اصلاح‌طلبان از روی ناچاری به آقای روحانی روی آوردند

© Fotolia / Borna_MirВид на иранский город Тегеран
Вид на иранский город Тегеран - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم از احتمال قوی تشکیل شورای ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ خبر داد.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از تسنیم- به گفته سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، اصلاح‌طلبان از روی ناچاری به روحانی روی آوردند. به قول خودشان زمانی که دیدند مردم به این جریان اقبالی ندارند و عارف نیز از رأی بالایی برخوردار نیست، از روی ناچاری به او رسیده‌اند.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تاکید می‌کند دولت در حل مسائل اقتصادی مردم چندان موفق نبوده است.

گفت‌وگوی مشروح حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم با خبرنگاران پویا درباره سازو کار انتخاباتی جامعه روحانیت، اصولگرایان، انتخابات 96 و نقد دولت یازدهم را در ادامه می‌خوانید:

 

**  احتمال تشکیل شورای ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات 96

 

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در ابتدای گفت‌وگو خود با اشاره به شورای ائتلاف اصولگرایان، اظهار کرد: پس از انتخابات مجلس، جلسه شورای ائتلاف مجدداً تشکیل شد و طبق نظرات اعضا، قرار بر ادامه فعالیت شورا شد. ظاهراً یک یا دو جلسه نیز بعد از ایام انتخابات برگزار کرده‌اند. احتمال قوی می‌رود که چارچوب و قالبی که بتواند برای انتخابات دور بعد کمک کند بازهم "تشکیل شورای ائتلاف اصولگرایان" باشد.

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اعضای شورای همگرایی اصولگرایان تغییر خواهند کرد، گفت:در حال حاضر نمی‌توان در این‌باره اعلام نظر کرد و باید در جلسات تصمیم‌گیری شود که اعضا باقی بمانند یا تغییر کنند.

 

** اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری قدم‌های بسیار خوبی برداشته است

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری قدم‌های بسیار خوبی برداشته اند، افزود:معمولاً حرکت احزاب زودتر آغاز می‌شود و با ابراز تمایل همان احزاب اصولگرا نیز جامعه روحانیت مبارز وارد بحث و گفت‌وگو می‌شود.

مصباحی مقدم با اشاره به معرفی کاندیدا از سوی حزب مؤتلفه، گفت بنده با آنها صحبت کردم و گویا این بحث چندان جدی نیست، آنها معتقدند که بالاخره باید کاندیدایی داشته باشند اما به معنای آن نیست که بخواهند حتماً جدای از بقیه کاندیدایی معرفی کنند.

وی درباره ورود چهره‌های جدید به عرصه انتخابات در طیف اصولگرایان،گفت: اینها همه باید در نشستهای آتی بررسی شوند، تاکنون هیچ صحبتی در این خصوص انجام‌نشده است.

 

** اصولگرایان و حمایت از روحانی!

این فعال سیاسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جنابعالی فرموده بودید احتمالاً برخی اصولگرایان از آقای روحانی در انتخابات آتی حمایت کنند، این اظهارات شما با واکنش‌های مختلفی از سوی اصولگرایان مواجه شد مبنای این سخنان چه بود، بیان کرد: بنده این سخنان را به‌ عنوان یک احتمال مطرح‌ کردم و این تنها یک گمانه از چندین احتمال است. اقدام در این‌باره نیازمند آن است که در همفکری با گروه‌های همسو به جمع‌بندی برسیم.

مصباحی مقدم با اشاره به تحلیل محمد رضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری مبنی بر اینکه «اگر رقابت آقای روحانی با رقیب به دور دوم بکشد قطعاً رقیب برنده می‌شود»، گفت: بنده نمی‌توانم چنین تحلیل روشنی ارائه کنم و باید زمانی بگذرد و ببینیم آقای روحانی در ماه‌های باقی‌مانده تا چه حد می‌تواند جدی‌تر مشکلات اقتصادی مردم را در دستور کار قرار دهد و حل کند، آن موقع بهتر می‌توان اظهارنظر کرد.

 

**دولت در حل مسائل اقتصادی مردم چندان موفق نبوده است

وی با اشاره به نقاط قوت و ضعف دولت طی سه سال گذشته، تصریح کرد: یکی از نقاط قوت دولت این است که توانسته آرامشی را بر اوضاع سیاسی و اقتصادی کشور حاکم کند. جلوگیری از تنش‌های سیاسی و اقتصادی و اقداماتی چون کاهش نرخ رشد تورم، مثبت بوده است. البته اگر نگاه جامعی داشته باشیم می‌توان دریافت که دولت در حل مسائل اقتصادی مردم چندان موفق نبوده و نتوانسته است خواسته‌های آنها را  با اتکا به ظرفیت‌ها و امکاناتی که در داخل کشور در اختیار داشته است محقق کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم معتقد است:دولت بسیار بهتر از عملکرد حال حاضر می‌توانست مشکلات اقتصادی را با استفاده از ظرفیتها و منابع داخلی برطرف کند، اما توجه خود را بیشتر به حل مشکلات مابین ایران و 1+5 معطوف کرد؛ در آن امر نیز به‌صورت نسبی و نه مطلق موفق بود.

 

** حل مسائل اقتصادی در گرو مناسبات بین‌المللی نیست

مصباحی مقدم افزود: درنهایت باید گفت که حل مشکلات اقتصادی کشور به‌صورت عمده در گرو مناسبات بین‌المللی نیست و چندان نمی‌توان وابسته به روابط بین‌المللی ایران به دنبال حل مسائل اقتصادی کشور بود بلکه عمده اقتصاد کشور ما متکی بر ظرفیتهای داخلی ماست و باید از آنها به‌درستی بهره‌برداری شود.

 

** انتظاری که دولت از برجام برای مردم به وجود آورد، درست نبود

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به وعده‌های رئیس جمهور که پیش از برجام به مردم داده بود و حتی آب خوردن آنها را نیز به تحریمها وابسته می دانست، گفت: به نظر بنده چشم‌انداز گفت‌وگوهای ایران با کشورهای 1+5 چشم‌انداز مثبتی نبود و از ابتدا هم مشخص بود که این گفت‌وگوها نمی‌تواند مشکلات عمده کشور را حل کند و انتظاراتی که خود دولت و رئیس‌جمهور از برجام داشتند و بعدازآن انتظاراتی که برای مردم ایجاد کردند به جا نبود.

 

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: بنده آن زمان هم گفتم نباید در باغ سبز به مردم نشان داد زیرا چنین چیزی که آقایان می‌گویند نیست و روز اجرا که فرارسید گفتم حداقل تا شش ماه بعد خبر جدی نیست. این یعنی نگاه واقع‌بینانه که متأسفانه نگاه دولت واقع‌بینانه نبود و نتوانست این واقع‌بینی را اظهار و مردم را از این حقایق روشن آگاه کند.

 

**دولت نباید برای حل مشکلات کشور فرافکنی کند

مصباحی مقدم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا می‌توان گفت وعده‌‌هایی که از سوی دولت داده شد برای انتخابات مجلس بوده تا کاندیداهای موردحمایت آنها در انتخابات رأی بیاورند؟،گفت: بله، احتمال آن نیز هم می‌رود، زیرا بالاخره مردم امیدوارانه پای صندوق‌های رأی آمدند و امیدشان هم این بود که اگر این گام را برداریم گشایش‌هایی به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: اما چنین امری اتفاق نیفتاد. دولتمردان باید توجه داشته باشند واقعیت‌های جامعه ایران از یک سو و مناسبات کشورهای غربی از سوی دیگر حکایت از آن ندارد که مشکلات قابل‌حل است؛ مگر با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی و امکاناتی که در داخل کشور وجود دارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه تصریح کرد: بنده اشاره می‌کنم یکی از آن ظرفیت‌ها نقدینگی بسیار عظیمی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند در بانکها و در دست مردم است. این نقدینگی عظیم ظرفیت بزرگ است که می‌توان از آن برای خروج از رکود استفاده کرد ولی مدیریت نمی‌شود. بانک‌های ما در خدمت تولید و خروج از رکود نیستند. بلکه در خدمت دلالان‌اند و این نگران‌کننده است.

 

**دولت به جای فرافکنی به فکر حل مشکلات باشد

مصباحی مقدم تاکید کرد:دولت در حال حاضر نباید فرافکنی کند و این‌گونه مسائل را به دوش دیگران بگذارد که ما وارث مشکلات دولت سابق هستیم. بالاخر زمان سه سال کفایت می‌کند و مردم بعد از آن عذری را نمی‌پذیرند. دولت می‌توانست با مدیریت خوبی که داشت این مشکلات را حل کند.

 

**گره زدن انتخابات ایران به انتخابات ریاست جمهوری امریکا اشتباه است

وی با اشاره به نظر برخی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت که معتقدند انتخابات ریاست جمهوری امریکا بر سرنوشت و نتیجه انتخابات ایران اثرگذار است، گفت: بنده برای این نوع نگاه متأسفم، ما به برکت انقلاب اسلامی کشوری مستقل شده‌ایم و دارای قدرت نظامی هستیم که بر پای خود ایستاده است و برای آن مهم نیست که چه کسی در انتخابات امریکا پیروز می‌شود؛ جمهوری خواهان رأی می‌آورند یا دموکراتها. آنها یک دکترینی برای مدیریت جهان دارند و این دکترین تغییر نمی‌کند.

این فعال سیاسی تصریح کرد:ممکن است ادبیات و زبان آنها نرم و سخت شود ولی اهداف آنها تغییر نخواهد کرد. اینکه چه کسی در انتخابات امریکا روی کار می‌آید نباید بر روی تصمیم‌گیریهای داخل نظام و انتخابات تأثیرگذار باشد. ما باید اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی را دنبال کنیم و تاکنون تجربه انقلاب اسلامی ثابت کرده است که هرگاه بر روی آرمانهای انقلاب اسلامی تأکید کرده‌ایم موفق و پیروز بودیم.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد:اگر مقایسه‌ای میان شرایط جمهوری اسلامی ایران و دولت امریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشید امروز مشاهده می‌کنید که امریکایی‌ها جایگاهشان نزول کرده است و ملت ایران جایگاهش ارتقاءیافته است. این در شرایطی بوده که به روش‌های مدیریتی امریکا کاری نداشته‌ایم و سعی کرده‌ایم با اقدامات سیاسی و غیرسیاسی خود این اقدامات خصمانه را خنثی و خواسته‌های خودمان را دنبال کنیم.

وی با اشاره به تحرکات احمدی نژاد در عرصه سیاسی کشور گفت:‌ تجربه هشت ساله دولت آقای احمدی‌نژاد برای ما موفقیت‌آمیز نبوده است؛ البته بیشتر تجربه دولت دوم ایشان. از یک منظر وی بر روی آرمان امام (ره) تکیه کرد و همین تأکید هم بود که مورد استقبال مردم قرار گرفت. وی شروع خوبی داشت و از منظر دیگر ایشان حرکت فعال و پرتحرک برای ارتباط‌گیری با مردم استان‌ها و شهرستان‌ها و مناطق دورافتاده مختلف و رسیدگی به مشکلات آنها داشت که مثبت بود.

عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: متاسفانه هر چه دلسوزان انقلاب به آقای احمدی نژاد درباره تک‌رویها، اقدامات شتاب‌زده، ناپخته و نسنجیده تذکر دادند  و هرچه گفتند که این اقدامات آثار کوتاه‌مدت و بلندمدتی دارد که ممکن است آثار کوتاه‌مدت آن شیرین اما در بلندمدت کشور را دچار مشکل خواهد کرد، گوش نداد و  برخلاف آن تذکرات عمل کرده و سیاست‌های رسمی نظام را پیاده نکرد.

مصباحی مقدم افزود: آقای احمدی‌نژاد شکافی در میان مجلس و دولت به وجود آورد و مصوبات مجلس را غیرقانونی اعلام و آنچه را که خودش می‌خواست دنبال می‌کرد و از مجلس می‌خواست که به دنبال او بیاید. سرمایه‌های ملی را برای اهداف فردگرایانه خودش هزینه کرد و درآمد سرشار نفت را در این دوره به‌نوعی هزینه کرد که فواید آن برای ملت محسوس نبود.

 

 

 

وی با اشاره به افزایش تورم در دولت دهم گفت: احمدی نژاد تورم را با 10/3 درصد تحویل گرفت و در آخر با بالای 35 درصد به دولت بعدی تحویل داد. ایشان کشور را با بدهی نسبتاً کم تحویل گرفت و با یک بدهی بسیار سنگین تحویل داد. در موضوعات سیاسی به‌جای آنکه از افکار نخبگان جریان اصولگرا استفاده کند این اقدام را انجام نداد و راهی را طی کرد که تک‌روی بود.

 

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: با این وجود بنده به مصلحت نمی‌دانم که ایشان به صحنه بیاید و اگر هم به میدان بیاید بعید می‌دانم که تأیید شود. اگر هم تأیید شود جریانات و شخصیت‌های اصولگرا بسیار بعید است که از او حمایت کنند. حتی اگر ما در انتخابات ریاست جمهوری رقیبی جز آقای احمدی‌نژاد نداشته باشیم معتقد هستم حمایت از ایشان به مصلحت نیست.

 

**اصلاح‌طلبان از روی ناچاری به روحانی روی آوردند

مصباحی مقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حمایت اصلاح طلبان از روحانی در انتخبات سال 92، خاطرنشان کرد: در جریان انتخابات 92 اصلاح‌طلبان برای ریاست جمهوری آقای عارف را وارد عرصه انتخابات کردند و زمانی که دیدند مردم به اصلاح‌ طلبان هیچ اقبالی ندارند و عارف نیز از رأی لازم برخوردار نیست از روی ناچاری به آقای روحانی رو آوردند. چون ایشان را نزدیک‌تر به خود می‌دانستند.

وی ادامه داد: به نظر بنده جریان اصلاحات نباید دچار غرور و غفلت شود. یک مثال قدیمی است که می‌گوید"قاچ زین را بگیر، اسب‌سواری پیشکشت" اینها باید در زیر سایه روحانی آهسته‌آهسته قدم بردارند و پیش بروند و این موقعیت را از دست ندهند.

 

** اصلاحات لیدر سیاسی ندارد!

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: جریان اصلاح‌طلب از نظر سیاسی هیچ لیدری ندارد که به میدان بیاورد و لیدرهای آنها در فتنه 88 دچار فتنه شدند و یا جز سران فتنه هستند و بعد از آن هم خود را ترمیم نکرده‌اند و بر این اساس یک چنین موضع‌گیری‌های را تندروی‌هایی می‌دانم که به نفع خودشان نیست.

 

برای انتخابات ریاست جمهوری نیازمند ورود چهره‌های جدید شناخته شده هستیم

مصباحی مقدم در ادامه سخنان خود با اشاره به اعتفاد برخی سیاسیون مبنی بر اینکه اصولگرایان در دوره جدید انتخابات باید از ورود چهره‌های تکراری پرهیز کنند، تصریح کرد: سخن بیجایی نیست، چراکه طبعاً می‌توان گفت چهره‌های تکراری آزمون خود را پس داده‌اند و نشان داده‌اند که چندان مورد اقبال مردم قرار نمی‌گیرند و بسیار بعید است چهره‌هایی که تاکنون در چند انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده‌اند و رأی نیاورده‌اند حالا در انتخابات بعدی پیروز شوند. نیازمند به ورود و معرفی چهره جدید هستیم البته چهره جدید هم نباید ناشناخته باشد و هیچ تجربه مدیریتی جدی از او ندیده باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که  آیا در جریان اصولگرایی چنین چهره‌هایی وجود دارد، گفت:بله، کسانی هستند که می‌توانند مطرح باشند، منتها شیوه به میدان آمدنشان نباید شیوه‌ای باشد که دیگران را مقابل عمل انجام‌شده قرار بدهند، یعنی به‌گونه‌ای نباشد که چند نفر بدون مقدمه اعلام کاندیداتوری کنند و مجموعه اصولگرایان درمانده شوند که از کدام‌یک حمایت کنند و احیاناً هرکدام از کیک انتخابات سهم کوچکی بردارند که فایده‌ای هم نداشته باشد.

 

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: معتقدم این قدم باید حساب‌شده و پخته برداشته شود و آن‌هم در صورتی است که ائتلاف اصولگرایان شکل بگیرد و اتاق فکری داشته باشد تا افراد شایسته را ارزیابی کند و درنهایت یک نفر را که هم دارای شایستگی است و هم زمینه کسب رأی دارد را به میدان بفرستد. اگر چنین اتفاقی بیافتد امید هست که اصولگرایان بتوانند برنده انتخابات دور بعدی باشند.

 

** اصولگرایان و انتخابات شوراها

مصباحی مقدم درباره سازوکار اصولگرایان در انتخابات شورای شهر،گفت: اکنون هنوز خبر جدی نیست و نمی‌بینیم که اصولگراها برای انتخابات شوراهای شهر دست‌به‌کار شده باشند و مقدمات لازم را فراهم کرده باشند، ولی امیدواریم این اتفاق بیافتد.

وی با اهمیت نقش شوراهای شهر، افزود: مدیریت شهر تهران تحت تأثیر شورای شهر است و هرکه انتخابات شورا را به‌دست بگیرد و هر طیفی اکثریت آرا را کسب کند یعنی مدیریت شهر تهران را به‌دست گرفته است و از این منظر اهمیت بالایی دارد. تهران پیشانی نظام است و نمی‌شود از آن غفلت کرد. اهمیت انتخابات شورای شهر تهران کمتر از مجلس و بافاصله زیاد از ریاست جمهوری نیست.

 

انقلابی‌گری مقتضی استمرار و ادامه انقلاب است

مصباحی مقدم با اشاره به اینکه با روحیه انقلابی‌گری می‌توان گام‌به‌گام نظام استکبار و نقشه‌های رژیم صهیونیستی را خنثی کرد، تصریح کرد: انقلابی گری مقتضی استمرار و ادامه انقلاب است. اگر روحیه انقلابی ادامه پیدا کند انقلاب عمق و گسترش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه عمق انقلاب به این است که ارزش‌های انقلابی گام‌به‌گام عمیق‌تر شده و در نسل‌های بعدی رسوخ و نفوذ کند، اظهار کرد: نباید به این بسنده کرد که در ایران انقلاب شده بلکه باید انقلاب اسلامی گسترش پیدا کند، باید ارزشهای این مکتب و نظام جهانی شود و قدم‌به‌قدم در این مسیر پیش برویم.

این فعال سیاسی اصولگرا افزود: انقلاب توانسته است در کشورهای منطقه نفوذ کرده و کشورهای دیگری از جهت روحیه انقلابی گری به ما پیوسته‌اند و در مقابل نظام استکباری ایستاده‌اند. باروحیه انقلابی می‌توان گام‌به‌گام استکبار را عقب راند، گام‌به‌گام نقشه صهیونیستها را خنثی کرد. اگر روحیه انقلابی نداشته باشیم، نظام سلطه بر کشور ما و ملتهای منطقه حاکم خواهد شد. باید این روحیه انقلابی حفظ‌شده و استمرار پیدا کند و روزبه‌روز تقویت شود.

وی ادامه داد: در قضیه نفت یک استدلال قابل قبول مطرح است و آن است که اگر به مهندسین نفت پرداختی مناسب نداشته باشیم کشورهای اطراف خلیج فارس آنها را جذب می‌کنند. ولی دو نکته مطرح است اولاً آنکه اینقدر فاصله نباید زیاد باشد و دوم آنکه قرار نیست به همه کسانی که در نفت هستند این حقوق پرداخت شود، به عنوان مثال راننده شرکت نفت و راننده آموزش و پرورش نباید حقوقشان با یکدیگر متفاوت باشد. این تبعیض‌ها ناراحت‌کننده است و این استدلال درباره اساتید دانشگاه‌ها، پزشکان و متخصصان رشته‌های دیگر هم می‌تواند قابل قبول باشد ولی نباید چنین استدلالی موجب شود دامنه این پرداخت‌های بیشتر، گسترده و فاصله زیاد شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاکید مجلس هفتم به دولت وقت که لایحه مدیریت خدمات کشوری را ارائه کند، اظهار داشت: این کار انجام شد. در لایحه مدیریت خدمات کشوری مبنا بر این قرار گرفت که حداکثر حقوق نباید بیش از حد هفت برابر حداقل حقوق باشد و این هفت برابر معقول است.

 

**وزارت نفت اولین ارگانی که قانون مدیریت خدمات کشوری را اجرا نکرد

 

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر را هم در این زمینه مطالعه کردیم که چنین فاصله‌ای داشته‌اند، افزود: به دنبال تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری اولین ارگانی که  این قانون را اجرایی نکرد وزارت نفت بود و اعلام کرد که نمی‌تواند این‌گونه حقوق بدهد. آنها کار خودشان را کردند و بعد هم یکی‌یکی دستگاههای دیگر، از قوه قضاییه گرفته تا شرکت‌های دولتی دیگر به قانون اهتمام نکردند و شد آنچه شد. بسیار ناراحت‌کننده است که قانون مصوب مجلس به‌تدریج تبدیل به یک قانون تکه‌پاره‌ای شود که هر دستگاهی به نفع خود آن را دستخوش تغییر و تحول قرار دهد.

 

** پنج درصد از سود خالص شرکتهای دولتی به جیب مدیران می‌رود

مصباحی مقدم گفت: نتیجه این عمل آن شد که امروز صدای اعتراض همه بلند شده است. موارد دیگری نیز هست که جای مناقشه جدی دارد. یکی از آنها پاداش اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های دولتی است که بر اساس قانون تجارت دو تا پنج درصد از سود خالص سالیانه آنها تحت عنوان سود ویژه و حق مدیران در نظر گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه اصل این قانون مربوط به 80 سال قبل است، ادامه داد:  ایران چند شرکت در آن زمان داشت؟ ابعاد آنچه اندازه بوده است؟ شاید دو تا پنج درصد سود خالص سالانه آنها رقمی نبوده است اما امروز ابعاد شرکت‌ها گسترده شده است و شاید سود سالانه یک شرکت به 10 هزار میلیارد تومان برسد. آیا همچنان این قانون باید حاکم باشد؟ به نظر بنده روشن است که امروز چنین قانونی ظالمانه است و باید اصلاح شود.

این کارشناس اقتصادی مورد درباره پاداش‌های پایان خدمت کارکنان دولت گفت:  این‌طور که به خاطر دارم در دوره پنجم مجلس و در هنگام تصویب بودجه یکی از نمایندگان پیشنهادی ناپخته مبنی بر اینکه به تعداد سنوات خدمت به ازای هرسال یک تا سه ماه حقوق به‌عنوان پاداش پرداخت شود مطرح و بلافاصله مصوب شد.

 

** عدم وفاق میان مجلس و دولت برای حقوقهای نجومی

مصباحی مقدم افزود: بر این اساس شخصی که ماهانه یک میلیون تومان حقوق دارد پاداش پایان خدمتش 30 میلیون تومان می‌شود. اما کسی که ماهانه 10 میلیون تومان حقوق دارد پاداشش به 300 میلیون تومان می‌رسد. در دوره قبل مجلس زیرخم این مسئله رفت ولی به نتیجه نرسید. گمان می‌کنم دلیل این است که یک وفاق بین مجلس و دولت نیاز بود که محقق نشد.

وی با بیان اینکه اکنون این شکاف پاداش بسیار زیاد است، ادامه داد: به نظرم باید در پاداش پایان خدمت هم تجدیدنظر و سقفی برای آن در نظر گرفته شود که معقول باشد و بازنشستگان احساس تبعیض شدید نکنند.

 

این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به اینکه این منابع متعلق به ملت است و کسانی که خدمت می‌کنند باید پاداش بگیرند، خاطرنشان کرد: اما نباید فاصله عمیق در خانواده‌های ایرانی از محل منابع عمومی ایجاد کند. ظاهراً موضوع حقوق‌ها در دستور کار قرارگرفته است و باید فوری به آن رسیدگی شود ولی پاداشها را نمی‌دانم در دستور کار قرار گرفت یا خیر. قانون مدیریت هم مجدداً باید اصلاح شود تا این پرداخت‌های نامتعارف اصلاح شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала