گزارش و تحلیل

سرویسهای ویژه فتنه گر آمریکا باز هم مشغول شعبده بازی با سلاح شیمیایی سوری هستند

© Sputnik / Igor ZaremboОтработка действий личного состава в условиях химической атаки в Калининградской области
Отработка действий личного состава в условиях химической атаки в Калининградской области - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی زیر فشار پنتاگن و CIA قرار گرفته بازهم موضوع موارد گویا استعمال گازهای شیمیایی جنگی توسط نیروهای دولتی سوریه مطرح می کنند. این مطاب را روزنامه ایزوستیا با استناد به منبع در محافل دیپلماسی روسی در صفحات خود نوشته است.

منبع مزبور گفت:

"نظامیان و سرویس های ویژه آمریکایی از هر مورد دور ساختن حل و فصل اوضاع در سوریه استفاده و بهره گیری سیاسی می کنند. در این رابطه آنها حتی از موضوعاتی که ظاهراً اهمیت خود را از دست داده بهره مند می شوند".


در این میان، به قول ولادیمیر جاباروف، معاون اول رئیس کمیته در امور بین املل در مجلس روسیه، سلاح شیمیایی، آخرین بهانه و فرصت برای سرنگونی دولت سوریه شده است.


آقای ولادیمیر جاباروف خاطر نشان کرد:"تمام استدلال ها دیگر به بایان رسیده است. مطابق درخواست ما، جانب سوری به خارج و محو کردن سلاح شیمیایی موافقت کرده است. هیچ کدام دلایلی استعمال آن در دست نیست. در حال حاضر دولت سوریه دشمن را مغلوب کرده خاک کشور را از وجود داعش و سازمانهای تروریستی دیگر پاک می کند. چنین وضع، مورد پسند بضعی سیاستمداران غرب که در خواب سرنگونی بشار اسد را می بینند نیست. به این خاطر بازهم موضوع سلاح شیمیایی را مطرح می کنند. 

شهر گوته سوریه - اسپوتنیک ایران
مقصران حمله شیمیایی به گوته
این یک ابزار هول و ولای تجربه شده است که زمانی در دوران صدام حسین در عراق به کار برده شده و امروز علیه دولت سوریه تطبیق می شود". 

هئیت سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی در امور تحقیق استعمال سلاح شیمیایی در سوریه، گزارشی مورخ 24 اوت را منتشر کرده است که در آن حداقل از دو مورد استعمال گازهای شیمیایی جنگی توسط نیروهای دولتی سوریه ذکر می شود. در این سند گفته می شود که در ماه آوریل 2014 و ماه مارس 2015 گاز شیمیایی کلورین توسط بالگردهای نظامی در منطقه "طالمِنِس" و شهر سرمین پاش شده بود. در گزارش همچنین خاطر نشان می شود که در یکی از حملات خود داعش هم از گاز خردل "ایپریت" کار گرقته است.
طی نشست مورخ 30 اوت شورای امنیت سازمان ملل متحد و بررسی موضوع استعمال سلاح شیمیایی، نمایندگان ایالات متحده، بریتانیای کبیر و فرانسه خواهان بازخواست قرار دادن مجرمین شدند. سامانتا پائوئِر، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل تأکید کرد که 

Russian ambassador to the United Nations Vitaly Churkin speaks during a news conference at the UN headquarters in New York. - اسپوتنیک ایران
چورکین: خطر تروریسم شیمیایی داعش جدی است
"فوق العاده مهم است که شورا در این موضوع تند پیش برود. آنهایی که مرتکب چنین جنایت شدند و پیشرفت صدساله ای در ساختمان اصول بین الملل را تخریب می کنند باید به جزا و کیفر کار ناشایست خود برسند".

بعداً مِتیو رایکروفت، نماینده برتانیای کبیر از لزوم کار مشترک در جهت قطع استعمال سلاح شیمیایی و برقرارکردن عدالت به خاطر قربانیان این سلاح سخن گفت. در آخر فرانسوئا دِلاتِر، نماینده فرانسه درخواست صدور قطعنامه "دندان شکن" شده است.
در این میان، ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل قید کرد که "مواردی که در گزارش سازمان ملل و سازمان منع سلاح های شیمیایی در امور تحقیق ذکر شده است، مورد تردید جدی می باشد. همچنانکه دیپلمات روسی قید کرد، تدوین کننده گزارش "در عمل به یک جانب بودن مخرج شواهد اعتراف کرده در اکثر اوقات از تثبیت غیر قابل تغییر نه بلکه از فرایض استفاده کردند".
به نظر احمد سووان، کارشناس سیاسی سوری، اتهامات در استعمال گازهای خردل بدون شک ساختگی می باشد. کارشناس سوری خاطر نشان می کند که "وضعیت بسیار مسخره آمیز هست. برای ارتش سوری معنی ندارد از سلاح شیمیایی استفاده کند. برای مبارزه با تروریزم کافی است از سلاح های عادی استفاده کرد. چون در صورت موجود و استعمال گازها، عواقب فاجعه و فلاکت بار از دید سیاسی می بود. به این خاطر، گزارش نشر شده جعل محض است و منبع آن، "اعتراف" جعلی نمایندگان اپوزیسیون معتدل و رسانه های گروهی پشتیبان می باشند.
در اینجا قصه سلاحهای شیمیایی سوری به پایان نمی رسد. طبق اظهارات ویرجینیا گامبا، سر گروه کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاحهای شیمیایی، تحقیق سه مورد دیگر استعمال گازهای خردل در سوریه، در ما سپتامبر تکمیل و نشر خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала