روسیه نگران بی ثباتی در ازبکستان است

© Artist: Nikolay Nikolayevich KarazinКартина Николая Каразина "Вступление русских войск в Самарканд 8 июня 1868 года"
Картина Николая Каразина Вступление русских войск в Самарканд 8 июня 1868 года - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه گفت که مسکو پس از درگذشت اسلام کریم اف رئیس جمهوری ازبکستان نگران بروز بی ثباتی دراین کشور به ویژه قدرت نمایی گروه های تروریستی و افراطی است.

روسیه از پنج روز پیش با اعلام بستری شدن رئیس جمهوری ازبکستان در بیمارستان به علت خون ریزی مغزی، اوضاع این کشور را که یکی از جمهوری شوروی سابق بوده، به دقت زیر نظر دارد.

کنستانتین کاساچیف روز جمعه اعلام کرد که نخبگان سیاسی ازبکستان نمی خواهند، اوضاع در دوران پس از رئیس جمهوری این کشور بی ثبات شود.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از کاساچیف نوشت: با وجود علاقه به حفظ ثبات در ازبکستان، افراطی ها به بروز هرج و مرج و اغتشاش در این کشور علاقه دارند و در این شرایط روسیه می تواند تاثیر ثبات بخشی داشته باشد.

وی ادامه داد: عواملی وجود دارد که امید برای حفظ ثبات در دوره انتقالی در ازبکستان را به وجود می آورد و همزمان نیز دلایل نگران کننده ای دیده می شود.

مقام پارلمانی روس در ادامه اظهار کرد: گروه هایی در ازبکستان وجود دارند که منافع آنها با یکدیگر یا هر دولتی که بر سر کار بیاید مطابقت نمی کند و سرنوشت کشور و منطقه نیز به توانایی این گروه ها برای رسیدن به توافق بستگی دارد.

کاساچیف از افراط گرایان به عنوان خطر بالقوه در ازبکستان یاد کرد و گفت که هرچند بسیاری از آنها از این کشور بیرون رانده یا مجازات شده اند، اما شمار زیادی در پاکستان و افغانستان حضور دارند و با نخستین نشانه های هرج و مرج باز می گردند و همزمان هم داعش و القاعده برای دوران پس از اسلام کریم اف خطرساز محسوب می شوند.

رئیس جمهوری ازبکستان روز جمعه در سن 78 سالگی پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان به دلیل عارضه خونریزی مغزی در گذشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала