گزارشات از جدیدترین تحولات میدانی سوریه

© Sputnik / Michael AlaeddinСитуация на юго-западе Алеппо
Ситуация на юго-западе Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گروه‌های تروریستی تکفیری از روز گذشته اقدام به استفاده از تاکتیک دفاع متحرک از طریق گشودن جبهه جدیدی نبرد با نیروهای دولتی در مناطق شمالی استان حماه کرده‌اند.

اسپوتنیک به نقل ازمشرق — از تحولات میدانی در جبهه‌های «حماه، حلب، حمص، دمشق و ادلب» گزارش‌هایی تهیه شده است که در ادامه می‌خوانید.

 

تحولات میدانی جبهه حماه

 

هجوم مشترک ارتش آزاد و القاعده به شمال حماه

همزمان با جدی شدن مذاکرات برای اعلام آتش بس میان طرف های درگیر در شهر حلب، گروه های تروریستی تکفیری وابسته به ائتلاف "جیش الفتح" به رهبری القاعده عملیات وسیعی را بنام "عملیات مروان حدید" و با شعار "حمم الغضب نصرة لحلب" (شراره های غضب — پیروزی حلب!) در شمال استان حماه سوریه آغاز کرده اند. هدف از این عملیات شامل "تمرکز زدایی از توان نظامی ارتش سوریه بر جبهه های جنوبی و غربی شهر حلب بویژه دانشکده توپخانه و پادگان راموسه، جلوگیری از تثبیت محاصره محلات شرقی حلب تحت سیطره القاعده و اشغال مناطق جدید در استان حماه" بوده است.

 

حملات تروریست‌ها از نیمه شب دو شنبه گذشته با مشارکت گروه های زیر انجام شده است:

 

1 — جندالاقصی (القاعده — تروریستهای عرب، چچنی و قفقاز)

 

2 — جیش النصر (ارتش آزاد)

 

3 — لواء شهداء حلفايا (ارتش آزاد)

 

4 — جيش التحرير (ارتش آزاد)

 

5 — جيش الفاروق (ارتش آزاد)

 

6 — أجناد القفقاز (القاعده)

 

7 — جيش العزة (ارتش آزاد)

 

آغازگر حملات تروریستها به عادت معهود گروه‌های تروریستی تکفیری با عملیات انتحاری علیه نیروهای ارتش سوریه همراه بوده است. عامل انتحاری فردی بنام "عمر الجزراوی" تبعه عربستان سعودی سوار بر نفربر زرهپوش بمبگذاری شده خود را در محوطه پاسگاه نظامیان سوری در ورودی شهر طیبه الامام منفجر کرده و تلفات و خسارات بسیار سنگینی را به وجود آورده است. منابع از شهادت حداقل 40 نظامی سوری در این حمله خبر داده اند. اشتباه مکرر نظامیان سوری در عدم ایجاد استحکامات دفاعی و عدم استقرار یگان های ضد زره برای مقابله با حملات انتحاری پی در پی گروه‌های تکفیری موجب خسارات سنگینی به سازمان رزم آنها شده است.

 

 

استعداد نیروهای گروه های مهاجم تکفیری در این عملیات حدود 4 هزار تن برآورد شده که طی 36 ساعت نخست موفق به سیطره بر شهرک‌های البویضه، المصاصنه، طیبه الامام و حلفایا شده اند. سیطره بر حلفایا عملا فرودگاه نظامی حماه را در برد موشک های کاتیوشای تروریستهای تکفیری قرار خواهد داد. این فرودگاه نقش مهمی در تامین امنیت حماه ایفا می کند. یک منبع نظامی در ارتش سوریه به خبرنگار ما گفت که علت سقوط 10 پاسگاه و شهرک‌های راهبردی در شمال حماه به اقدام اخیر ستاد فرماندهی ارتش بر اعزام دو هزار نفر از نظامیان از جبهه های سهل الغاب و شمال استان حماه به

 

بنابر اطلاعات منتشر شده توسط منابع میدانی سیطره تروریست‌ها بر این مناطق پس از عقب نشینی نظامیان سوری از آنها و البته با خیانت ساکنین این مناطق صورت گرفته است. حملات تروریستها با گلوله باران شدید توپخانه ای — خمپاره ای و حملات موشکی علیه مواضع و پایگاه های نیروهای ارتش و بسیج مردمی سوریه همراه بوده و در ادامه طی هجوم نیروهای زمینی مورد حمایت واحدهای زرهی کنترل شهرهای المداجن، زلاقیات و زلین نیز یکی پس از دیگری به اشغال انها درآمده است. 

 

در درگیری های پراکنده میان دو طرف ده ها تن از رزمندگان سوری به شهادت رسیده و گروهی نیز به اسارت تروریستهای مهاجم درآمده اند. از نکات مهم در این میان استفاده مجدد تروریستهای تکفیری از تاکتیک آتش زدن گسترده لاستیک برای ایجاد دو و غبار با هدف جلوگیری از دید و اشراف بصری هواپیماهای جنگی و پهپادهای شناسایی ارتش سوریه یا نیروهای روس بوده است. در تصاویری که از سوی رسانه های وابسته به ارتش آزاد و القاعده منتشر گردیده استفاده تروریستها از کودکان برای آتش زدن حجم انبوهی از لاستیک های مستعمل در شمال استان حماه سوریه به نمایش در امده که عینا مشابه اقدام هم قطاران آنها در جریان هجوم به جنوب شهر حلب بوده است.

 

عملیات تروریست‌ها در دو مرحله کلی صورت گرفته است. در مرحله نخست کنترل شهرهای ذکر شده بدست آنها افتاده و هدف از آن نزدیک شدن سریع به شهر مسیحی نشین "المحرده" می‌باشد که از مهمترین پایگاه‌های حامیان دولت سوریه در استان حماه بشمار می رود. پس از سیطره تروریست‌ها بر شهرک حلفایا فاصله مواضع آنها با دروازه های شهر محرده به کمتر از ۱.۵ کیلومتر رسیده و این موضوع سبب به صدا درآمدن زنگ خطر برای دولت سوریه شده است. چرا که حماه حلقه اتصال استان های لاذقیه، ادلب، حمص، دمشق و حلب به یکدیگر بوده و در صورت سیطره تروریست‌ها بر آن ارتباط نظامیان سوری مستقر در این مناطق با یکدیگر قطع خواهد شد.

 

استفاده گسترده تروریستهای القاعده و ارتش آزاد از موشک های ضد تانک "تاو" نیز از دیگر موضوعات مهم عملیات روزهای اخیر آنها در شمال استان حماه سوریه می باشد. بر اساس آمارهای دریافتی از منابع میدانی بیش از 22 تیر موشک تاو علیه مواضع، خودروهای زرهی و سنگرهای نظامیان سوری در طیبه الامام، الزلاقیه، المصاصنه و حلفایا استفاده شده است. قیمت هر کدام از این موشک ها بیش از 30 هزار دلار می باشد که بطور منظم از سوی دولت آمریکا به قطر، ترکیه و عربستان ارسال شده و از آنجا وارد استان های شمالی سوریه شده و به گروه های تکفیری تحویل می گردد.

در نخستین واکنش، ستاد فرماندهی ارتش سوریه کاروان تسلیحاتی — نیرویی بزرگی را به فرماندهی سرتیپ صالح عبدالله از فرماندهان کارکشته نظامی این کشور را به محرده اعزام کرده که به منطقه رسیده و اقدام به ایجاد استحکامات گسترده و چند لایه در اطراف این شهر کرده اند. پس از تثبیت موقعیت دفاعی شهر المحرده، عملیات پاتک گسترده ای توسط نظامیان سوری برای بازپس گیری مناطق از دست رفته در جریان هجوم تروریستهای تکفیری آغاز گردیده و در نخستین گام کنترل شهرک البویضه مجددا بدست نیروهای دولتی افتاده است.

در دومین گام منابع نزدیک به ارتش سوریه از اعزام سرتیپ سهیل الحسن فرمانده پرآوازه این کشور به شمال حماه برای سرکوبی حملات تروریستها خبر داده اند. وی هم اکنون فرمانده ارشد نظامی محور شمالی سوریه شامل استان های حلب، ادلب، رقه و حماه بوده و دارای سابقه حضور درخشان در جریان عملیات های پاکسازی محور شمالی استان حماه می باشد که طی آن سه مرحله حملات گسترده ائتلاف دو گروه تروریستی تکفیری القاعده و ارتش آزاد به فرماندهی شخص ابومحمد الجولانی امیر جبهه النصره (القاعده) دفع و شهرهای مورک، حلفایا، مصاصنه، المداجن، طیبه الامام و… از اشغال سه ساله تروریستهای تکفیری آزاد شده بود.

به گزارش مشرق، از نکات بسیار مهم و قابل توجه در عملیات هجوم تروریستها به استان حماه سوریه ائتلاف و اتحاد راهبردی دو گروه تروریستی تکفیری ارتش آزاد و القاعده با یکدیگر می باشد. افکار عمومی مستحضر است که آمریکا، برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان، فرانسه، انگلیس و ترکیه از ابتدای بحران سوریه در سال 2011 تا کنون بر خلاف اصول انسانی، مواضع حقوق بین الملل و ادعاهای بشر دوستی و مبارزه با تروریسم! همواره بر ضرورت حمایت کامل تسلیحاتی، سیاسی، مالی و… از گروه تروریستی تکفیری ارتش آزاد تاکید داشته و با وقاحت آن را گروهی "معتدل و میانه رو" معرفی کرده اند.

 

این در حالی است که از ابتدای تشکیل ارتش آزاد همکاری و اتحاد راهبردی و کامل آن با القاعده و حتی داعش تا اواسط سال 2014 امری عیان و مستند به اسناد غیر قابل انکار می باشد. کلیه حملات ارتش آزاد به شکل مشترک با القاعده صورت گرفته و این تنها مختص به حلب و ادلب و حماه نمی باشد. در لاذقیه، درعا، قنیطره، حمص، دمشق و… این دو گروه با تشکیل ائتلافی تحت عنوان اتاق عملیات مشترک جیش الفتح کلیه حملات علیه مواضع نیروهای دولتی سوریه را سازماندهی و بطور مشترک انجام  می دهند.

این در حالی است که آمریکا طی ماه های اخیر و بویژه پس از ورود روسیه به عرصه میدانی سوریه همواره بر ضرورت عدم حمله به مواضع "معارضان میانه رو!" و سوق یافتن حملات علیه جبهه النصره (القاعده) و داعش تاکید داشته است. امری که امکان اجرای آن عملا و منطقا امکان پذیر نمی باشد. چرا که این دو گروه در تمامی جبهه های سوریه از شمال تا جنوب و مرکز و شرق سوریه دارای سازمان رزم مشترک و اتحاد عملیاتی و نظامی و پیوندهای فکری کامل و غیر قابل گسستن می باشند.

تحولات میدانی حلب

نیروهای ارتش سوریه و گروه های هم پیمان آنها پس از نبردهای شدید با تروریستهای القاعده و ارتش آزاد موفق به سیطره و تثبیت موضعیت خود بر مناطق و ارتفاعات استراتژیک "تل صنوبرات، تل العماره، تل المحروقات، الجمعيات، سوق الجبس و تل برندا" در جنوب غربی شهر حلب شده اند. با این پیشروی ها عملا عملیات برقراری محاصره محلات بخش شرقی حلب که در جریان هجوم 4 هفته پیش گروه های تکفیری وابسته به ائتلاف تروریستی جیش الفتح شکسته شده بود، از طریق اشراف بصری و اجرای آتشبار تسلیحات سنگین و ضد زره بر روی خط تدارکاتی تروریستها مجددا ایجاد گرده است.

منابع میدانی شدت درگیری ها میان دو طرف را بسیار شدید و بی سابقه توصیف و از مقاومت شدید گروه های تروریستی تکفیری در برابر حملات نظامیان سوری و مدافعان حرم خبر داده اند. گفته می شود که نیروهای خودی در تلاش برای سیطره بر ارتفاع راهبردی "تل الموته" بعنوان آخرین منطقه مشرف بر مواضع تروریستها در داخل دانشکده توپخانه ارتش سوریه می باشند. هواپیماهای روسی — سوری با حضور گسترده در آسمان مواضع، اماکن استقرار و خطوط تدارکاتی القاعده و ارتش آزاد را بشدت بمباران کرده اند که این حملات هوایی تا این لحظه نیز با شدت هر چه تمامتر ادامه داشته است. در جریان پیشروی های امروز نیروهای متحد محور مقاومت روستای القراصی واقع در حاشیه جنوب غربی حلب نیز پس از دو ماه از اشغال تروریستها آزاد شده اما درگیری ها برای تثبیت موقعیت آن همچنان ادامه دارد.

رسانه های وابسته به تروریستهای تکفیری از اعزام کاروان های پشتیبانی شامل نیرو و تجهیزات نظامی به منطقه درگیری برای اشغال مجدد مناطق ذکر شده از نیروهای متحد محور مقاومت خبر داده اند. این در حالی است که با توجه به حضور گسترده هواپیماهای بمب افکن مدرن در آسمان استان های ادلب و حلب شکار و نابودی آنها به امری سهل و آسان تبدیل خواهد شد. کما اینکه برخی از منابع نزدیک به شبه القاعده از تمرکز ویژه بمباران های روسی — سوری بر خط تدارکاتی تروریستها از مرزهای ترکیه با استان ادلب تا شهرهای بخش شمال غربی و غربی استان حلب خبر داده اند.

ده ها تصویر از بمباران شدید شهرهای دارعزه، حیان، عندان، حریتان، بیانون در شمال غربی حلب، اروم الکبری، سراقب، بنش و ادلب منتشر گردیده که طی آنها ده ها انبار مهمات، اردوگاه آموزشی، کاروان تسلیحاتی و نیرویی و مراکز فرماندهی و هدایت عملیاتی ائتلاف دو گروه تروریستی تکفیری بین المللی ارتش آزاد و القاعده (جیش الفتح) هدف قرار گرفته و ویران گردیده است. تنها مواضع القاعده در شهر حریتان واقع در اطراف نبل و الزهراء طی 12 ساعت هدف 22 بمب بشکه ای پرتاب شده از سوی بالگردهای نظامی ارتش سوریه قرار گرفته است.

از سوی دیگر و بطور همزمان با درگیری ها در محور راموسه واقع در جنوب حلب، نیروهای ارتش و بسیج مردمی سوریه عملیات خود برای پاکسازی مناطق غربی این شهر را همچنان ادامه می دهند. کانون نبردها میان دو طرف در مجتمع 1070 واحدی قرار دارد که طی آن کنترل بیش از 80 درصد از ساختمان های آن بدست نیروهای سوری و گروه های هم پیمان آنها افتاده است. منابع میدانی نزدیک به گروه های تروریستی تکفیری از فشار غیر قابل تحمل ارتش سوریه در قالب حملات هوایی و پیشروی های گسترده زمینی علیه مواضع خود خبر داده اند. در صورت تکمیل عملیات بازپس گیری این مجتمع از سوی ارتش سوریه خطوط دفاعی گروه های القاعده و ارتش آزاد در محوطه دانشکده توپخانه و پادگان راموسه نیز دچار فروپاشی خواهد شد.

 

هلاکت ابومحمد العدنانی نفر دوم داعش در بمباران حلب

 

داعش با انتشار بیانیه ای رسمی شایعات مطرح شده پیرامون هلاکت ابومحمد العدنانی سخنگو و نفر دوم این گروه ترویستی تکفیری را مورد تایید قرار داده است. در این بیانیه تنها به مکان هلاکت وی اشاره شده است. بر اساس ادعای داعش، ابومحمد العدنانی در جریان بازدید از مواضع این گروه در اطراف شهر باب واقع در حاشیه شمال شرقی استان حلب سوریه به هلاکت رسیده است. بیانیه داعش هیچ اشاره ای به چگونگی هلاکت سخنگو و نفر دوم این گروه نکرده است.

 

با هلاکت وی تنها 3 نفر از لیست 43 موسس اصلی گروه داعش در سال 2014 باقی مانده اند که شامل ابوبکر البغدادی رهبر و خلیفه خودخوانده آن می شود که وضعیت زنده یا مردم بودن وی نیز طی یکسال گذشته در هاله ای از ابهام قرار دارد.

 

اما ابومحمد العدنانی کیست؟

 

ابو محمد العدنانی با نام اصلی "طه صبحی فلاحه" متولد سال 1977 (39 ساله) شهر بنش واقع در شرق استان ادلب سوریه و دارای فعالیت در صفوف گروه تروریستی تکفیری بین المللی القاعده در افغانستان و عراق بوده است. وی تا پیش از بحران سوریه در شهر الحدیثه واقع در استان الانبار (غرب) عراق ساکن و از فرماندهان میدانی گروه القاعده و پس از آن دولت اسلامی عراق به رهبری ابومصعب الزرقاوی و ابوعمر المصری بوده است.

اطلاعات موجود نشان می دهد که وی در سال 2000 میلادی و در سن 23 سالگی با خروج از سوریه به عراق رفته و با گروه القاعده (دولت اسلامی) عراق بیعت کرده است. در آن زمان فرماندهی القاعده در عراق بر عهده ابومصعب الزرقاوی (تبعه اردن) فرمانده قدیمی جهادی القاعده قرار داشت. در سال 2005 توسط نیروهای آمریکایی شناسایی و طی عملیاتی دستگیر و به زندان معروف بوکا منتقل گردید. این زندان توسط آمریکا اداره می شد و کلیه رهبران سازمان های تکفیری مانند القاعده و گروه های وابسته به حزب بعث صدام معدوم در آن گردآوری و به ظاهر تحمل حبس می کردند.

گفته می شود که ابو محمد العدنانی در مدت حبس در زندان آمریکایی ها از اسم و هویت مستعار "یاسر خلف حسین نزال الراوی" استفاده می کرده و با گذشت 6 سال از زندان آمریکایی بوکا و به دلائلی که هرگز اعلام نشده به همراه صدها تن از اعضا و فرماندهان گروه های تروریستی تکفیری — بعثی آزاد گردیده است. از جمله کسانی که با وی هم بند بوده می توان به ابوبکر البغدادی رهبر داعش، ابوعلی الانباری معاون داعش، ابوثابت العراقی معاون داعش، ابوعلا العفری معاون نظامی داعش، ابوعبدالرحمن البیلاوی رهبر شاخه اطلاعاتی — نظامی داعش و ابومحمد الجولانی رهبر شبکه القاعده در سوریه (جبهه النصره) اشاره کرد.

در سال 2011 و همزمان با آغاز بحران تروریستی تکفیری در سوریه، ابومحمد العدنانی توسط آمریکایی ها از زندان بوکا آزاد گردیده و به هراه ابومحمد الجولانی و ابوعلی الانباری به سوریه منتقل شدند تا سنگ بنای تاسیس گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره شاخه رسمی القاعده در این کشور را در استان ادلب پایه گذاری و شبه نظامیان وابسته به عربستان، قطر و ترکیه را مجاب به عضویت در آن برای ساقط کردن نظام قانونی و منتخب حاکم بر سوریه کنند.

پس از بروز اختلاف میان وی و ابوعلی الانباری با ابومحمد الجولانی و اعلام تاسیس جبهه النصره و استنکاف آن از بیعت با داعش، ابومحمد العدنانی پس از مدتی به سخنگویی داعش منصوب شده و در برخی از عملیات های آن مشارکت داشته است. از جمله این عملیات ها می توان به شکستن مرز سوریه با عراق موسوم به "العملیه کسر الحدود سایکس بیکو" اشاره کرد که وی به همراه ابوعمر الچچنی فرمانده نظامی ارشد داعش رسما در مقابل دوربین رسانه های این گروه حضور یافته و توافق سایکس پیکو و تعیین مرزبندی ها بر اساس آن را ملغی اعلام کرده بود.

پس از وقوع حملات تروریستی در محله برج البراجنه واقع در منطقه ضاحیه حومه جنوبی شهر بیروت و تهاجم به پاریس نام ابومحمد العدنانی بعنوان طراح اصلی از سوی سازمان جاسوسی آمریکا مطرح گردید. پس از وقوع حملات مشابه دیگر به بروکسل بلژیک و چند شهر آلمان بود که آمریکا ضمن درج نام "ابومحمد العدنانی در لیست تروریستهای تحت تعقیب مبلغ 5 میلیون دلار برای اطلاعاتی که به هلاکت یا دستگیری وی منجر گردد اختصاص داد. این بدان معناست که تا لحظه ای که وی در خط آمریکا و برای خدمت به اهداف آن مرتکب جنایات فجیع شد در این لیست حضور نداشته و به محض به خطر افتادن امنیت اروپا و آمریکا به آن افزوده شده است!

از سوی دیگر با توجه به رشد عدنانی در سازمان رزم و شرعی داعش بویژه محبوبیت وی در میان بدنه این گروه و بروز اختلافات مبنایی با ابوبکر البغدادی و برخی مسئولان شرعی داعش مانند ترکی بن علی بحرینی مفتی شرعی آن احتمال حذف فیزیکی و تصفیه حساب با وی دور از انتظار نبوده است. بویژه اینکه بغدادی پیش از این و در جریان حذف فیزیکی پی در پی رهبران گروه دولت اسلامی عراق مانند ابومصعب الزرقاوی و ابوعمر المصری و…. در یک بازه زمانی بسیار محدود نیز متهم به دست داشتن در ارائه اطلاعات پیرامون مخالفانش به آمریکا شده بود.

 

هفتمین روز تجاوز ترکیه به شمال سوریه

 

شبه نظامیان چند ملیتی تجزیه طلب کرد وابسته به آمریکا روز گذشته با سیطره بر روستاهای "حربل، تل قراح و ام الحوش" واقع در حاشیه شهر جرابلس عملا پیشروی های خود را از سمت اعزاز به سمت منبج آغاز کرده‌اند. هدف از این اقدام تقویت کمربند امنیتی مواضع آنها در اطراف منبج و جلوگیری از تبدیل شدن آن در مقابل حمله احتمالی ارتش ترکیه می‌باشد. طی حملات مشترک ارتش ترکیه و هم پیمانان آنها از سویی و شبه نظامیان کرد از سوی دیگر عملا شیرازه سازمان رزم داعش در مناطق شمالی استان حلب سوریه دچار فروپاشی گردیده است.

 

از سوی دیگر ارتش ترکیه با پشتیبانی شبه نظامیان گروه‌های تروریستی تکفیری القاعده و ارتش آزاد همچنان به پیشروی‌های خود در مناطق حاشیه‌ای شهر جرابلس ادامه می‌دهد. هدف از این عملیات گسترش مناطق تحت سیطره آنها از جرابلس به سمت شهرهای اعزاز و مارع و تثبیت موقعیت نظامی آنها در شمال سوریه و جلوگیری از یکپارچه سازی مناطق تحت اشغال شبه نظامیان چند ملیتی وابسته به آمریکا و تشکیل منطقه خودمختار کردی در مرزهای جنوبی ترکیه عنوان شده است. طی دو روز گذشته هواپیماهای ارتش ترکیه بارها مواضع نیروهای کرد را هدف بمباران‌های شدید هوایی و گلوله باران های توپخانه ای قرار داده اند که تلفات و خسارات سنگینی به آنها وارد آورده است.

 

همزمان با تحولات در عرصه میدانی، آمریکا همچنان به تلاش های خود برای بالانس کردن فضای جنگ و تخاصم میان ترکیه و کردها ادامه می‌دهد. روز گذشته وزارت امور خارجه آمریکا از برقراری آتش بس میان دو طرف درگیری خبر داده بود. امری که با تایید ضمنی شبه نظامیان کرد همراه بود. اما دولت ترکیه بصورت رسمی هرگونه توافق با شبه نظامیان کرد در شمال سوریه را رد کرده و بر ادامه حملات تا بیرون راندن و عقب نشینی آنها از خط مرزی خود تاکید کرده است.

از سوی دیگر ادامه درگیری‌ها و مغلوبه شدن شبه نظامیان کرد در نبرد با نیروهای ارتش ترکیه و گروه های تروریستی وابسته به آن موجب واکنش فرانسه و آلمان بعنوان دو طرف مهم و موثر در حمایت از اهداف تجزیه طلبانه شبه نظامیان کرد شده است. روز گذشته وزارت امور خارجه آلمان عملیات ترکیه در سرکوب عناصر گروه تروریستی تجزیه طلب پ.ک.ک و شاخه سوری آنها موسوم به یگان مدافعان مردم کورد! ی.پ.گ را محکوم کرده است.

 همزمان فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نسبت به ادامه درگیری ها میان ترکیه و کردهای تجزیه‌طلب واکنش نشان داده و خواستار تمرکز ارتش ترکیه بر نابودی داعش گردید! لازم به ذکر است که فرانسه و آلمان از مهمترین حامیان گروه های تجزیه طلب کرد در منطقه می باشند که علاوه بر اعزام غیرقانونی مستشار به سوریه برای آموزش آنها اقدام به تجهیز و تسلیح این گروه ها نیز کرده اند.

 

تحولات میدانی ادلب

 

حملات وحشیانه موشکی القاعده و ارتش آزاد به فوعه و کفریا

 

گروه های تروریستی تکفیری القاعده و ارتش آزاد دور جدیدی از حملات موشکی و خمپاره ای را بر علیه شهرهای شیعه نشین و محاصره شده فوعه و کفریا آغاز کرده اند. منبع این حملات در شهر بنش واقع در شرق فوعه و کفریا قرار دارد که طی یکسال و نیم گذشته توسط ائتلاف القاعده و ارتش آزاد (جیش الفتح) از غیرنظامیان تخلیه و به مقر بزرگ عملیاتی انها برای حمله به ساکنین این دو شهر تبدیل گردیده است. گفته می شود 250 موشک، خمپاره و گلوله توپ به منازل ساکنین این دو شهر اصابت کرده است.

در حملات موشکی روز گذشته حداقل 2 نفر شامل یک دختر خردسال شهید و ده ها تن دیگر بشدت زخمی شده اند. شاهدان عینی از فوعه و کفریا تاکید کرده اند که تروریستها تعمدا محل استقرار منابع آب و سوخت باقیمانده در این دو شهر را هدف قرار می دهند. این اقدام با هدف تشدید فشار به ساکنین برای تسلیم شدن صورت می پذیرد. فوعه و کفریا از یکسال و نیم پیش تا کنون در محاصره هزاران تروریست تکفیری قرار داشته  وکلیه امکانات حیاتی 50 هزار نفر از ساکنین آنها شامل آب، برق، گاز، تلفن و دارو قطع شده است.

 

عملیات امدادرسانی به این دو شهر در این مدت به دلیل حملات تروریستهای تکفیری ارتش آزاد و القاعده غیر ممکن بوده و تنها بصورت محدود از طریق پرتاب بسته های غذا و دارو از طریق چتر با هواپیما امکان پذیر می باشد که آن نیز به دلیل تجهیز گروه های تکفیری توسط ترکیه، عربستان سعودی و قطر به موشک های پدافند هوایی با محدودیت و مشکلات فراوان مواجه بوده است. بنابر آمارهای میدانی بیش از 60 درصد بافت مسکونی این دو شهر در حملات تروریستهای تکفیری ویران گردیده اما جوانان شیعه با جانفشانی از پیشروی تروریستها به داخل این دو شهر جلوگیری بعمل آورده اند.

 

تحولات میدانی دمشق و حاشیه دمشق

 

پیشروی ارتش در غوطه شرقی

به موازات تشدید نبردها در جبهه های حلب و حماه، عملیات نیروهای ارتش و بسیج مردمی سوریه در منطقه غوطه شرقی دمشق نیز همچنان ادامه دارد. روز گذشته نظامیان سوری با پشتیبانی رزمندگان حزب الله از مبدا روستای حوش الفاره در بخش غربی منطقه غوطه حمله سنگینی را علیه مواضع تروریستهای تکفیری از گروه های جیش الاسلام و فیلق الرحمن در ارتفاع راهبردی "تل الصوان" واقع در بخش شمالی غوطه انجام دادند که منجر به نبردهای شدید میان دو طرف شده است.

 

بر اساس اخبار دریافتی در جریان این عملیات مسیر تدارکاتی تروریستها در مناطق مابین مناطق ریحان و دوما و تل الکردی بطور کامل قطع شده است. در صورت موفقیت نیروهای نظامی سوری در سیطره بر ارتفاعات تل صوان و تل الکردی امنیت جاده استراتژیک دمشق — حمص تا حدود زیادی تامین خواهد شد. بویژه اینکه در حال حاضر علی رغم آزادی تردد خودروها در آن هر از گاهی شاهد حملات تک تیراندازی و خمپاره ای به این مسیر بوده ایم.

 

بطور کلی عملیات ارتش سوریه در غوطه شرقی دمشق در سه محور و تقریبا بطور همزمان دنبال می شود. محور نخست از مبدا حوش خیاط به سمت ارتفاعات راهبردی تل صوان و روستا و مزارع ریحان (شمال غوطه)، محور دوم از مبدا حوش فاره به سمت روستای حوش الضواهره و محور سوم از مبدا مرج السلطان به سمت روستای بیت نایم در بخش جنوبی غوطه دمشق می باشد که در هر سه محور با پیشروی‌های جزئی همراه بوده است.

 

 

در این میان منابع ارتش سوریه در شدیدترین درگیری ها در بیت نایم خبر می دهند. منطقه غوطه شرقی دمشق از مهمترین کانون های حضور و فعالیت گروه های تروریستی تکفیری می باشد که بیش از 15 هزار تروریست مستقر در آن مهمترین خطر برای پایتخت سیاسی سوریه بشمار می روند. در صورت موفقیت ارتش سوریه در پاکسازی و سیطره بر تل کردی و تل صوان دروازه های شمالی شهر دوما پس از 5 سال به روی آنها گشوده خواهد شد.

 

لازم به ذکر است که این شهر مرکز طراحی و اجرای حملات خونینی به شهر دمشق و مناطق اطراف ان مانند شهر عدرا و شهرک کارگران شاغل در آن بوده که به قتل عام هزاران غیرنظامی بی گناه بدست جیش الاسلام و جبهه النصره و فیلق الرحمن منجر گردید. در این حملات تروریستها حتی به مجروحان و بیماران بستری شده در بیمارستان نیز رحم نکرده و آن ها را بر روی برانکارد و تخت بیمارستان سربریده و برخی دیگر را زنده در گور کرده بودند.

 

همزمان، منابع غیر رسمی نزدیک به دولت سوریه از پیگیری جدی مذاکرات میان نمایندگان آن با بزرگان و مشایخ شهر دوما معروف به پایتخت تروریست های تکفیری القاعده در استان دمشق خبر داده اند. گفته می شود درخواست مذاکره از سوی گروه های تروریستی تکفیری بوده است. طی روزهای گذشته و در پی پاکسازی شهر داریا از گروه های تکفیری و احتمال اجرای طرح تخلیه تروریستها از شهرک المعظمیه در غوطه غربی دمشق، بنظر می رسد شهر دوما مرکز عملیات بعدی پاکسازی نیروهای ائتلاف مبارزه با تروریسم باشد.

 

بدیهی است به دلیل اختلافات گسترده گروه های مسلح تکفیری در دوما و سایر بخش های غوطه شرقی وضعیت امنیتی و نظامی انها در بدترین شرایط ممکنه قرار داشته و فضا برای عملیات ضربتی و کوبنده برای یکسره کردن وضعیت دوما فراهم می باشد. هم اکنون بیش از 50 هزار نیروی نظامی سوری برای خفاظت از دمشق در برابر حملات احتمالی تروریستهای القاعده و ارتش آزاد در دمشق و مناطق حاشیه آن بویژه غوطه شرقی مستقر هستند و بدیهی است در صورت پاکسازی آنها علی الخصوص شهر تروریست نشین و تروریست پرور دوما امکان انتقال آنها به جبهه های شمالی و جنوبی سوریه فراهم خواهد آمد.

 

تحولات میدانی جبهه حمص

 

هوا پس شد تروریست‌های حی الوعر آماده تسلیم!

 

به گزارشگروه های تروریستی تکفیری مستقر در محله حی الوعر واقع در شمال شهر حمص (مرکز) سوریه صبح امروز با انتشار بیانیه ای دستنویس از قصد خود برای تسلیم شدن به ارتش سوریه خبر داده اند. بنابر گزارش های میدانی، هر چند که در این بیانیه به اهمیت "حفظ خون بیگناهان" اشاره گردیده اما واقعیت مطلب آن است که موفقیت نیروهای دولتی سوریه و گروه های هم پیمان انها در پاگسازی قهر آمیز داریا و بزودی منطقه المعظمیه تیر خلاص را به اوهام تروریستهای تکفیری مستقر در حی الوعر حمص نیز شلیک کرده و بی فایده بودن مقاومت در محاصره را به آنها تفهیم نموده است!

 

بنابر گزارش های دریافتی بزودی طرح مشابه آنجه در داریای دمشق اجرا شد در حی الوعر حمص نیز صورت خواهد گرفت. به این شکل که عناصر کروه های تروریستی تکفیری داعش، ارتش آزاد و القاعده با تحویل تسلیحات خود به دولت سوریه به استان ادلب در شمال سوریه منتقل خواهند شده و شهر برای بازگشت مردم و ساکنین اصلی آن و همچنین بازسازی کامل در اختیار نیروهای دولتی و نظامی قرار خواهد گرفت. حی الوعر طی دو سال اخیر در محاصره نظامیان سوریه قرار داشته است.

 

 

علت محاصره این محله به حملات پی در پی موشکی و اعزام عوامل انتحاری برای هدف قرار دادن محلات مسکونی شهر حمص بوده است. لازم به ذکر است که در این مدت ده ها کاروان حامل تدارکات و امکانات حیاتی زندگی بصورت منظم توسط دولت سوریه با نظارت هلال احمر این کشور میان ساکنین توزیع شده است. حی الوعر پایگاه مهم و استراتژیک گروه های تکفیری در شمال حمص بود و خاطره ساکنین منطقه و استان حمص مملو از جنایات فجیع ارتکابی این گروه ها می باشد. تعرض به نوامیس شیعیان، میسیحیان، اعدام های میدانی کارکنان دولت و اسرای ارتش و پلیس سوریه در خیابانها و… از جمله این جنایات می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала