در سومین یکشنبه ماه اوت در روسیه جشن ناوگان هوایی — جشن حرفه ای خلبانان، طراحان و سازندگان هواپیما و تمام کارمندان زیرساخت هوایی برگزار شد.
در سال های متفاوت ، جشن ناوگان هوایی در فرودگاه های « توشینا» و یا « دامددوا» و فرودگاه های مرکزی مسکو برگزار می شد، اما پس از دهه 1970، این سنت تغییر یافت و این جشن در سطح منطقه ای در فرودگاه های ژوکوفسکی، مونینو، کوبینک و دیگر فرودگاه های کشور برگزار می شود.
تاریخ هوانوردی روسیه رسما در سال 1923 آغاز شد. در آن زمان فرمان آغاز پرواز هواپیما ها صادر شد. در مسکو، انجمن هوانوردی « دابرولوت» تأسیس شد که برای اولین بار به حمل و نقل مسافران پرداخت و اولین پرواز منظم « دابرولوت» در مسیر مسکو — نیژنی گورود انجام شد.
از هواپیماها برای برقراری ارتباط با خارج از کشور استفاده می شد و پروازها عمدتا با هواپیماهای نظامی انجام می شد که تجدید تجهیز شده بودند.
در مسکو اولین فرودگاه در سال 1931 میلادی افتتاح شد و یکسال بعد، اداره کل ناوگان هوایی مدنی تشکیل شد. عبارت « آئروفلوت» به گردش افتاد که رسما به معنای حمل و نقل هوایی کشور بطور کلی بود. تا پایان دهه 1980 « آئروفلوت» هر سال بیش از 120 میلیون نفر را حمل و نقل می کرد و در سال 1992 در نتیجه خصوصی سازی، این ساختار به شرکت های خصوصی هواپیمایی و فرودگاهها تقسیم شد.
هم اکنون پارک هواپیماهای روسیه دارای 4 هزار هواپیما و بیش از 2 هزار بالگرد است. تا اوایل سال 2013 میلادی، پروازها در اراضی روسیه در 1305 مسیر هوایی انجام می شد و طی ماههای ژانویه — ژوئن سال 2013، شرکت های هواپیمایی روسیه 37 میلیون و 400 هزار نفر و 477 هزار و 100 تن بار و پست را حمل ونقل کرد.
بخش هوایی یکی از مهمترین بخش های اقتصاد روسیه است که نه فقط به حمل و نقل مسافر و بار مشغول است، بلکه ارتباط پستی را برقرار کرده و در تأمین مناطق صعب العبور کشور با مواد غذایی و دیگر محصولات شرکت دارد.