گزارش و تحلیل

شعله ور شدن اختلافات ترکیه و آمریکا

© AFP 2023 / Bulent KilicВоеннослужащий турецкой армии в танке у границы с Сирией
Военнослужащий турецкой армии в танке у границы с Сирией - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که شک و شبهه های دخالت ایالات متحده در کودتا بر علیه ترکیه هنوز برطرف نشده، ودر حالی که آمریکا از حساسیت ترکیه نسبت به کردها کاملا مطلع بود، این کشور بدون توجه به منافع متحد خود نه فقط اقدام به سرمایه گذاری بر روی کردها نمود بلکه با حمایت از آنها زمینه ایجاد یک کانتون کرد که وحدت ترکیه را به خطر می اندازد را فراهم کرد.

البته چون ایالات متحده نیاز دارد روی زمین در سوریه و در عراق نیروی متحد خود را داشته باشد چاره ای جز همکاری با کردها ندارد چرا که نه شیعیان حاضر به همکاری با آمریکا هستند و نه عرب های سنی. همکاران قدیمی هم آنقدر دستشان به خون مردم سوریه و عراق و جهان آلوده است که فقط بدنامی برای ایالات متحده به بار می آورند.
امروزه دیگر حتی خود آمریکایی ها اذعان دارند که اشتباه های مکرر استراتژیک ایالات متحده در منطقه هم خاورمیانه را به آشوب کشیده و هم نفوذ ایالات متحده را کم کرده.
در این راستا بیشترین تقصیر را می توان بر گردن مشاوران ایالات متحده گذاشت که سیاست های این کشور در منطقه را به بیراهه کشانده اند.
رفتارهای ضد و نقیض ایالات متحده با گروه های مختلف در منطقه همیشه برای خود ایالات متحده و همپیمانانش دردسر ساز بوده.
یکی از بزرگترین اشتباه های استراتژیک مشاوران دولت آمریکا در نداشتن شناخت کافی در مورد اقوام و مذاهب مختلف در منطقه است، البته شاید هم دارند اما عمدا دست به این کارها می زنند!
علیرغم اینکه هم ترکیه و هم عربستان سعودی متحد و همپیمان سنی ایالات متحده به حساب می آیند اما هیچ وقت آمریکا نباید رفتارهایی را که با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس انجام می دهد در قبال ترکیه انجام دهد چون شخصیت وجایگاه ترک ها با عرب ها فرق می کند همانگونه که نمی تواند سیاست مشابهی را در مقابل ایران و یا مصر اتخاذ نماید.
با اینکه ممکن است کرد ها حاضر باشند با ایالات متحده در زمینه هایی همکاری کنند اما نباید این کشور توقع داشته باشد که کردها به غلامان حلقه به گوش آمریکا در منطقه تبدیل شوند، به هر حال اینان هم اهداف خود را از همکاری دارد.
درست است که هدف اولیه نیروهای کرد سوری حمایت از مناطق خود می باشد اما آرزوی دیرینه آنها تشکیل یک کشور کرد در منطقه است، آرزویی که با آرزوهای کردهای عراق و ترکیه وحتی برخی کردهای ایران همسو می باشد. و بدیهی است که تشکیل چنین دولتی با مخالفت همه کشورهای منطقه از جمله ترکیه مواجه خواهد شد.
اگر ایالات متحده زمان حمله هوایی ارتش سوریه به مواضع کردها که در حال پیشروی در مناطق خارج محدوده خود بودند واکنش تند نشان داد در مورد ترکیه نخواهد توانست چنین واکنشی را نشان دهد.
البته خیلی هم امکان دارد که این مشاوران از روی عمد مشورت های اشتباه به دولت ایالات متحده می دهند چون می خواهند این کشور در طرح های خود در منطقه خاورمیانه ناکام بماند. اگر اینگونه نبود قطعا اینان در مشورت های خود به دولت ایالات متحده حکومت این کشور را مجاب می کردند که باید مثلا خواسته های ایران از توافق هسته ای را محقق کند تا زمینه همکاری بیشتر و شکستن یخ ها فراهم شود نه اینکه در اجرای برجام سنگ اندازی کنند و ایران را از هرگونه همکاری با آمریکا دور کند.
کته ای که بسیار در این مورد حایز اهمیت است وابسته بودن اکثر مشاوران کاخ سفید و کنگره به لابی یهودی در ایالات متحده است. وبدیهی است اینان بیش از اینکه به منافع ایالات متحده توجه داشته باشند به منافع اسرائیل در منطقه توجه دارند.
هر کارشناس سیاسی می تواند به شما بگوید که داشتن نیروی مقتدر هوایی و نیروی دریایی تا زمانی که نیروی شما روی زمین جایی را در اختیار نداشته باشد بی فایده است وگرنه عربستان سعودی تا به حال از یمن پیروز خارج شده بود.
ایالات متحده تلاش دارد با حمایت از کردها نیروهایی را بر روی زمین داشته باشد که بتواند برای چانه زنی های سیاسی با روسیه و ایران و… از آنها استفاده کند اما می توان گفت نیروهای اشتباه را برای اینکار انتخاب کرده.
در نوبت قبلی ایالات متحده اقدام به آموزش حدود 2000 نیروی سوری پس از ماه ها گزینش نمود که این نیروها بلافاصله پس از ورود به سوریه عموما یا به داعش پیوستند یا به جبهه النصره و از حدود 2000 نفر فقط 8 نفر آنها باقی ماندند که به پایگاه های اصلی خود در ترکیه بازگشتند.
در همان زمان هم ایالات متحده ترکیه و عربستان و قطر را متهم کرد که این یگان ها را از هم پاشیدند.
این بار نیز ایالات متحده اقدام به آموزش وتجهیز صدها کرد نموده اما با توجه به اینکه منافع متحد خود را در نظر نگرفته خطر نابودی همه آنها را تهدید می کند چون اینان نیز پس از ورود به خاک سوریه دیر یا زود به نیروهای مخالف ترکیه خواهند پیوست.
با توجه به این شرایط اگر ایالات متحده حاضر نباشد کوتاه بیاید و عطای نیروهای کرد را به لقایش ببخشد به نظر می آید این بحران میان ایالات متحده و ترکیه ادامه دار تر خواهد بود چون ترک ها به هیچ وجه در این مورد کوتاه نخواهند آمد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала