گزارش و تحلیل

معامله آنتونوف بین اوکراین و چین

© AFP 2023 / Tauseef MustafaСамолет Ан-32 Военно-воздушных сил Индии
Самолет Ан-32 Военно-воздушных сил Индии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تلویزیون مرکزی چین اعلام کرد که یک شرکت چینی اقدام به خرید بزرگترین هواپیماهای دنیا آنتونوف آن 225 از شرکت تولید کننده این هواپیما کرده است.

الکساندر کاتسیوب رییس این شرکت بلافاصله خبر را تکذیب کرده و گفت که این هواپیما به فروش نرفته، اما توافقاتی برای فروش هواپیمای مدل آن 225 به چینی ها صورت گرفته و به اجرا در خواهد آمد. واسیلی کاشین تحلیل گر نظامی رادیو اسپوتنیک به تحلیل این خبر پرداخته است. وی می گوید که اطلاعات درباره عقد قرارداد مابین شرکت اوکراینی «آنتونوف» و شرکت نه چندان بزرگ هنگ کنگی Airspace Industry Corporation of China حساسیت برانگیز نیست. این معامله برای چین کاملا معمولی است و دسترسی به فناوری این هواپیما با اهداف نظامی و دوگانه عجیب به نظر نمی رسد. این هواپیما معمولا از طریق شرکت های میانجی صادرات و واردات به فروش می رسد. در حقیقت آنچه که حساسیت به وجود آورده، اشتباه کردن این شرکت هنگ کنگی با شرکت صنایع هوایی چین است که یکی از شرکت های بزرگ صنایع هوا فضا در چین محسوب می شود. شرکت طرف قرارداد اوکراین برای خرید آنتونوف، یک شرکت جدید التاسیس است که سال 2010 کار خود را در هنگ کنگ آغاز کرده است.

از گفته های شرکت اوکراینی چنین برمی آید که پیش نویس قرارداد شامل دو سند می شود. سند اول برای اتمام مرحله ساخت نمونه دوم آنتونوف 225 اس که از دوره شوروی در شرکت آنتونوف باقی مانده و 70% آن ساخته شده است. همین جا باید یادآوری کرد که در حال حاضر آنتونوف 225 فقط یک نمونه دارد و سال 1988 ساخته شده است. این هواپیما به شرکت آنتونوف تعلق دارد و جهت حمل و نقل بارهای بزرگ به سراسر دنیا از آن استفاده می شود. با اجرای قرارداد اول بین اوکراین و چین، مشکلی بوجود نمی آید و این معامله مساله عجیبی نیست. باید به خاطر داشت که کریسر واریاگ که امروز لیائونین نام دارد و در دوره شوروی ساخت آن را شروع کردند و ناتمام گذاشتند نیز از طریق یک شرکت میانجی در ماکائو به چینی ها فروخته شد.

در عین حال بخش دوم قرارداد که شامل راه اندازی خط تولید هواپیما در چین می شود، اهمیت بیشتری دارد. طبق اخبار منتشره در رسانه های چین، روز 30 اوت شرکت هنگ کنگی با دولت شهر لوژچوف در استان سی چوآن و شرکت آنتونوف پیش نویس قرارداد راه اندازی خط تولید آنتونوف 225 را برای سال 2019 امضا کرده است. این بخش از توافقات قابل اجرا نیست.

شروع مجدد تولید این هواپیمای بزرگ و پیچیده بعد از یک وقفه 30 ساله کار دشواری است شرکت های بزرگ هواپیماسازی از قبیل آویک یا بویننگ و یا شرکت روسی اوآک به راحتی نمی توانند این کار را انجام بدهند. مساله ساخت موتور نیز برای این هواپیما، امر جداگانه ای است. شرکت اوکراینی «موتور سیچ» کار ساخت موتور د 18 ت برای آنتونوف 225 و آنتونوف 124 را به عهده داشت. اما مدتهاست که خط تولید این موتور متوقف شده و راه اندازی مجدد خط تولید کمی تردید برانگیز است.

به این ترتیب، احتمالا سازمان های دولتی چین مجبور شوند یک نمونه آنتونوف 225 از طریق شرکت های واسطه خریداری کنند. این احتمال هم وجود دارد که هواپیمای مذکور را از طریق نیروهای هوایی چین خریداری کرده و اسناد آن را با شرکت صنایع هوایی چین تهیه کنند. آنتونوف 225 با هدف مشخص در دوره شوروی تولید شد. این هواپیما قرار بود جزء اصلی برنامه فضایی شوروی باشد. در حال حاضر می دانیم که صنایع هوایی چین فعال هستند و روی فناوری های حامل های موشکی فضایی با استارت هوایی و همچنین انواع سفینه های فضایی چند کاربرده و هواپیماهای قادر به پرواز در سطح مدار زمین کار می کنند. روشن است که کارهایی هم روی هواپیماهای بزرگ لجستیک با 6 موتور انجام گرفته است.

استفاده از این هواپیماهای بزرگ برای حمل و نقل بار در درجه دوم اهمیت قرار دارد و هواپیماهایی همچون آنتونوف 225 می توانند این کار را انجام دهند. در عین حال، آماده سازی اسناد و مدارک به چین کمک می کنند تا روی ماشین های بزرگتر و کاربردی تر با ابعاد حدودی آنتونوف 124 و یا مدل آمریکایی سی 5 گلکسی کار کنند.

شرکت صنایع هواپیماسازی چین همکاری طولانی با شرکت آنتونوف داشته است. شرکت اوکراینی آنتونوف در بروزرسانی هواپیماهای باربری چین مدل وای —8  و همچنین ساخت هواپیماهای باربری وای —9 و هواپیمای سنگین وای 20 نقش مهمی ایفا کرده است. همکاری با چین برای آنتونوف غیرقابل جایگزین است. امکانات و فرصت های موجود برای تولید و طراحی در شرکت اوکراینی تا اندازه ای پایین آمده که در حال حاضر سرمایه اصلی آن را فناوری های آرشیوی دوره شوروی و باقی مانده کادر علمی — مهندسی دوره شوروی تشکیل می دهد. هر دو سرمایه موجود به مرور زمان ارزش خود را از دست می دهند، به همین خاطر بهتر است که همین امروز از آنها استفاده کنیم.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала