این اقدام خلاف، کمیته مزبور در حقیقت حامی تروریست ها می شود".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала