گزارش و تحلیل

عراق به حمایت مسکو در آزاد سازی موصل از لوث داعش امید بسته است

© REUTERS / Stringer Иракские военные у города Кайяра
Иракские военные у города Кайяра - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت خارجه عراق به روزنامه «ایزوستیا» اعلام کرد که ارتش عراق در مبارزه با تروریسم با مسکو همکاری تنگ دارد و بغداد امیدوار است که نیرو های مسلح کشورشان در جریان عملیات عنقریب آزادسازی موصل از لوث شبه نظامیان داعش باز هم از همتایان روسی در باره محل استقرار و تعداد شبه نظامیان و امکان های آن‌ها اطلاع خواهد گرفت

همصحبت ایزوستیا گفت: «هنگام تدارک و انجام عملیات نظامی ضد تروریستی یگان های ما از مرکز هماهنگی بغداد که در آن نمایندگان عراق، روسیه و ایران کار می‌کنند اطلاعات لازم می‌گرفتند و انجام عملیات با کاربرد آن به مراتب آسانتر بود. امیدواریم که همکاری هنگام عملیات باز پس گرفتن موصل هم ادامه یابد». (این شهر مرکز داعش در عراق محسوب می شود)

ولی وی شک دارد که این عملیات می‌تواند در زمان نزدیکی شروع شود. به گفته این دیپلمات، نظامیان مجبورند شهر یک و نیم میلیونی را پاکسازی کنند و یقیناً تروریست ها از مردم بعنوان «سپر زنده» استفاده خواهند کرد. در این رابطه این عملیات باید طوری برنامه‌ریزی شود که از دادن تلفات در میان اهالی بی‌دفاع اجتناب ورزیده شود. این کار وقت زیادی می طلبد. با این حال در بغداد فکر می‌کنند که خواهند توانست موصل را تا آخر سال جاری آزاد کنند.

پیشتر روزنامه The Wall Street Journal با استناد به ژنرال استیون تاونسند فرمانده عملیات بین‌المللی علیه داعش در عراق نوشت که هجوم تروریست ها به بغداد تا آغاز اکتبر صورت خواهد گرفت. وی ادامه داد:

«ما برای نبرد های سنگین و طولانی آماده می شویم. منظورم محاصره است».

بنابه داده‌های او در این شهر از 3 تا 4/5 هزار شبه نظامی متمرکز شده ولی نظامیان عراقی نیرو و آمادگی کافی دارند تا حمله به موصل را حتی همین الان آغاز کنند. ولی نیرو های پلیس و بسیج که باید از ارتشیان حمایت کنند باید آماده سازی اضافی داشته باشند.

لیکن کریم النوری نماینده رسمی «الحشد الشعبی» — بسیج مردمی عراق که از آخر ژوئیه در ترکیب ارتش قرار دارد به ایزوسیتا گفت که آمریکا که سپتامر با به عنوان ماه حمله انتخاب کرده و از انگیزه‌های سیاسی پیروی کرده نه از وضع میدان نبرد.

کریم النوری گفت: «در بهترین وجه شهر ممکن است تا آخر سال آزاد شود و در باره آمریکا باید گفت که آن‌ها آشکارا انگیزه‌های سیاسی خود را دارند: یا انتخابات ریاست جمهوری عنقریب و یا نفوذ فزاینده ایران در منطقه یا اعمال بسیج ما. ولی هر طوری شده نبرد های دشوار در پیش است و ما مایل نیستیم که آمریکایی ها مداخله کنند چون بدون شک آن‌ها به بازی خود خواهند پرداخت».

به گفته وی، با این همه روسیه که با مقام های عراق همکاری می‌کند در مبارزه با تیرورسیت ها نسبت به عراقی ها رفتار صادقانه دارد و اطلاعات محرمانه ای که بغداد از مسکو دریافت می‌کند مبارزه با داعشی ها را به مراتب تسهیل می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала