گزارش و تحلیل

رئیس جمهوری ماندگار در آسیای میانه، میراث اتحاد شوروی

© Sputnik / Host Photo Agency/Pavel Lisitsynرئیس جمهور ازبکستان به علت خونریزی مغزی بستری شد
رئیس جمهور ازبکستان به علت خونریزی مغزی بستری شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دسامبر سال 1991 اتحاد جماهیر شوروی به رهبری میخائیل گورباچف که کشوری با مساحت 22 میلیون و 400 هزار کیلومتر مربع بود، نابود شد و افزون بر روسیه 14 جمهوری دیگر به استقلال رسیدند و بدین ترتیب بزرگ ترین دگرگونی در نقشه سیاسی و جغرافیایی جهان در تاریخ معاصر رخ داد.

حکومت 3 رئیس جمهوری از دوران شوروی

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا، رئیسان جمهوری دوران کمونیستی مسئولیت اداره کشورهای تازه مستقل بر آمده از جمهوری های آسیایی و اروپایی شوروی را بر عهده گرفتند که در طول زمان با دگرگونی های سیاسی، مخالفت های اجتماعی، انتخابات یا پایان زندگی جای خود را به جانشینان دادند.

آخرین سیاستمدار برجسته از این دوران اسلام کریم اف رییس جمهوری ازبکستان بود که روز دوشنبه در سمرقند زادگاه خود پس از حدود 26 سال حکومت در 78 سالگی به خاک سپرده شد.

اسلام عبدالغنی‌یویچ کریم اف دانش آموخته اقتصاد و مهندسی مکانیک در مدرسه پلی‌تکنیک آسیای میانه و انستیتو اقتصاد ملی تاشکند، سال 1983 به عنوان وزیر اقتصاد ازبکستان جمهوری وقت شوروی و سپس سال 1986 نایب ‌رئیس شورای وزیران و رئیس اداره برنامه‌ریزی دولتی ازبکستان شد.

کریم اوف 1991 استقلال این جمهوری را از شوروی اعلام کرد و چندی بعد نیز در اولین انتخابات این کشور با بدست آوردن 68درصد آرا نخستین رییس‌ جمهوری کشور مستقل ازبکستان شد که تا زمان پایان حیات قدرت را در دست داشت.

ازبکستان در آسیای میانه دارای مرز مشترک با افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، و قزاقستان به پایتختی تاشکند است که حدود 449 هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از 31 میلیون و 500 هزار نفر جمعیت دارد.

نورسلطان نظربایف - قزاقستان:

با پایان زندگی کریم اف، اکنون نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان با 76 سال سن بیشترین پیشینه مسئولیت ریاست جمهوری در یک کشور مستقل برآمده از شوروی را دارد.

وی سال ۱۹۸۹ به مقام سردبیر اول حزب کمونیست و سپس رئیس جمهوری قزاقستان رسید و با فروپاشی شوروی نیز این مسئولیت را در کشور مستقل نوپا ادامه داد که تاکنون بر عهده دارد و بیشتر سیاست خارجی متوازن بین غرب و روسیه را در دستور کار دارد.

قزاقستان در آسیای میانه به پایتختی آستانه با حدود دو میلیون و 725 هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از ۱۶ میلیون و 500هزار نفر جمعیت، بزرگ ترین کشور محصور در خشکی جهان است که با روسیه، چین، قرقیزستان، ازبکستان و ترکمنستان همسایه است.

امام علی رحمان - تاجیکستان:

رئیس جمهوری کنونی تاجیکستان که از مقام های بلندپایه حزب کمونیست جمهوری وقت شوروی بود، پس از اعلام استقلال این کشور از سال 1992 تا 1994 به عنوان رییس مجلس این کشور انجام وظیفه می کرد.

وی از سال 1994 با برعهده گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری تا کنون برای 22 سال این وظیفه را انجام می ده.

تاجیکستان گرایش تعیین کننده ای در سیاست خارجی به واشنگتن یا مسکو ندارد، ولی به دلیل موقعیت حساس این کشور به ویژه مجاورت با افغانستان، از همکاری های گسترده سیاسی و پیوندهای دفاعی و امنیتی با روسیه برخوردار است.

تاجیکستان با پهناوری 143 هزار و 100 کیلومتر مربع و حدود هشت میلیون و 200 هزار کیلومتر جمعیت با افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و چین همسایه‌ است.

الکساندر لوکاشنکو - بلاروس:

کشور بلاروس که جمهوری اروپایی شوروی بود و هم مرز روسیه است از سال 1994 تاکنون شاهد ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو می باشد که از سیاستمداران برجسته دوران کمونیستی بود.

وی که متولد سال 1954 است، سال 1990 به عنوان نماینده مجلس عالی بلاروس خدمت می کرد و همزمان ریاست کمیسیون بررسی ساختارهای تجاری جمهوری وقت را بر عهده است.

لوکاشنکو که در دوران 22 ساله ریاست جمهوری خود توانسته با موفقیت مانع توقف روند توسعه صنعتی و اقتصادی بلاروس شود و حتی آن را شتاب بخشد، بین جمهوری های شوروی بیشترین همگرایی را با روسیه دارد که قرارداد آزادی تردد اتباع دو کشور یکی از این توافق ها به شمار می رود.

 

بلاروس که مینسک پایتخت آن است و پیش از این به عنوان روسیه سفید نیز شناخته می شد، یک سرزمین دور از دریا در اروپای شرقی هم مرز روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی است که حدود 208 هزار کیلومتر مربع مساحت و بیش از 10 میلیون نفر جمعیت دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала