افزایش ارزش همکاری ها تا 250 میلیون دلار براساس نقشه راه توسعه روابط ایران و بلاروس

© AP Photo / Sukharevskyy Dmytroافتتاح حساب بانک های مرکزی ایران و آذربایجان به منظور رشد تجارت دو کشور
افتتاح حساب بانک های مرکزی ایران و آذربایجان به منظور رشد تجارت دو کشور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
والنتین ریباکوف معاون وزیر امور خارجه بلاروس در دیدار با ابراهیم رحیم پور همتای ایرانی خود ضمن ارزشمند خواندن موفقیت دیپلماسی جمهوری اسلامی در رسیدن به توافق با کشورهای 1+5، گفت: برجام و دستاوردهای آن پس از اجرا ثابت کرد که این پیمان ثبات و امنیت بین المللی را تقویت کرده است.

خبرنگار ایرنا از مینسک گزارش داد: ریباکوف در دیدار با رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در مینسک پایتخت این کشور گفت که به ثمر رسیدن مذاکرات ایران و قدرت های بزرگ جهانی و روند اجرای دقیق مفاد توافق هسته ای افزون بر اینکه عاملی برای افزایش امنیت بین المللی شده است، فضای سیاسی جدیدی نیز گشوده که در پرتو آن روابط دو کشور در حال گسترش می باشد.
مقام بلاروسی در این دیدار با مهم خواندن گسترش همکاری های دو و چندجانبه از جمله برنامه مشارکت ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بر علاقه مینسک برای مشارکت فعال در طرح های مشترک منطقه ای تاکید کرد و ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی دو کشور در مسیر ترانزیتی اروپا و آسیا، زمینه انجام همکاری های مشترک در این حوزه را مناسب خواند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا دربرگیرنده روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان شامل 180 میلیون نفر جمعیت و بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت است که با توجه به نزدیکی جغرافیایی با ایران، بازار بزرگی برای صادرات کالاهای ایرانی به شمار می رود.
رحیم پور معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی نیز در این مذاکرات با تاکید بر اینکه از نظر ایران دولت بلاروس دوست دوران سختی ها است، ابراز امیدواری کرد که در دوره پسابرجام نیز روابط دو کشور در تمام زمینه ها گسترش یابد.
همچنین در این نشست که بیش از دو ساعت طول کشید، افزون بر تبیین اولویت های همکاری سیاست خارجی دو کشور پیرامون تحولات مهم منطقه ای و بین المللی، وضعیت کنونی و چشم انداز گسترش مناسبات بر اساس نقشه راه توسعه روابط دو جانبه که اردیبهشت ماه سال جاری در مینسک امضا شد و همچنین برنامه سفر های متقابل هیات های بلندپایه مورد تبادل نظر قرار گرفت.
بررسی مشکلات و موانع فراروی گسترش همکاری بخش های مختلف اقتصادی دو کشور و تاکید بر ضروت نگاه به آینده، تدوین راهکارهای جدید برای توسعه روابط در حوزه های صنعتی، بانکی و فناوری از موضوعات دیگر نشست مشورتی رحیم پور و ریباکوف اعلام شده است.
همچنین دو طرف درباره موضوع های مهم منطقه ای و بین المللی از جمله آخرین نتایج گفت وگوهای گروه سه جانبه تماس اوکراین، اوضاع سوریه و حوادث اخیر در ترکیه بحث و تبادل نظر کردند.
ابراهیم پور همچنین در نخستین روز سفر خود به مینسک با ولادیمیر ماکی وزیر امور خارجه بلاروس دیدار و در باره روابط دو جانبه و توسعه همکاری ها گفت وگو کرد.
ماکی در این دیدار تاکید کرد: با توجه به جایگاه ویژه منطقه ای و بین المللی ایران، بلاروس گسترش فراگیر روابط دوجانبه را پیگیری می کند و خواستار تلاش بیشتر برای افزایش همکاری در بخش های مختلف است.
رحیم پور دیروز در رأس یک هیات سیاسی برای مذاکره با مقام های بلاروسی در باره روابط دوجانبه، پیگیری نقشه راه توسعه روابط دو کشور در عرصه های مختلف و همچنین مسائل منطقه ای و بین المللی وارد مینسک شد.
براساس نقشه راه توسعه روابط، ایران و بلاروس با تنظیم و اجرای برنامه های متعدد اقتصادی، صنعتی، سرمایه گذاری مشترک و بازرگانی، افزایش ارزش همکاری ها را از سالانه 75 میلیون دلار کنونی به 250 میلیون دلار تا پایان سال 2017 هدف گذاری کرده اند.
بهمن ماه سال گذشته نیز در جریان سفر ریباکوف به تهران، برنامه سه ساله همکاری وزارت خانه های امور خارجه دو کشور امضا شد که بر مبنای آن در نشست های منظم دوره ای، مناسبات دوجانبه و موضوع های مهم بین المللی و منطقه ای براساس همگرایی و اولویت حفظ و افزایش ثبات منطقه ای بررسی می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала