گزارش و تحلیل

پاکستان در صدد افزایش همکاری های نظامی با روسیه

© AP Photoتمامی خدمه بالگرد می-17 که توسط طالبان به اسارت گرفته شده بودند، آزاد شدند
تمامی خدمه بالگرد می-17 که توسط طالبان به اسارت گرفته شده بودند، آزاد شدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حال حاضر مناسبات ما مبتنی بر اعتماد و تفاهم متقابل و با در نظر گرفتن منابع مشترک است.

اسلام آباد قصد دارد همکاری های هایش را با مسکو در حوزه فناوری های نظامی و مبارزه با تروریسم افزایش دهد. قاضی خلیل الله سفیر پاکستان در روسیه به این موضوع اشاره کرد.

دیپلمات پاکستانی همچنین گفت که پاکستان و روسیه تعاملات بسیار نزدیک و دوستانه ای با هم دارند. وی در ادامه توضیح می دهد: «در حال حاضر مناسبات ما مبتنی بر اعتماد و تفاهم متقابل و با در نظر گرفتن منابع مشترک است. ما در اشکال مختلف با هم همکاری می کنیم و نقطه نظرات مشترکی روی مسایل مهم منطقه و بین الملل داریم که از جمله آنها در بحث مبارزه با تروریسم و توزیع مواد مخدر است. ما قصد داریم در برنامه های دوجانبه روابط اقتصادی را توسعه داده و در بحث انرژی، تجارت، صنعت، دفاع، فرهنگ و توسعه زیرساخت ها نیز کارهای بیشتری انجام بدهیم.

سفیر پاکستان ضمن صحبت درباره همکاری های دو کشور در مبارزه با تروریسم نیز به حمایت های روسیه اشاره کرده و گفت: «تروریسم یک مشکل جهانی است و پاکستان قصد دارد با کشورهای منطقه و فرامنطقه برای مقابله با تهدیدات تروریسم همکاری کند. روسیه از تلاش پاکستان برای مبارزه با تروریسم به خوبی حمایت می کند و آماده است تا در این راستا به پاکستان تجهیزات نظامی ارایه کند»

وی همچنین توضیح داد: «ضمن صحبت از همکاری های دوجانبه علیه تروریسم، باید به کارهای گروه مشترک مبارزه با تروریسم که از سال 2002 آغاز شده نیز اشاره کنم. بعد از آن یادداشت تفاهمی برای همکاری در حوزه مبارزه با تروریسم بین وزارت کشور پاکستان و روسیه در سال 2003 به امضا رسید. در چارچوب این یادداشت تفاهم، گروه کاری به بررسی مساله مبارزه با تروریسم، جنایات سازمان یافته، قاچاق مواد مختدر و پولشویی پرداختند. دیدار بعدی اواخر سال جاری در مسکو انجام خواهد شد.»

دیپلمات پاکستانی ضمن صحبت از توسعه همکاری های فناوری نظامی پاکستان با روسیه خاطر نشان کرد که پاکستان نه تنها به خرید سلاح های روسی تمایل دارد، بلکه خواهان همکاری های دو کشور در حوزه تدافعی است.

وی خاطر تاکید کرد که «ما به موافقتنامه همکاری در حوزه دفاعی که طی ملاقات وزرای دفاع دو کشور در نوامبر سال 2014 به امضاء رسید بهای زیادی می دهیم».

به گفته سفیر پاکستان، اسلام آباد خرید هلی کوپترهای میگ 35 از روسیه را می توان نمونه خوبی برای افزایش همکاری های نظامی بین دو کشور نامید. آقای خلیل الله همچنین توضیح می دهد که خرید تجهیزات نظامی تنها یکی از ابعاد همکاری های دفاعی و فناوری نظامی است. به گفته وی، تبادلات در سطح عالی انجام می گیرد و مانورهای نظامی بین دو کشور برگزار می شود.

در همین رابطه آقای خلیل الله گفت: «روسیه و پاکستان برای اولین بار رزمایش تاکتیکی تحت عنوان «دوستی 2016» در پاکستان برگزار خواهند کرد که بیش از 200 سرباز از دو طرف در آن حضور خواهند داشت. این رزمایش نمایش همکاری های نظامی دو کشور است».

قاضی خلیل الله می گوید که به زودی باید احداث خط لوله «شمال — جنوب» نیز آغاز شود.

«دو کشور برای اجرای ابعاد مختلف موافقتنامه احداث خط لوله گاز «شمال — جنوب» که سال پیش به امضا رسید، پیوسته در تماس هستند. هیات وزیر انرژی روسیه اوایل ماه اوت برای مذاکره و توافق روی تعرفه ها و دیگر مسایل به پاکستان آمد. انتظار می رود که احداث خط لوله به زودی آغاز شود و مقامات دو کشور برای این پروژه هیچ تهدید تروریستی نمی بینند. خطر لوله گازی شمال جنوب می تواند کشورهای بیشتری را با هم متحد کند. علاوه بر این، ما رو واردات گاز طبیعی مایع از روسیه نیز صحبت هایی کرده ایم.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала