گزارش و تحلیل

باور کنیم داعش نابود می شود؟

© Sputnik / Michael AlaeddinСирийские военные сжигают флаг ИГ, который был снят с древнего замка Пальмиры
Сирийские военные сжигают флаг ИГ, который был снят с древнего замка Пальмиры - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر روز خبرهای قریب الوقوع بودن نابودی داعش و طرح و نقشه های منطقه ای و بین المللی برای نابودی آن به گوش می رسد اما پس از چند سال آیا می توان باور کرد داعش نابود می شود؟

اگر بحث آزاد سازی مناطق در اشغال داعش باشد به جرئت می توانم بگویم بله من هم قبول دارم این مناطق دیر یا زود آزاد می شود و روند فعلی پیشروی نیروهای مردمی و ارتش های عراق و سوریه با حامیان آنها نشان می دهد که داعش تاب مقاومت در برابر آنها را ندارد و بزودی این مناطق آزاد می شود.
البته اگر منافع برخی کشورهای منطقه ای و جهانی اقتضا نکند تا با حمایت از این گروه بخواهند آن را در صحنه نگه دارند.
نکته ای که شاید بسیار مهم است اهمیت وجود این گروه برای برخی کشورها می باشد.
اگر این گروه و گروه های تروریستی دیگر در سوریه وجود نداشته باشند دیگر بهانه ای برای حضور ایالات متحده در منطقه وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر پایان یافتن وجود گروه های تروریستی در منطقه، حزب الله لبنان و گروه های مقاومت که در حال حاضر مشغول حمایت از پشت خطوط خود هستند را رها می کند تا به جنگ با اسرائیل بپردازند. همچنین در صورتی که کشورها وگروه های همپیمان با ایران از جنگ با این گروه های تروریستی خلاص شوند قطعا تمام همت خود را برای مقابله با عربستان سعودی بکار خواهند برد. ترکیه هم که امروزه با زیرکی تلاش دارد محور خود را تغییر دهد تا در جبهه امن قرار گیرد.
اگر ماجرای جنگ با این گروه ها خاتمه یابد طرح های تقسیم مجدد منطقه همه از بین خواهد رفت. برخی از این جنگجویان به کشورهای خود باز می گردند و در آنجا دردسر ساز خواهند شد.
همه این اگر و اما ها را به وجود یک پذیرنده اجتماعی برای این گروه های سلفی تکفیری در مناطق سنی نشین سوریه و عراق و دیگر مناطق جهان اضافه کنید تا متوجه شوید که اگر حتی بخش های اشغال شده توسط داعش و گروه های تروریستی آزاد شود نابودی این گروه ها به این سادگی که متصور است امکان پذیر نمی باشد و بسیاری از کشورها و افراد تلاش خواهند کرد این گروه ها را به هر نحوی که شده برای طرح های خود نگاه دارند.
اگر پس از 13 سال از اشغال افغانستان القاعده نابود شد می توان امیدوار بود که پس از آزاد سازی مناطق اشغال شده توسط گروههای تروریستی این گروهها نابود شوند.
باید قبول داشته باشیم که تفکر این گروه ها خواه نا خواه به نوعی ایدئولوژی در میان خیلی ها تبدیل شده که قطعا طرفدار هم دارد وگر نه امکان نداشت که ده ها نفر هر روز حاضر باشند جان خود را برای این ایدئولوژی فدا کنند و عملیات انتحاری انجام دهند. برخی شاید به یاد نداشته باشند اما زمانی چریک های کمونسیت هم اینگونه بودند و در جنگ های مختلف خود را فدای ایدئولوژی می کردند. اما امروزه دیگر خبری از آنها نیست.
بله نابودی گروه های تندروی تکفیری امکان پذیر است اما به شرطها و شروطها. نابودی این گروه ها مستلزم از بین رفتن زمینه پذیرنده آنها است. به این معنا که باید تلاش کرد دلایلی که زمینه پذیرنده برای آنها در مناطق مختلف جهان فراهم شده را رفع کنیم و پس از رفع آن می توانیم منتظر باشیم که این گروه ها از بین بروند.
قطعا تا زمانی که سیستم حکومتی در کشورهای عربی و اسلامی زمینه رشد سیاسی افراد را فراهم نمی کند بسیاری از این افراد به سمت مقابله روی می آورند. تا زمانی که حکومت ها در اختیار خاندان ها هستند قطعا آنهایی که جزوی از این خاندان ها نیستند شورش خواهند کرد. تا زمانی که کشورهای اوروپایی به اینان به عنوان شهروندان درجه دو و سه نگاه می کنند قطعا اینان ناراضی خواهند بود و به سمت گروه های تندرو روی خواهند آورد.
شاید بتوان گفت تنها نمونه سیستم حکومتی ای که در منطقه خاورمیانه توانسته اقوام مختلف را زیر یک پرچم جمع کند و حساسیت های قومیتی را از بین ببرد ایران است. علیرغم وجود اقوام و تفکرهای مختلف در این کشور کمترین تنش را در میان اقوام شاهد هستیم و دلیل اصلی آن مساوی بودن همه اقشار جامعه می باشد. وقتی که هر فردی در جامعه می داند که طبق یک سری شرایط می تواند به هر پست و مقامی بخواهد برسد دیگر نیازی به مبارزه مسلحانه برای رسیدن به جایگاه سیاسی مورد نظر نمی بیند. البته باید توجه داشت که شانسی که ایرانی ها آورده اند این است که اکثریت جامعه آنها شیعه مذهب هستند و همین وجود مذهب شیعه یک وحدت ملی برای آنها به وجود آورده.
اگر بخواهیم مشکلاتی مانند داعش را در منطقه حل کنیم بهترین راهکار این است که سیستم های حکومتی ای را فراهم کنیم که بر اساس آن آحاد جامعه بدون توجه به قومیت و مذهب وگرایش خود بتوانند به هر جایگاهی که بخواهند برسند و ساختار سیستم باید بگونه ای باشد که اینان نتوانند سیستم دیکتاتوری ای را به وجود آورند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала